De krappe woningmarkt, het personeelstekort in de zorg, de toestroom van asielzoekers: Veel maatschappelijke kwesties roepen sterke emoties op. Ondertussen neemt het wij-zij-denken toe en sluiten we vaak (onbewust) onze oren voor de ander. Veel Nederlanders maken zich zorgen over…
Is mijn kop H1? Staan er voldoende zoekwoorden in mijn tekst? Voldoet mijn blog aan het juiste format? Online teksten worden steeds meer geoptimaliseerd. Hoe blijf je creatief wanneer je tekst aan allerlei regels moet voldoen? We bellen met schrijftrainer…
Het lijkt werkelijkheid te worden: content maken met behulp van Artificial Intelligence (AI). Niet meer zelf schrijven, maar computers het werk laten doen. Ik las over de tool Anyword en wat je ermee kan. Hoe goed kan dat zijn? Ik…
Exclusief voor oud-deelnemers van de training Schrijfcoach: Je kunt je nu aanmelden voor de alumnigroep op LinkedIn. In deze besloten groep kun je sparren met vakgenoten, interessante content delen én lezen of vragen stellen aan trainer Dolf Weverink. Heb je…
Waarom we doen wat we doen, denken hoe we denken en zijn wie we zijn? Psychologie: ik kan er hele artikelen over verslinden. Niet zo gek dat de training Verleidend schrijven: toegepaste lezerspsychologie mijn aandacht trok. In deze training onderzoek…
Waar gaat het verhaal van je organisatie precies over? Welke woorden, beelden of geluiden gebruik je om duidelijk te communiceren naar de doelgroep? Branded content expert Esther Mutsaers leert communicatieprofessionals de essentie van hun merk scherp stellen en het vervolgens…
Kraak je je hersens over een pakkende introtekst maar kom je niet op de juiste woorden? Online heb je slechts een paar seconden om de aandacht van de lezer te grijpen en een goede indruk te maken. Maar hoe? Geen zorgen,…
Is het nou werk ze, werkze of werkse? Spreek je het hardop uit, dan klinkt het allemaal plausibel. Toch is er volgens Genootschap Onze Taal maar één juist antwoord. ‘Werk ze wordt in twee woorden geschreven. Deze vaste combinatie bestaat…
Waarom zou je A/B testen met een nieuwsbrief? Verstuur je nieuwsbrieven en wil je graag de conversie verbeteren zoals meer clicks naar je website, meer verkopen of meer lezers? Met een A/B test kun je onderzoeken welke variabelen verschil maken…
Heb je zin om deze vakantie creatief aan de slag te gaan? Dan hebben onze trainers een aantal leuke ideeën voor je! Begin een podcast Audio is een mooie (en populaire) manier om verhalen te vertellen. Lijkt het je leuk…
Keihard zijn ze, die websitebezoekers. In een paar seconden beoordelen ze of je tekst interessant genoeg is om verder te lezen. Is je verhaal niet meteen boeiend, dan is het einde verhaal. De inleiding vormt – samen met de titel – het…
‘Not more content, smarter content’. Dit schreef Sarah Winters, de grondlegger van content design, met koeienletters in haar boek. In steeds meer functies wordt gevraagd naar een content designer. Wat dit precies is en wat voor invloed het heeft op redactiewerk, lees je hier. Wat…
Tijdens de training Begrijpelijk schrijven op taalniveau B1 leer je teksten schrijven waarin direct duidelijk wordt wat de lezer moet doen of wat van hem verwacht wordt. Wat betekent dit concreet? Trainer Eugène van Haaren deelt alvast een paar sprekende…
Heb ik nog wel wat te melden? Bedenk een onderwerp en honderd misschien wel duizend anderen hebben hier al over geschreven. Kan jij daar nog iets aan toevoegen? Het antwoord is ja! Er zijn veel verschillende manieren om een tekst…
