Wesley Singh lanceert blogplatform voor communicatiestudenten

Leestijd: 4 minuten
Wesley Singh

Wat zijn de talenten die het vakgebied communicatie gaan bestormen? Wie zijn de alleskunners, de specialisten, de ondernemende types, de vrijdenkers en vernieuwers? Wij interviewen deze pioniers en vragen ze naar hun drijfveren, en de reden waarom ze juist voor het communicatievak hebben gekozen.

Wesley Singh bijvoorbeeld, oprichter van het contentplatform Studentmind, landelijk platform voor en door studenten. Studenten schrijven hierop blogs over marketing en communicatie ontwikkelingen en delen ervaringen uit hun studie. Daarnaast is hij ook nog student en heeft hij zijn pre-master Communicatie- en Informatiewetenschappen zo goed als afgerond.

Wat heb je bereikt in 2017? 

Ik ben in 2017 vooral bezig geweest met het uitbouwen van het team en doorontwikkeling van het platform. Op 29 augustus 2016 zijn we live gegaan. Tot eind 2016 deed ik alles alleen, van PR tot redactiewerk, tot werven van bloggers. Dit werd al snel een onmogelijke opgave toen het platform eenmaal begon te groeien. Op dit moment hebben we 24 bloggers van 8 verschillende hogescholen en twee universiteiten. Met Studentmind willen wij bloggers een podium geven om zichzelf online te profileren op een landelijk platform. Het is een plek waar studenten elkaar kennis bijbrengen en inspireren door hun ervaringen te delen. Onze redactie bestaat uit 4 enthousiaste studenten. De werving van nieuwe bloggers en hogescholen wordt nu ook door het team opgepakt. Hierdoor is mij veel werk uit handen genomen en kan ik mij beter focussen op verdere groei van het platform. In 2018 willen we namelijk Studentmind 2.0 lanceren. Dit is een volledig vernieuwd platform waarmee we beter kunnen inspelen op de contentbehoefte van studenten. En de toegevoegde waarde van het platform willen verhogen door het introduceren van een nieuwe dienst.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Misschien is dit antwoord wel het grootste cliché dat er bestaat over het communicatievak: het is een breed vakgebied. Ik wist na het mbo niet echt goed wat ik moest doen. Ik had een ICT opleiding Applicatieontwikkeling afgerond maar wist ook dat dit zeker niet mijn toekomst werd. Tijdens die opleiding had ik wel door dat ik veel enthousiaster werd van aspecten die met communicatie te maken hadden. Denk bijvoorbeeld aan plannen maken, projectmanagement en presenteren. Toen maakte ik dus de grote switch naar communicatie, wat een perfecte keus bleek te zijn.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Het afronden van mijn pre-master heeft nu de hoogste prioriteit. Tijdens mijn pre-master heb ik ondervonden dat de combinatie universiteit en doorontwikkeling van Studentmind niet samengaat. Daarom begin ik pas in september 2018 aan mijn master en ga ik mij vanaf februari een half jaar fulltime focussen op Studentmind 2.0.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Mijn perfectionisme is misschien wel een van mijn sterkste punten en tegelijkertijd de grootste valkuil. Het is voor mij een grote uitdaging om het perfectionisme los te laten op de momenten waarop dat nodig is. Vooral bij Studentmind merk ik dat mijn perfectionisme het proces van vooruitgang in de weg kan staan. Ik zeg wel steeds vaker tegen mijzelf: het is nu tijd om deze stap te zetten, gewoon gaan! Als het niet goed genoeg is, dan is het altijd te verbeteren. Wat dat betreft merk ik daarin wel vooruitgang en dit is natuurlijk ook de mindset die je nodig hebt bij een start-up.

Op welke prestatie ben je trots?

Ik ben begonnen op vmbo-kader, daarna mbo, vervolgens hbo en nu universiteit. Dit is een lange weg waar ik stiekem best trots op ben. Ik wist eigenlijk nooit wat ik wilde en gaf niet zoveel om school, maar toen ik de switcht maakte naar communicatie veranderde eigenlijk alles.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik kijk regelmatig naar sprekers, voornamelijk over content, online media en psychologie, toegepast op het communicatievak. Op YouTube zijn ook heel veel congressen en seminars terug te kijken. Hier kan ik me erg goed mee vermaken en ze zijn vaak een bron van inspiratie.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

Als ik kijk naar het bereiken van ‘mijn’ generatie (millennials) dan denk ik direct aan Facebook, YouTube en Instagram. Facebook wordt misschien dan wel minder interessant vanwege het afnemende organische bereik, maar de kracht van het specifiek kunnen targeten door advertising blijft heel sterk. Verder zal de groei van video steeds verder toenemen en YouTube het lineair televisiekijken nog meer gaan verdringen. Dit merk ik niet alleen bij mijn omgeving, maar ook bij mijzelf. Sinds de laatste maanden kijk ik meer naar formats op YouTube dan lineaire televisie. Instagram is ook een niet te missen kanaal voor het bereiken van millennials. Natuurlijk omdat het aantal gebruikers explosief blijft groeien, maar ook updates (of kopieën van Snapchat), zoals stories, die aan mijn netwerk te zien zijn heel geliefd zijn en ook kansen bieden voor bedrijven.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Strategie. Messcherpe inzichten halen uit analyses en die gebruiken om iets of iemand in beweging te krijgen en vervolgens de effecten zien, daar kan ik nou echt heel enthousiast van worden.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Ik ben wel iemand die zich voldaan voelt als aan het einde van de dag de belangrijkste dingen op het to-do lijstje zijn weggewerkt. Dan voel ik me lekker productief. De lekkerste werkdagen zijn wanneer je aan het eind eigenlijk nog steeds vol energie zit, omdat je heel de dag in een heerlijke flow gezeten hebt.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Digitalisering zal het kernwoord zijn. Ik denk dat een team of afdeling steeds meer op afstand van elkaar gaat werken door alle toenemende digitale hulpmiddelen die dit steeds makkelijker maken. Denk aan steeds beter wordende tools om op afstand te vergaderen of samen aan bestanden te werken. Ik verwacht dat virtual reality toepassingen volgend jaar ook steeds meer terug te zien gaat zijn in de (moderne) communicatieafdeling.

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

De ontwikkelingen in het vakgebied razendsnel gaan. Het staat geen seconde stil. Het blijft mij daarom uitdagen om deze ontwikkelingen te volgen en hier mijn voordelen uit te halen.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak

‘Als je in het communicatievak zit, dan kun je goed communiceren!’ De praktijk wijst toch anders uit is mij opgevallen. En in mijn vrij korte carrière is dat toch al vrij snel, zullen we maar zeggen… 🙂

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Op mijn oude hogeschool (HZ University of Applied Sciences) was Erik van den Dobbelsteen in het eerste jaar de opleidingscoördinator van de opleiding Communicatie. In zijn presentaties straalde hij ontzettend veel passie voor het vak uit. Dit maakte veel indruk op mij. Hij werkt nu bij Schipper Groep en ik zie op LinkedIn dat hij regelmatig lezingen geeft. Op het gebied van spreken is hij echt een groot voorbeeld.

Lees meer inspirerende interviews met communicatietalenten in de rubriek Communicatielijn

[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×