u bent hier: Home > Nieuws > Tips en trucs > Snack deze 5 tips over webredactie

Tips en trucs: Snack deze 5 tips over webredactie

GEPLAATST OP: 5 augustus 2019

Ben je webredacteur, of verantwoordelijk voor de online communicatie binnen je bedrijf? Wil je graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? In dit artikel deelt trainer Geert Poort 5 belangrijke tips die je als webredacteur direct kunt toepassen. Tijdens de training ga je dieper in op alle onderwerpen die van belang zijn om als webredacteur te functioneren.

 

1. Presenteer hapklare brokken

Presenteer informatie in hapklare brokken. Scanbaar schrijven is nog steeds een goed idee: gebruik korte alinea’s (40 á 50 woorden) om je bezoekers bij de les te houden. En ze bieden overzicht wat vooral in uitgebreide content zoals longreads van pas komt. Formuleer heldere en aantrekkelijke koppen, snippets en call-to-actions (CTA’s), waarmee je bezoekers naar je boodschap trekt.

 

2. Speel in op (latente) bezoekersvragen

Bezoekers aan websites hebben meestal gerichte vragen. Speel daar op in met een functioneel en toegankelijk ontwerp. Stel de bezoeker centraal, niet je aanbod. Ga met je content in op wat bezoekers willen. Maar ook: bepaal wat ze nodig hebben. Herken het verschil tussen de wants en needs, en neem daar actie op. Monitor het bezoekersgedrag, stel eventueel je content bij om bezoekers steeds beter van dienst te kunnen zijn.

 

3. Maak je content vindbaar

Bepaal met welke zoekwoorden jouw content gevonden moet worden. Schrijf je tekst en zorg voor kwalitatieve, originele content. Check vervolgens of je belangrijkste zoekwoorden op (voor de zoekmachine) cruciale plekken staan, zoals kop, titel en URL. Zorg ook voor een goede vindbaarheid van visuals (geef video’s een titel en beschrijving), voice (geef antwoord op mogelijke zoekvragen) en local search (meld je aan bij Google Mijn Bedrijf).

 

4. Kies je kanalen met zorg

Hoe bereik je gebruikers van sociale media? Bepaal eerst welke kanalen bij je organisatie passen. Ga vervolgens na op welke socials je doelgroepen actief zijn. Stel een contentstrategie op: geef aan welke content je per kanaal gaat inzetten en wat je ermee wil bereiken. Optimaliseer je content voor elk kanaal apart. Maak een planning, waarbij je rekening houdt met actualiteiten en interacties.

 

5. Webredactie: meer dan schrijven alleen

Als webredacteur ben je thuis in schrijven, redigeren en SEO. Gezien de ontwikkelingen in voice en visuals is het slim om je ook daarin te bekwamen. Ontwikkel één of enkele vaardigheden, zodat je in staat bent om een vlog, video, podcast of infographic te maken. Of leer een programma als Photoshop of verdiep je in toegankelijkheid of Google Analytics. Dat geeft je een bredere basis in je dynamische werk als webredacteur. School jezelf continu bij.

 

Meer leren?

Kom ook naar de 5-daagse training Webredactie Compleet en leer tal van technische begrippen, krijg een up-to-date overzicht van de ontwikkelingen in online communicatie en veel meer.