Een nieuw project opzetten, een interessant interview afnemen, een podcast beginnen, een contentplan samenstellen: Wat zijn jouw plannen voor dit jaar? In januari borrelt het bij ons van de nieuwe ideeën. Brainstormen vanuit je home office is toch een stuk lastiger…
Door: Claudia van Middelkoop & Dominique de Groot De nieuwjaarsreceptie: een uitgelezen mogelijkheid om de toon te zetten voor het nieuwe jaar. Het is het begin van het nieuwe jaar en hoe het voorgaande jaar ook geëindigd is, dat betekent…
Je hebt veel tijd gestoken in zoekmachine geoptimaliseerde teksten en je bent tevreden over de traffic naar je website. Maar je wilt ook dat je bezoekers iets gaan doen; een bestelling plaatsen, whitepaper downloaden, contact opnemen of misschien abonneren op…
Verkoop je een oude auto of een klassieker? Heb je fouten gemaakt of lessen geleerd? Framing is een krachtig middel om met woordgebruik jouw doel te bereiken. Je stuurt het denken van de ander en plaatst informatie in een bepaald…
Relevante content op het juiste moment posten is belangrijker dan ooit. Een contentkalender is een handig hulpmiddel om vooruit te plannen en regelmatig een blog te posten. ‘Ooit, lang geleden, in de tijd van de webdino’s, had ik een blog. Dat…
Robert Cialdini, hoogleraar en onderzoeker, wordt gezien als dé expert op het gebied van overtuigen. Hij schrijft boeken en reist de hele wereld rond om lezingen te geven over beïnvloedingsprincipes. Tijdens de training Verleidend schrijven: toegepaste lezerspsychologie leer je de…
De training Schrijfcoach is, op verzoek van deelnemers, uitgebreid met een extra trainingsdag. In de tweedaagse training is nu meer ruimte om te oefenen. Dolf Weverink neemt de coachingsgesprekken op (alleen als je dat wilt) en dat geeft een extra…
In Nederland hebben we 6 taalniveaus. Deze taalniveaus geven aan hoe goed iemand een taal begrijpt, schrijft en spreekt. Wist je dat zo’n 60% van de Nederlandse bevolking taalniveau B1 heeft of lager? Schrijf je moeilijker, dan mis je een groot…
Dat wat goed is, komt altijd weer terug. Ik ben geen historicus, maar heb het gevoel dat deze stelling zeker opgaat voor klassieke verhalen en liederen. Zo worden beroemde romans telkens heruitgegeven en gelezen van generatie op generatie. De Pest…
Iedereen wil relevante content produceren voor zijn doelgroep. Waardevolle content die ertoe doet en bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Maar waar zit jouw doelgroep echt op te wachten? Hoe voorkom je dat je je publiek overspoelt met irrelevante…
Werk je elke dag op dezelfde plek of in dezelfde ruimte, dan heeft dat impact op je creativiteit. Deze schrijfoefeningen helpen de ideeënstroom weer op gang te brengen. Klap je laptop dicht en ga weer eens ouderwets met pen en…
’17 feiten waarvan je niet gelooft dat ze waar zijn’ ‘Dit is de reden waarom een stewardess baalt als jij in het vliegtuig een colalight bestelt’ ‘Politie ziet tienerjongen langs de weg hurken – ze beseffen meteen dat er iets…
In zoekmachines zoals Google heb je maar een paar tekstregels om zoekers te overtuigen van jouw geweldige websitepagina. Dat kleine stukje informatie noemen we een snippet. Met een rich snippet heb je meer mogelijkheden om de zoekende gebruiker naar jouw…
De manier waarop je communiceert, beïnvloedt (in)direct de reactie van je gesprekspartner. Ben je je daarvan bewust, dan kun je dit sturen. Tijdens een interview bijvoorbeeld of wanneer je werkt aan een tekst die bepaalde emoties oproept. Tijdens De Redactie…
