5 tips online infographic

Leestijd: 2 minuten
Online infographic tips

Het bedenken en (laten) maken van een infographic hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Met deze 5 tips van trainer John Verhoeven wordt het realiseren van een infographic al een stuk eenvoudiger.

5 tips online infographic

Ga uit van 1 centraal onderwerp of thema

Van daaruit kan je er een heleboel dingen bijslepen, zolang je maar onthoudt dat je een element centraal blijft houden. Dat kan een onderwerp zijn, een heldere vraag die je gaat beantwoorden, een persoon of een ding. Hou dat onderwerp centraal in je design en je keuzes.

Begin niet bij de vorm, maar bij de inhoud

Veel infographics worden gemaakt vanuit het perspectief van het ontwerp. Iemand ziet een mooie infographic met, zeg, een Sankey diagram, en zegt: he, dat is leuk, kunnen wij ook niet zoiets maken? Of de ontwerper/maker die is ingehuurd, houdt erg van een bepaald design en gaat dus vanuit het design aan de slag. Dat loopt meestal verkeerd af. Je moet, als communicatieprof, niet uitgaan van de vorm maar van de inhoud. Oftewel: ‘form follows function’. Eerst bepaal je de functie, en van daaruit werk je toe naar een vorm die het beste aansluit bij verhaal en doelgroep.

Beeld moet informatie bevatten

Het beeld in een infographic moet de kijker helpen bij een sneller of beter begrip van een bepaald onderwerp. Dus beeld heeft een duidelijke functie: het dient een toegevoegde informatieve waarde te hebben. Beelden die alleen maar illustratief zijn, ‘leuk’ of ‘gewoon mooi’, zijn overbodig. Dus moeten ze weg. Ze kosten alleen maar ruimte. Als je erop gaat letten zal je verbaasd zijn over het enorme aantal zinloze illustraties dat je in veel infographics tegenkomt. Die ruimte kun je beter besteden aan iets anders. Zelfs ‘witruimte’ is een betere besteding van ruimte dan een zinloos poppetje.

Beelden liegen niet

In een persbericht of rapport kan je nog wel eens een beetje om de hete brij heen draaien. Niet bij een infographic.

We zijn allemaal beelddenkers, alleen realiseren we ons dat vaak niet. Het krachtige van beeld is dat we allemaal in staat zijn om razendsnel tot de visuele kern door te dringen. Een infographic is daar het uitgelezen middel voor. Tekst verhult en verpakt, een infographic maakt de dingen glashelder. Wie probeert met een infographic de zaken fraaier voor te stellen dan ze zijn, schaatst op dun ijs. Mensen voelen razendsnel aan of iets ‘klopt’ of niet. Bij visuele content voelen we dat veel eerder en scherper aan dan bij tekst. Dus: als je wilt proberen de boel mooier of anders voor te stellen dan ie is, maak dan in elk geval geen infographic!

Begrijpen door te kijken

Een infographic doet een beroep op het vermogen van mensen om te begrijpen door te kijken. Dat vermogen is veel sterker in onze natuur aanwezig dan het vermogen om te begrijpen door te denken. Dit talent gaat over alle culturen heen. En het werkt voor alle lagen van de bevolking: laag opgeleid, anderstalig, laaggeletterd, net zo goed als voor de hoogopgeleide lettervreter. Boor dat talent bij je publiek aan en verpest het niet met een boel aanvullende teksten. Veel tekst is meestal een teken van zwakte, en zelfs van een mislukte infographic.

Meer tips over online infographic? Kijk op de trainingskalender voor informatie over deze, en alle andere trainingen van [De Redactie]. Of lees meer over onze trainer John Verhoeven en zijn expertise op het gebied van trainingen.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×