Beschrijving
Training Verleidend schrijven: Toegepaste Lezerspsychologie
Met taal kun je lezers overtuigen, boeien en verleiden. Daartoe zet je – bewust en onbewust – technieken in. Welke technieken benut je? Hoe boei en bind je lezers? En weet je die technieken ook te identificeren en toe te lichten als een collega of opdrachtgever ernaar vraagt?
Neem iets eenvoudigs als het schrijversadvies ‘show don’t tell’. Lezers waarderen teksten die ‘show’ zijn meer. Maar, hoe komt dat eigenlijk? En, ken je de uitzonderingen?
Freerk Teunissen leert je in deze training aantrekkelijk schrijven en de lezer te verleiden mee te gaan in je betoog, advies, verhaal of uitleg.
Wat je kunt na de training
- De meest recente wetenschappelijke inzichten uit de psycholinguïstiek gebruiken.
- Benoemen hoe de lezer leest (de werking van het lezersbrein).
- Creatieve technieken als associatief schrijven toepassen.
- Bewuster technieken inzetten waarmee je lezers boeit en bindt.
Wat je van de training Verleidend schrijven: Toegepaste Lezerspsychologie kunt verwachten
De training begint bij de lezer. Hoe werkt het lezersbrein? De trainer staat stil bij het etiketteringsmechaniek en de effecten daarvan. Je leert hoe framing werkt en hoe zenderoordelen worden gedecodeerd. Daarna krijg je een aantal excellente voorbeelden van teksten die volgens de nieuwste inzichten zijn aangepast. Welke technieken trekken lezers een tekst in (en wat zijn de showstoppers)?
Je gaat zelf aan de slag met het optimaliseren van je eigen tekst. Daarbij gebruik je creatieve technieken als de associatieve vraagcluster om tot een beter begrijpelijke tekst te komen.
Ook is er aandacht voor het gedachtengoed van de 7 principes van Cialdini, Ap Dijksterhuis, George Lakoff en Leon Festinger en wat daar de betekenis van is. Ten slotte leer je welke overeenkomsten er zijn tussen een game ontwerpen en een tekst schrijven (en waarom gamedevelopers en schrijvers – bewust of onbewust – de tekortkomingen van het menselijk brein benutten).
Voor wie is de training bedoeld?
Schrijvers, tekstschrijvers, marketeers, communicatieprofessionals en contentmanagers die hun kennis over het menselijk brein, over lezerspsychologie en over taal willen verbeteren en die boeiender en effectiever willen schrijven.
Voordelig leren bij De Redactie
Schrijf je je in voor meerdere trainingen, dan leer je nog voordeliger! Wanneer je je aanmeldt voor twee trainingen, of je schrijft je tegelijk in met een vriend of collega, dan ontvang je 5% korting op het totaalbedrag. Schrijf je jezelf of anderen in voor drie of meer trainingen dan levert dat in totaal 8% voordeel op. De korting wordt automatisch toegepast in het winkelmandje op het moment dat je meer trainingen toevoegt. Zo stel je voordelig je eigen leertraject samen.
Extra voordeel voor ZZP-ers
Ben je zelfstandige? Dan krijg je bij De Redactie extra voordeel! ZZP-ers krijgen altijd 5% extra korting op ons hele trainingsaanbod met reductiecode ZZPDEREDACTIE.
Wat je vooraf moet weten
- Het is handig voor deze training om een laptop mee te nemen.
- Er is een maximum van 10 deelnemers.
- Wist je dat de kosten voor deze training in sommige gevallen fiscaal aftrekbaar zijn?
- Je ontvangt een certificaat van deelname.
Incompany training Verleidend schrijven: Toegepaste Lezerspsychologie
Deze cursus is ook als incompany training te boeken. Op locatie of online. Een incompany training is maatwerk waar en wanneer jij wilt.