Teksten nog beter optimaliseren voor je websitebezoekers én voor Google? Een apk-check van je schrijfskills? In augustus leer je tijdens De Redactie Summerschool van ervaren professionals (nieuwe) schrijf- en interviewtechnieken. Onze trainers vinden niks leuker dan hun kennis met jou…
Daar zit je dan, thuis aan je toetsenbord. Tieperdetiep, dat tiept heel anders dan op je werk of op kantoor bij een opdrachtgever. Voor je het weet, komt er niets uit je handen. Want je moet eerst even opruimen. Een…
Het houdt ons contentmakers vaak bezig: trends. Wat vorig jaar nog relevant was, werkt vandaag niet meer. Welke contenttrends zien we terug in 2020? Redacteur Dominique neemt in deze blog data gedreven content onder de loep. Creativiteit en data: ze…
Emma Annaert werkt als contentspecialist bij online marketingbureau Whello in Amsterdam. Hier schrijft, redigeert en produceert ze teksten voor allerlei soorten bedrijven. Onlangs volgde ze bij ons de training Creatief online schrijven van trainers Merel Roze en Cathelijn Schilder. Een aanrader?…
Nieuws, dat kan ze goed opschrijven. Maar een speech? Dat is een vak apart, merkte journalist en persvoorlichter Anna Nijsters. Daarom volgde ze onlangs de training Speech schrijven van trainer Bob de Ruiter. In deze rubriek deelt ze haar ervaring…
Trainer Jolijn Mes geeft de training Framing: beïnvloeden met taal. Om echt overtuigend te communiceren is stilstaan bij slimme framing (denkraam) essentieel. Het gaat namelijk niet om wat je zegt, het gaat om wat je toehoorders horen. Hoe maak je een…
Wil je leren hoe je stap voor stap een eenvoudige en effectieve infographic maakt? John Verhoeven, trainer en ervaren contentstrateeg, laat het je zien tijdens de training De online infographic. Waarom is het interessant om een infographic te gebruiken voor online kanalen? We…
Je online teksten creatiever maken, dat is wat je in de training Creatief online schrijven leert. Je gaat gekke, maar nuttige schrijfoefeningen doen en leert creatiever omgaan met Google (SEO). Nieuwe inspiratie opdoen dus! Trainers Merel Roze (online expert) en…
Met bijna 20 jaar ervaring als trainer, adviseur en interim contentmanager heeft Etienne Donicie bij tientallen organisaties in de keuken kunnen kijken. Die ervaring brengt hij over in zijn trainingen. In deze video vertelt hij meer over het 7-stappenplan wat…
Hangt de zaal aan je lippen terwijl je spreekt of klinkt er zacht gesnurk op de achterste rij? Speechschrijver Bob de Ruiter is specialist in het schrijven van pakkende speeches en geeft in dit artikel 5 tips hoe je het…
Ben je webredacteur, of verantwoordelijk voor de online communicatie binnen je bedrijf? Wil je graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? In dit artikel deelt trainer Geert Poort 5 belangrijke tips die je als webredacteur direct kunt toepassen.…
Snack, gezond, natuurlijke suikers, light: Achter productlabels zit een hele marketingstrategie en deze woorden beïnvloeden (onbewust) hoe we de voedingswaarden van producten inschatten. Taal heeft dus een groot effect op ons brein. Zeg je bijvoorbeeld liever ontwikkelingssamenwerking of ontwikkelingshulp? Wat…
Op 1 juni is het Say something nice day. De bedenkers van deze dag willen hiermee pesten en het groeiende gebrek aan beleefdheid onder de aandacht brengen. Trainer Simon Groen, expert op het gebied van communicatie, geeft tips hoe je…
Het bedenken en (laten) maken van een infographic hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Met deze 5 tips van trainer John Verhoeven wordt het realiseren van een infographic al een stuk eenvoudiger. 5 tips online infographic Ga uit van 1…
