Lindi Boeije

We gebruiken taal de hele dag door. Om onze gedachten onder woorden te brengen, om met elkaar te communiceren, maar ook om anderen te overtuigen van onze goede ideeën. Het zal je vast bekend voorkomen: je hebt een goed idee of voert een stevige discussie, maar de ander lijkt maar niet overtuigd te raken van jouw standpunt. Ongeacht dat al je argumenten kloppen en je alle feiten op een rijtje hebt. Het menselijk brein lijkt zich dus niet alleen te laten overtuigen door middel van feiten en sterke argumenten. Maar waardoor dan nog meer? En hoe komt dat toch? Taal speelt hierbij een belangrijke rol: de manier waarop wij onze boodschap vormgeven, heeft invloed op hoe je ontvanger naar dat onderwerp kijkt. Het gaat er dus niet alleen om wat je zegt, maar ook wat je ontvanger hoort.

Lindi Boeije kan geen genoeg krijgen van taal en de manier waarop ons menselijk brein daarmee omgaat. Met een master Taalkunde (Universiteit Utrecht) en een master Retorica en Argumentatie (Universiteit Leiden) op zak, weet ze als geen ander hoe je taal voor je kunt laten werken en daarmee anderen kunt overtuigen van jouw idee of visie. Lindi is werkzaam bij Taalstrategie en maakt anderen graag bewust van de sturende kracht van taal. Daarnaast adviseert ze bedrijven, maatschappelijke organisaties en politieke partijen hoe zij een boodschap zo helder, aansprekend en overtuigend mogelijk over kunnen brengen.

Naast de training Framing geeft Lindi ook de training Nudging. Zowel bij framing als nudging gaat het om onbewuste beïnvloeding. Het verschil; framen gaat over onbewust beïnvloeden met taal, waar nudgen gaat over onbewust het gedrag aansturen. Beide zaken hebben dus alles te maken met het onbewust aanwakkeren van de juiste associaties om mensen subtiel te beïnvloeden. Een goede nudge activeert iets in het brein dat je ander gedrag laat vertonen. Waar mensen zich bij framing door middel van taal (en beeld) richten op de juiste beeldvorming, geef je mensen door middel van nudging een onzichtbaar duwtje in de goede richting, waardoor hun gedrag direct subtiel wordt beïnvloed. Een nudge (letterlijk: een duwtje) stuurt iemand naar gewenst gedrag, zonder dat hij/zij zich beïnvloed voelt.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×