Relevante content op het juiste moment posten is belangrijker dan ooit. Een contentkalender is een handig hulpmiddel om vooruit te plannen en regelmatig een blog te posten. ‘Ooit, lang geleden, in de tijd van de webdino’s, had ik een blog. Dat blog werd supergoed bezocht, en één van de geheimen was: ik plaatste elke ochtend, voor ik naar werk ging, een nieuwe post’, vertelt schrijftrainer Merel Roze.
‘Die regelmaat, de wetenschap dat er, als jij op je werk aankwam, iets nieuws op merelroze.com stond, vormde een belangrijk onderdeel van het succes. Nu, vele jaren later, is die behoefte aan regelmaat net zo sterk.’ Een contentkalender maken kost tijd, maar levert je uiteindelijk minder stress en meer tijd op 🙂
In deze blog lees je 5 tips voor een effectieve contentkalender.
1. Plannen met een issuekalender
Feestdagen, interessante evenementen, internationale dagen: Plan zoveel mogelijk vooruit. Je kunt namelijk heel handig gebruik maken van deze speciale dagen. Als jouw doel is de lezer te informeren over gezond bewegen, dan kan je bijvoorbeeld aanhaken op ‘Fiets naar je Werk Dag’. Zo heb je ook ‘De Europese Dag van de Talen’ of ‘Dress Red Day’. Waar vind je al deze nuttige informatie? Hier bijvoorbeeld: issuekalenders.nl. Google is your best friend.
2. Focus en structuur
Als het goed is heb je voor jezelf in kaart gebracht waar je de kalender voor wilt gebruiken en welke vaste onderdelen de planning bevat. Daarna is het zaak om naar de opbouw van de kalender te kijken. Deze basisonderdelen kun je gebruiken voor een overzichtelijke opbouw zodat in één opslag duidelijk is wat er moet gebeuren.
- Datum (en dag) van publicatie; markeer een bijzondere feestdag
- Tijdstip van publicatie
- Kanaal of medium waar je de content publiceert; nieuwsbrief, social media, etc.
- Contentvorm; tekst, beeld of video
- Onderwerpen
- Visuals
- De eindverantwoordelijke (indien je de contentkalender deelt met je collega’s)
- De status
3. Samen brainstormen
Het kan zijn dat de taak aan jou alleen is toegewezen of dat je de enige webredacteur in het bedrijf bent. Toch is het handig om regelmatig met je team bij elkaar te komen om samen te brainstormen. Zo voorkom je dat je eenzijdige onderwerpen bedenkt of snel geen inspiratie meer hebt. Ook deze online tools zijn een handige inspiratiebron.
4. Speel in op onverwachte gebeurtenissen
Soms ontstaan er onverwachte gebeurtenissen, nieuwsitems, waar je met content mooi op kunt aanhaken. Blijf daarom flexibel in je planning en geef jezelf de ruimte om met content te schuiven.
5. Evalueren
Stel, je post al 2 maanden content op je website, social media kanalen en in een nieuwsbrief. Je hebt je planning onder controle en de ideeën stromen binnen. Helemaal top, maar heb je ook scherp welke content goed wordt gelezen en welke content minder goed? Het zou jammer zijn als je energie stopt in content wat je doelgroep eigenlijk niet aanspreekt of niet leest omdat je publiceert op tijdstippen wanneer ze niet actief zijn. Evalueer en optimaliseer je contentkalender regelmatig.