Tijdens de training SEO teksten schrijven krijg je een kijkje in de keuken van Google, waarbij relevantie de rode draad vormt. Je leert hoe je een keyword-analyse maakt en hoe die keywords vervolgens op de juiste plek worden verwerkt in de website.…
Als je al jaren (professioneel) schrijft, weet je echt wel hoe je het een en ander krachtig en beeldend op papier moet krijgen. Toch loop je weleens vast en is de inspiratie soms ver te zoeken. Tip: geef jezelf elke…
Je kunt ze volgen, nagaan hoe oud ze zijn, checken waar ze wonen en zelfs hun interesses analyseren. Als je de tool Google Analytics goed beheerst, dan zijn je websitebezoekers niet langer meer een vaag begrip. Gebruik je deze informatie…
‘Niets is gemakkelijker dan zo te schrijven dat geen mens het begrijpt. Niets is moeilijker dan belangrijke opdrachten zo uit te drukken dat ieder mens ze begrijpt,’ mijmerde de Duitse filosoof Arthur Schopenhauer (1788 – 1860). Begrijpelijk schrijven lijkt vanzelfsprekend…
Door: Dominique de Groot Je hebt een inspirerend onderwerp bedacht. Check. Je hebt een unieke invalshoek gekozen. Check. Hoeveel woorden ga je aan dat onderwerp besteden? Wat is de ideale lengte van een blogartikel? Dat lees je hier. Het…
Online is een kop nog belangrijker dan op print want lezers lezen niet, ze scannen. Dat doen ze in een hoog tempo om relevante informatie te scheiden van de afleiding. Schrijftrainer en online eindredacteur Merel Roze geeft 4 tips. 1.…
Ervaren contentstrateeg, auteur en trainer John Verhoeven geeft alweer enkele jaren met veel succes de training Crossmediale contentcreatie bij De Redactie. De training geeft je allerlei praktische handvatten om een heldere structuur goed neer te zetten en je team efficiënt…
Je haalt wel bezoek naar je website, maar doen ze ook wat jij wilt? Je schrijft goede content voor je website en digitale nieuwsbrief, maar haal je ook conversies uit die content? In de Conversiegericht schrijven leer je van docent…
Auteur: Dominique de Groot Een succesvolle zakelijke blog staat en valt met waardevolle inhoud. Een goed onderwerp kiezen dat je klant interesseert, verder helpt of inspireert kan lastig (en intimiderend) zijn. Voor de momenten dat je even geen inspiratie hebt,…
Steeds meer organisaties hebben eigen schrijfcoaches. Waarom? Communicatieafdelingen zijn vaak te druk met andere zaken waardoor professionals steeds vaker zelf hun teksten moeten schrijven. ‘Niet iedereen vindt het makkelijk om een zakelijke brief of websitebericht te schrijven. Het voordeel van…
Als je al jaren (professioneel) schrijft, weet je echt wel hoe je het een en ander krachtig en beeldend op papier moet krijgen. Toch loop je weleens vast en is de inspiratie soms ver te zoeken. Cathelijn Schilder geeft op…
In deze digitale tijd kun je van alles meten: hoeveel mensen je verhaal lezen, hoe lang ze op de pagina blijven en hoeveel er doorklikken. Dat zegt alleen vaak niet zoveel over of het verhaal blijft hangen, of de ontvangers…
De eind-redacteur is onmisbaar. Zelfs de beste schrijfers hebben er een nodig. Hij maakt een tekst toegankenlijk, voutloos en aantrekkenlijk. soms besluit de eind-redacteur, dat de tekst terug moet naar de auteur. Vaker bediendt hij zich van simpele ingrepen. Hoeveel…
De vraag die vele mensen bezig houdt aan het eind van het jaar: ‘Wat worden de nieuwste trends in 2019?’ Schrijftrainer, tekstschrijver en (online) eindredacteur Merel Roze voorspelt 6 belangrijke trends voor online (web)redacteuren en contentspecialisten. 1. De online eindredacteur…
