Jolijn Mes

Taal is een wonderschoon middel dat niet alleen gebruikt wordt om een boodschap over te brengen, maar ook om dingen voor elkaar te krijgen. De manier waarop je iets zegt heeft namelijk invloed op wat iemand hoort, ziet en uiteindelijk ook vindt van een onderwerp. En dat vaak zonder dat je luisteraar het doorheeft. Tenminste, dat is de bedoeling. Want vaak gaat het ook gewoon fout. Je weet zeker dat je gelijk hebt, maar gelijk krijgen is een heel ander verhaal. Hoe kan dat nou toch?

Aan de Universiteit Leiden behaalde taalstrateeg Jolijn Mes cum laude een MA in de retorica, waarbij ze zich verdiepte in framing en populisme en daarnaast stage liep bij Taalstrategie én BNR Nieuwsradio. Inmiddels is ze werkzaam bij Taalstrategie en heeft ze een fascinatie voor de alledaagse talige keuzes die mensen hebben en maken. Naast Framing geeft Jolijn vanuit Taalstrategie ook de training Nudging.

Nudgen is een klein onbewust ‘duwtje’ in een bepaalde richting geven waardoor mensen ander gedrag gaan vertonen. Dat kan door middel van een onbewust signaal dat iemand oppikt, zoals strepen op de weg die je naar de trap in plaats van de lift wijzen of bijvoorbeeld de manier waarop je een keuze verwoordt. Het verschil; framen gaat over onbewust beïnvloeden met taal, waar nudgen gaat over onbewust het gedrag aansturen. Beide zaken hebben dus alles te maken met het onbewust aanwakkeren van de juiste associaties om mensen subtiel te beïnvloeden. Een goede nudge activeert iets in het brein dat je ander gedrag laat vertonen. Je gaat op zoek naar iets dat je publiek in de goede richting kan duwen.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×