De 7 principes van Cialdini

Leestijd: 2 minuten
7 principes van Cialdini

Robert Cialdini, hoogleraar en onderzoeker, wordt gezien als dé expert op het gebied van overtuigen. Hij schrijft boeken en reist de hele wereld rond om lezingen te geven over beïnvloedingsprincipes. Tijdens de training Conversiegericht schrijven leer je de 7 principes van Cialdini te gebruiken om de conversie op je eigen online kanaal te verhogen. In dit artikel lees je meer over de beïnvloedingsprincipes.

1. Commitment en consistentie

Dit principe draait om bezoekers stapsgewijs enthousiast te maken voor je merk (commitment) en deze aandacht vast te houden (consistentie). Een nieuwsbrief is bijvoorbeeld een goede eerste stap om loyaliteit te creëren. Hoe vaker je bezoeker ‘ja’ zegt in een proces, hoe moeilijker het is om ‘nee’ te zeggen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het trainingsaanbod en tips uit het vakgebied.

2. Wederkerigheid

Een gratis e-book met tips, dienst of een cadeautje; door iets weg te geven zal je bezoeker onbewust het gevoel krijgen dat jij iets tegoed hebt. Hiermee stimuleer je de welwillendheid bij bezoekers om iets terug te doen.

Download hier (gratis) tips over conversiegericht schrijven.

3. Sympathie

Het is vrij logisch dat je sneller een product of dienst koopt bij iemand die je sympathiek vindt. Sympathie ontstaat vaak als mensen in je omgeving enthousiast zijn over een bepaald merk of bedrijf. Manieren om de gunfactor te verkrijgen zijn bijvoorbeeld; een vriendelijke klantenservice, aansprekende ‘over ons’ pagina op de website of like buttons.

Benieuwd wie wij zijn? Ontmoet het team >

4. Sociale bewijskracht

Stel, je zoekt naar een Franse bistro in hartje Amsterdam. Check je dan ook eerst de reviews bij Iens voordat je reserveert? Veel mensen zoeken voorafgaand aan een aankoop (of in dit geval een reservering) bevestiging voor hun keuze. Een effectieve manier om daar als organisatie op in te spelen, is het plaatsen van reviews en productbeoordelingen. Het geeft een koper meer vertrouwen een product of dienst af te nemen waar andere mensen enthousiast over zijn.

‘Leerzaam en gelijk in de praktijk toe te passen. Top!’, vertelt Tessa Tannemaat enthousiast over de training Conversiegericht schrijven.

5. Autoriteit

Hij is een dokter dus hij zal wel gelijk hebben. Van jongs af aan wordt ons aangeleerd dat bepaalde mensen met autoriteit gelijk hebben en daarom zijn we sneller geneigd experts te geloven. Manieren om autoriteit aan te tonen zijn bijvoorbeeld functie, nominaties, gewonnen prijzen of keurmerken.

Contentstrateeg Etienne Donicie heeft ruim 20 jaar ervaring als trainer, adviseur en contentmanager. Hij werkte o.a. voor gemeentes, ministeries, verzekeraars en banken. Die ervaring brengt hij over in zijn trainingen.

6. Schaarste

Vakantieveilingen maakt er handig gebruik van. Als je door de pagina aanbiedingen scrollt en de tijd ziet wegtikken, klikt je muis bijna automatisch op ‘bied mee’. Volgens Cialdini zijn mensen gevoelig voor schaarste en worden ze hebberig bij een beperkte oplage van producten of bij een tijdbeperking op een speciale aanbieding. Het gevoel van urgentie wekken is een veelgebruikte marketingtechniek.

Voor de training Conversiegericht schrijven hebben we maar 10 plekken beschikbaar. Wees er dus snel bij!

7. Eenheid

Dit principe gaat over de behoefte van mensen om ergens bij te horen. Factoren zoals cultuur, locatie, groepsgevoel en leeftijd spelen mee in die eendracht. Als marketeer kun je hierop inspelen door onderwerpen te kiezen waar personen zich in herkennen of graag mee identificeren.

Tijdens een training van De Redactie ontmoet je leuke vakgenoten die net zoals jij elke dag bezig zijn met het bedenken, maken en verspreiden van goede content. Je leert ook van elkaar!

Meer leren?

 

Je gebruikers over de streep trekken. In deze overtuigende training leer je van Etienne Donicie hoe je beproefde technieken inzet om jouw online conversiedoelen te halen.
 

Van plan tot uitvoering. In deze training leer je van Etienne Donicie hoe je de strategische doelstellingen van je organisatie vertaalt in een contentplan en hoe je dat plan vervolgens via verschillende kanalen uitvoert.
×

    Direct contactBel me terug





    • De Redactie
    • Van Heenvlietlaan 200A
    • 1083 CM Amsterdam

    • info@deredactie.nl
    • 0299 - 65 38 53
    • Btw: NL8017.10.960B.01
    • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
    • KVK: 36040811
    ×