Dolf Weverink is schrijftrainer, tekstschrijver en uitgever. In zijn trainingen en workshops stimuleert hij deelnemers om teksten te schrijven ‘die er zin in hebben’ en om ‘te laten zien wat je belooft of vertelt’. Voor [De Redactie] ontwierp hij de…
Geert Poort geeft de training Webredactie Compleet. Deze training gaat diep in op alle onderwerpen die van belang zijn om als webredacteur te functioneren. En legt hiermee een goede basis voor een rol als contentmanager van de toekomst. Ben je…
De eindredacteur is onmisbaar. Hij draagt zorg voor een tekst die loopt. Die klopt. Behalve een scherpe blik, heeft de eindredacteur ook een groot tekstinzicht en gevoel voor bladritme. De training Eindredactie maakt je wegwijs in de beginselen van eindredactie. Je leert van…
We ondersteunen klanten steeds vaker via online kanalen als Twitter, Facebook en WhatsApp. Nog niet zo heel lang geleden was webcare vooral iets voor grote bedrijven als NS en KLM, maar die tijd is voorbij. Veel organisaties in de publieke sector…
Hoe zorg je ervoor dat je een sterk creatief idee zo inzet dat je er ook clicks en conversie mee realiseert? Hoe schrijf je online killercopy die goud waard is voor jezelf of de organisatie waarvoor je werkt?
Als hoofdredacteur, adjunct hoofdredacteur en inmiddels al jaren op freelance basis managing editor van verschillende bladen binnen verschillende uitgeverijen kan Esther Mutsaers alles vertellen over het fenomeen storytelling. Op 16 november geeft ze voor [De Redactie] de training Transmediale storytelling.…
Marlène Rooseman en Martijn Baltes geven samen de eendaagse training Nieuwsbrieven schrijven en opmaken. Van Martijn leer je onder andere: het opzetten van je MailChimp account, het maken en vullen van je mailinglijst, het maken van MailChimp templates (het ontwerp van je nieuwsbrief),…
Geüpdatet op 29 juni 2020 Creatief en online – gaat dat wel samen? Voor de schermlezer heb je je toch te houden aan rigide regels en de strenge wetten van Google? Goed nieuws: SEO is niet zaligmakend. Bovendien let Google steeds…
Het overkomt iedereen: je neemt je voor om de zaken voortaan heel anders te gaan aanpakken, maar daar komt vervolgens heel weinig van terecht. Hoe komt dat toch? Het grootste probleem is meestal dat allerlei mensen zich met jouw content…
Een pakkende, puntige én beknopte tekst schrijven over welk onderwerp dan ook. Dat leer je in de training columns en blogs schrijven. Of je nou literaire ambities hebt, stiekem de nieuwe Sylvia Witteman wilt worden of een blog voor je…
Als tekstschrijver of redacteur weet je als de beste: het ene onderwerp is het andere niet. Autobanden rollen minder makkelijk uit je laptop dan mode of interieur. En chocolade schrijft lekkerder weg dan ICT-diensten. Toch wil je altijd dat jouw…
Hoe komt het dat onware ideeën of geruchten, broodje-aap-verhalen en complottheorieën zo lang blijven rondzingen? Zoals de zedenzaak in 1987 in Oude Pekela. Daar zouden vijftig kinderen door clowns seksueel zijn misbruikt. Of de bewering: wij gebruiken slechts tien procent van…
Quiz! Een e-mail die geschikt is voor lezers met taalniveau B1. Wat vraagt dat van je e-mail? O veelgebruikte woorden O korte zinnen O een lezersgerichte structuur Natuurlijk! Alle drie aangekruist Want schrijven voor lezers met taalniveau B1 is meer dan…
Wil je een tevreden klant? Zorg dan dat hij makkelijk contact met je op kan nemen. Chatten is daarvoor ideaal: laagdrempelig, snel en op maat. Maar het effect is meteen weer weg als je een onpersoonlijke, slordige en niet goed…
