u bent hier: Home > Nieuws > Interviews > Ganzenveerinterviews > Jossine Modderman

Ganzenveerinterviews: Jossine Modderman

GEPLAATST OP: 22 juni 2016

Deze keer beantwoordt Jossine Modderman de vragen uit onze interviewreeks de Ganzenveer. Zij is hoofdredacteur LINDAnieuws.nl & LINDA.tv en kreeg de Ganzenveer van Sara van Gorp, hoofdredacteur van Kek Mama.

‘Als hoofdredacteur ben ik verantwoordelijk voor koers, strategie, kosten- en kwaliteitsbewaking, mens & organisatie – dat soort dingen – voor zowel LINDAnieuws als LINDA.tv. Maar in de werkelijkheid ben ik een irritante micro-manager die zich overal mee bemoeit tot grote ergenis van de chefs die feitelijk de dag-tot-dag business bestieren. Ik noem het passie, zij noemen het bemoeizucht.’

Wat is volgens jou de reden van het succes van LINDA.?

‘Alle ‘producten’ van LINDA. – of het ‘t magazine is, de specials, de video-app LINDA.tv, onze nieuwssite LINDAnieuws.nl of een evenement als LINDAfestival – moeten aan dezelfde hoge kwaliteit en creativiteit voldoen. En dat niet alleen: het moet vooral LINDA. zijn. Dat betekent mooi met een randje en altijd met een knipoog. Verder zijn we van mijlenver herkenbaar door een ijzersterke vormgeving. LINDA., dat zijn de mensen bij LINDA. En die hebben humor, zelfspot, lef en zijn slim en eigengereid. Het succes zit ‘m er ook in dat er zeker zelfvertrouwen heerst in wat we kunnen. De lezer/bezoeker/kijker staat altijd voorop maar de grap is dat we vaak uitgaan van wat we zelf zouden willen of leuk en boeiend vinden. Het is knap dat zoiets kils als doelgroep denken vaak moeiteloos overeenkomt met wat we zelf vinden.’

Als je geen hoofdredacteur van LINDAnieuws.nl & LINDA.tv was, wat zou je dan willen zijn?

‘Arts. En dan het liefst patholoog-anatoom. Lekker rustig. Bovendien ben ik een hypochonder dus dan kan ik mezelf lekker van alles voorschrijven.’

Van welke collega of vakgenoot kun jij nog iets leren?

‘Ik ben een grote fan van editor-in-chief par excellence Tina Brown –  na grootheden in print als Tatler, Vanity Fair en The New Yorker ging ze reeds in 2008 online. The richtte The Daily Beast op, toonaangevend in nieuws en opinie.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar? 

‘Ik zit pas 2,5 jaar bij Mood For Magazines dus wat dat aangaat kijk ik nog wel met enige afstand naar het merk. Niettemin durf ik oprecht te zeggen dat als een mediamerk nog lange tijd door kan groeien, in grootte en breedte, is het LINDA. wel. En de reden ervoor staat onder vraag 2. Zolang als de mensen bij LINDA. alert blijven op ontwikkelingen in samenleving en media en het lef houden om daarop snel in te haken en hun hoge standaard houden, dan zijn de kansen legio. Of mensen nou lezen vanaf papier of een scherm, of mensen nou iets beleven via een gewone of 3D-video of virtual reality, of ze nu kijken met elkaar of alleen, of we iets kopen via een klik of een vingerafdruk – het blijven allemaal dingen die je als mediabedrijf kunt aanbieden aan consumenten.’

Welk (online) magazine beveel jij anderen van harte aan?

‘Ik kijk graag naar The Dodo, Tasty, The Daily Beast, LINDAnieuws & LINDA.tv natuurlijk, Huff Post Science & Terch, Dogs are Family, Quest Braintainment…. je kunt het zo gek niet bedenken. Lezen doe ik bijna niet meer maar voor een vette entertainment onthulling uit The National Enquirer of een tranentrekkende human interest story uit People kun je me wakker maken.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens? 

‘Oneens.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid en de middelen om een geheel nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Ik ben niet een enorme visionair want ik kan niet heel erg ver vooruit kijken. Vind mensen die dat kunnen ontzettend knap maar voor een ADHD’er als ik, is lange termijn overmorgen. Maar ik geloof wel heel erg in Virtual Reality. Dus als geld geen probleem is, zou ik een VR-omgeving willen bedenken waarin mensen alles kunnen doen wat ze willen in één ‘reis’.’

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

‘Ik vind crossmediaal, als term, niet meer van deze tijd omdat ieder zichzelf respecterend mediabedrijf moet beseffen dat de verschillende soorten platforms slechts middelen zijn om je boodschap en je business bij de mensen te krijgen. Toch zeg ik LINDA., LINDAnieuws & LINDA.tv. “Omdat veel uitgevers proberen hun formats naar het digitale domein te brengen, maar bijna niemand is daar succesvol in. LINDA. heeft dat toch voor elkaar gekregen. De brand wordt zeer versterkt door LINDA.tv. Knap om dat merkgevoel over verschillende media waar te maken.’ En dit zeg ik niet – ik zou niet durven – het zijn de woorden van een jury van Dutch Interactive Awards waar LINDA. zilveren Company of the Year 2016 werd.’