3 tips voor het maken van frames

Leestijd: 1 minuut

Snack, gezond, natuurlijke suikers, light: Achter productlabels zit een hele marketingstrategie en deze woorden beïnvloeden (onbewust) hoe we de voedingswaarden van producten inschatten. Taal heeft dus een groot effect op ons brein. Zeg je bijvoorbeeld liever ontwikkelingssamenwerking of ontwikkelingshulp? Wat is erger: opwarming van de aarde of klimaatverandering?

Trainer Jolijn Mes geeft je in dit artikel 3 tips over het maken van frames. Ze is als taalstrateeg bij Taalstrategie gespecialiseerd in framing en overtuigen met taal. ‘Op een vlotte manier introduceer ik de deelnemers in de wereld van framing. Aan de hand van veel voorbeelden zal ik laten zien hoe zo’n frame er precies uit ziet en hoe je ze kunt herkennen. Vervolgens gaan we een stapje verder: maak zelf een frame. Door middel van opdrachtjes krijg je dat steeds meer in de vingers zodat je op de werkvloer én thuis meer voor elkaar zult krijgen.’

 

3 tips over framing

1. Ken je publiek

Tegen wie richt je je verhaal? Wat is je publiek? Wat vinden zij nou echt belangrijk?

2. Consistentie

Wees consistent met je frame. Verschillende varianten van hetzelfde verhaal werken elkaar tegen.

3. Ontkenning

Stop met ontkennen. Het woordje ‘niet’ stuurt niet. Zeg juist wat je wél wilt vertellen.

 

Op dinsdag 13 augustus maakt Jolijn je, tijdens de training, helemaal wegwijs in de wereld van framing. We vroegen haar wat ze deelnemers tijdens deze dag gaat leren. ‘Na deze dag zul je nooit meer hetzelfde naar het journaal kijken of een krantje lezen. Opeens zie je welke richting je als lezer opgeduwd wordt en hoe je dit zelf kunt gebruiken.’

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×