Schrijf je regelmatig teksten voor de diverse social media? Elk platform heeft zo zijn eigen regels en gebruiken, waardoor het soms lastig is te voorspellen wat wel en minder goed werkt. Elja Daae, social media expert en docent van [De Redactie] Trainingen,…
De nieuwsbrief is en blijft populair. Bedrijven gebruiken ze om klanten te binden, om meer producten te verkopen of gewoon om te vertellen over leuke en belangrijke ontwikkelingen. Anders dan bijvoorbeeld sociale media, zijn nieuwsbrieven goed meetbaar. Je weet precies…
Trainer Jolijn Mes geeft de training Beïnvloeden met taal. Om echt overtuigend te communiceren is stilstaan bij slimme framing (denkraam) essentieel. Het gaat namelijk niet om wat je zegt, het gaat om wat je toehoorders horen! Je krijgt alvast 5 essentiële framing…
Paulus Veltman is een deskundige op het gebied van online storytelling, online innovatie en social media. Hij is een veelgevraagd spreker en trainer. Daarnaast helpt hij bedrijven en organisaties om te transformeren in deze tijd van exponentiële technologie. In zijn…
De training Online eindredactie is nuttig voor ervaren webredacteuren en eindredacteuren. Hoe ziet een goede online kop eruit? Waarom is het intro zo belangrijk? Hoe zet je Google naar je hand, beïnvloed je conversie, en maak je bewust gebruik van…
Claudia van Middelkoop traint, adviseert en coacht mensen in het versoepelen van communicatie processen. Ze is een nieuwe docent van [De Redactie] Trainingen en geeft (incompany) trainingen in gesprekstechnieken, inspirerend presenteren en luisteren naar lichaamstaal. Ze signaleert dagelijks een aantal…
Zelfs de beste redacteur of journalist kan het overkomen: een writersblock. Het lijkt of je alles al een keer hebt geschreven, en inspiratie voor een nieuw artikel of aansprekende content is ver te zoeken. Een duwtje in de goede richting…
Lars Maat geeft de training Google Analytics. In deze training leer je alle ins en outs van Google Analytics: wat is het en wat kan je er mee. Aan het eind van de dag weet je niet alleen wat Google Analytics…
Je wilt als freelance journalist aan de slag en je weet niet goed hoe je moet beginnen? Of je bent al een tijdje bezig en het loopt niet zoals je zou willen? Hoe kom je aan voldoende werk? Waar moet…
Merel Roze (1975) is naast docent van [De Redactie] Trainingen, schrijfcoach en eindredacteur, voornamelijk voor het web. Ze adviseert diverse bedrijven op het gebied van online content en social media.
Als je al jaren (professioneel) schrijft, weet je echt wel hoe je het een en ander krachtig en beeldend op papier moet krijgen. Toch loop je weleens vast en is de inspiratie soms ver te zoeken. Cathelijn Schilder, docent van…
Iedere organisatie heeft een huisstijl en een huisstijlhandboek. Maar als je vraagt naar de teksthuisstijl, kun je steevast rekenen op een vragende blik. Teksthuisstijl? Je bedoelt hoe we spellen? Ja, onder andere. Dolf Weverink vertelt over de taal van een…
“Ik wens u, uw collega’s en uw familie een gezegend en gezond jaar toe.” Hoe vaak heb je deze zin in je leven wel niet gehoord als slot van een Nieuwjaarsspeech? Hoe vaak heb je deze zin in jouw leven zélf…
Merken en organisaties kunnen met branded journalism aandacht en geloofwaardigheid verdienen. Dat is broodnodig omdat consumenten zich afwenden van traditionele reclame. Door zelf kwaliteitsmedia te maken dringen adverteerders toch door tot een kritische doelgroep, dankzij originele inhoud waar mensen zelf…