u bent hier: Home > Nieuws > Interviews > Ganzenveerinterviews > Sara van Gorp

Ganzenveerinterviews: Sara van Gorp

GEPLAATST OP: 5 juni 2016

In het Ganzenveerinterview komt elke keer een andere hoofdredacteur aan het woord. Deze keer is Sara van Gorp aan het woord, zij is hoofdredacteur van Kek Mama.

Wat is volgens jou de reden van het succes van Kek Mama?

‘Bij Kek Mama toetsen we alles wat we maken aan: ‘Word je er blij van?’ En: ‘Wil je het ook nog lezen als je hondsmoe en met nog maar twee hersencellen over in bed of bad ligt. Grinnik je dan? Geniet je dan?” Zo nee, dan gaat het eruit. En elke pagina moet een cadeau zijn. Ik heb een jaar geleden het magazine compleet veranderd. Ook een groot deel van de crew is gewisseld. We werken nu met een vrijwel compleet freelance redactie, iedereen is een kei op haar gebied. En we hebben geweldig veel lol samen, dat voelen lezers, daar ben ik van overtuigd. Het cadeau-effect is er doordat we meer aandacht hebben voor prachtige foto’s waar je naar blijft kijken. Een heel verzorgde layout die een luxe gevoel geeft. IJzersterke koppen en intro’s. Op elke pagina geven we het beste van onszelf. En daarom zeggen abonnees: ‘Als op zaterdag Kek Mama komt, schop ik m’n gezin de deur uit, dat is mijn moment.’

Waarin onderscheidt jouw blad zich van de concurrentie

‘Bij Kek Mama zetten we in op humor, zelfrelativering en verrassing. We zijn er voor de moeder en willen de lezeres niet lastig vallen met kinderdingen. Fabulous Mama & Family zit op het gezin, doet meer voor kinderen. En ze zitten ook meer dan Kek Mama op dure mode. Schoenen van vierhonderd euro zul je in Kek Mama nooit aantreffen. Stylistes worden gek van mij, maar ik blijf hameren op betaalbare mode voor moeders en kinderen. En bij Kek Mama doen we niet zoals in Fabulous Mama & Family aan praktische tips over bijvoorbeeld prenatale testen. Dat zoeken mensen wel online op.’

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

‘Het zomernummer met Anniek Pheifer op de cover. Maar belangrijker vind ik dat we sinds de restyling 14 procent minder abonnee-opzeggingen hebben. We zijn echt een abonneeblad, dus het was spannend hoe zij de verandering zouden vinden. Maar het slaat juist enorm aan. We hebben nu de hoogste abonneeduur sinds 2011. En de Net Promotor Score is met 14 procent gestegen: 92 procent van de lezers raadt het blad sinds de restyling aan anderen aan.’

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

‘Zonder twijfel: Anouk. Niet alleen een geweldige zangeres maar ook een stoere en eigengereide vrouw en moeder. Ze noemt haar zes kinderen ‘die gasten’, vind ik leuk. Uit haar onconventionele geest komt vast een nummer dat naadloos past bij Kek Mama, waarmee we altijd op het randje lopen en zoeken waar het schuurt en spannend is.’

Als je geen bladenmaker was, wat zou je dan willen zijn?

‘Dagvoorzitter en interviewer voor online tv. Dat was wat ik deed naast interimmen op online –en printredacties en het uit de grond stampen van nieuwe mediaconcepten, voordat ik hoofdredacteur van Kek Mama werd. Ik werkte acht jaar als freelancer toen ik door Anneliese Bergman gevraagd werd om Kek Mama te restylen. En omdat ik het zo geweldig vond om met het nieuwe dreamteam, dat ik zelf had kunnen samenstellen, Kek Mama in print en online groot te maken ben ik zowaar weer loonslaaf geworden, wat ik echt nooit meer had gedacht te doen.’

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

‘Corinne van Duin, hoofdredacteur van Volkskrant Magazine, kan mij vast leren hoe je Anouk strikt als gasthoofdredacteur, haar is dat namelijk laatst gelukt. Bij Jildou van der Bijl en Jossine Modderman vind ik het mooi om te zien hoe strak en eigengereid ze hun merk LINDA. en Lindanieuws.nl bewaken. En ik kijk met bewondering hoe Thomas Hendriks, die ik leerde kennen toen hij nog programmadirecteur was bij Het Gesprek en ik daar ‘Esta’s vakvrouwen’ presenteerde, het Quest universum steeds meer laat uitdijen en daarmee net als LINDA. prijs na prijs in de wacht sleept.’

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

‘Je met een blad veel lekkerder in bad zit, ha! Maar ook: de magazines die echt een cadeau zijn, zoals LINDA., Flow, Happinez, doen het nog steeds goed. Ik verwacht dat dat zo blijft. Een magazine moet een prachtcadeau zijn dat met uiterste aandacht, lol en inzet is gemaakt. Dan willen lezers echt wel geld aan je uitgeven.’

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Wanneer heb je tijd voor een glas (of een fles) wijn met mij?’

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

‘Dan is Kek Mama echt een compleet 360 merk met een dijk van een online platform waar drukke moeders hun vakanties en weekendjes weg boeken, cadeaus kopen voor hun kinderen, voor vriendinnen en voor zichzelf en waar ze veel toffe video’s kunnen bekijken. Het nieuwe platform is half mei online gegaan. Het afgelopen jaar is ons verkeer online vervijfvoudigd, maar dat kan nog heel veel beter. En over vijf jaar weten hopelijk eindelijk alle moeders dat Kek Mama hét merk is voor leuke vrouwen die ook moeder zijn. Met een platform plus shop, een magazine, events en een steeds groeiende social fanschare.’

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

‘PAPER. Elke dag een goeie selectie uit de kranten van de Persgroep, en vooral: ze hebben fijne eigen content. Helaas niet meer dagelijks een eigen column (door PAPER heb ik Martine de Jong ontdekt, die nu ook voor Kek Mama schrijft), maar wel geweldige tv-recensies van onder andere Kees van Unen. Heel getalenteerde jongen. En ja, als je al een paar kranten hebt en Blendelt, is er overlap, maar ik vind het echt een goed gelukt online tijdschrift dat slim content cureert.’

Aan welke vakgenoot wil je de Ganzenveer doorgeven?

‘Jossine Modderman, hoofdredacteur van LINDA.nieuws en LINDA.tv. Originele denker en doener die geweldig veel voor elkaar krijgt. Ik heb haar ook eens geïnterviewd voor online tv-station 7DitchesTV. Met Jossine krijgen je op zeker een boeiend Ganzenveer-interview.’