Communicatietalent Vera Korblet houdt alle ballen in de lucht

Leestijd: 4 minuten
Vera Korbet commlijn

Vera Korblet is 24 jaar en volgt de Master Technical Communication aan Universiteit Twente. Naast haar studie is ze volop bezig om ervaring op te doen in het communicatievak.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

In eerste instantie wilde ik altijd docente worden. Ik ben toen gestart met de Lerarenopleiding Engels, maar in het tweede jaar kwam ik erachter dat het toch niet zo goed bij me paste. Omdat ik me zo had blindgestaard op docente worden, had ik geen back-upplan. Ik belandde bij het studiesuccescentrum van Hogeschool Windesheim waar ik destijds studeerde en volgde een studiekeuzetraject. Al snel kwam ik erachter dat ik met mijn passie voor schrijven meer kon doen dan alleen schrijfster van boeken worden. De keuze viel toen op communicatie en ik heb hier geen moment spijt van gehad. Eindelijk viel alles op z’n plek.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Ik ben nu nog steeds student, maar ik houd mezelf wel bezig met het vakgebied in mijn vrije tijd. Dit komt voornamelijk omdat ik die studieswitch heb gemaakt. De concurrentie in het communicatievak is veel groter dan in het onderwijs, dus ik vond dat ik mezelf moest onderscheiden van de rest. Ik pakte allerlei extra-curriculaire activiteiten op om zo mijn CV op te bouwen. Ik werd klassenvertegenwoordigster, studentblogger en storyteller bij Windesheim, teamleider bij studentencommunicatiebureau AIDA en nog meer. Op die manier heb ik een flink netwerk opgebouwd waar altijd weer nieuwe uitdagingen uit voortkomen! Na mijn studie zou ik graag bij een communicatiebureau willen werken of toch als docente – maar dan bij de opleiding communicatie.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Momenteel ben ik hoofdzakelijk bezig met mijn masterthesis. Ik ga onderzoek doen naar de mate waarin ouderen robots accepteren. Robots worden steeds vaker op verschillende manieren ingezet in verzorgingstehuizen, maar wat vinden de ouderen hier zelf eigenlijk van? Dit is dus iets heel anders dan bedrijfscommunicatie, maar het doel is wat mij betreft hetzelfde: door middel van communicatie mensen dichterbij elkaar brengen.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Mijn voornaamste uitdaging is dat ik niet te veel hooi op m’n vork neem. Ik kan heel snel enthousiast worden en dan wil ik ook alles oppakken. Zo was ik vorige maand naast m’n studie ook online campagnecoördinator voor D66 Enschede voor de gemeenteraadsverkiezingen, werkte ik als hoofdredacteur bij Studentmind (wat ik sinds eind 2016 doe), werkte ik bij m’n bijbaantje op de redactie van U-Today én vond ik dat ik ook nog wel even de open dagen van de universiteit kon vastleggen op social media. Als ik nu terugkijk, zou ik mezelf echt voor gek verklaren omdat ik zo veel ballen in de lucht hield. Maar als het dan allemaal lukt, geeft dat ook een hoop voldoening.

Op welke prestatie ben je trots?

Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen was ik online campagnecoördinator bij D66 Enschede. Ik was hoofdverantwoordelijke voor de campagne op social media. Ik vond het heel bijzonder dat ik het vertrouwen kreeg om die online campagne zelf op te zetten en uit te rollen. Zo hebben we bijvoorbeeld een vlogserie in het leven geroepen om de kandidaten voor te stellen. Uiteindelijk hebben we twee zetels verloren helaas, maar om dan te zien dat we nog steeds de grootste progressieve partij zijn én dat we de grootste partij waren bij de studenten op de campus van de universiteit, maakt me dan toch best trots. Het was onwijs veel werk, maar ik heb er ook ongelooflijk veel van geleerd.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik haal mijn inspiratie vooral uit sterke vrouwen. Ik heb heel veel bewondering voor vrouwen die niet op hun mondje zijn gevallen en het zo tot de top hebben geschopt – in welk vakgebied dan ook. Vrouwen in de politiek die ook nog moeder zijn, vind ik bijvoorbeeld ontzettend stoer.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

Dit is natuurlijk heel erg afhankelijk van het soort organisatie en het doel. Voor D66 Enschede was Twitter bijvoorbeeld echt booming, omdat daar veel gebruikers zitten die geïnteresseerd zijn in de politiek. Snapchat is voor zo’n campagne veel minder geschikt, omdat de meeste gebruikers nog te jong zijn om te stemmen. Bij Universiteit Twente is Snapchat juist veel waardevoller als het gaat om het werven van nieuwe studenten. Zo moet je dus altijd kijken naar welke boodschap je over wilt brengen aan welk publiek. Maar anno 2018 is Facebook zeker onmisbaar.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Bij mijn stagebedrijf stond er een grote quote op de muur: “Without strategy, content is just stuff and the world has enough stuff.” Een strategie is dus echt de basis. Ik vind het dan ook erg gaaf om die basis vorm te geven. Maar uiteindelijk moet er ook iets gedaan worden met die strategie, dus het één kan niet zonder het ander. Zelf houd ik vooral van afwisseling, dus ben ik graag met beide bezig.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Wanneer ik zoveel dingen van m’n to-do-lijstje heb afgevinkt dat ik zonder zorgen met m’n voeten omhoog op de bank kan chillen!

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Wat ik nu nog vaak zie, is dat de communicatieafdeling een eigen eilandje is, terwijl het ‘t hart van de organisatie zou moeten zijn. Ik zie het dus voor me dat de afdelingen een stuk dynamischer worden en veel meer verweven zijn in de rest van het bedrijf. Op die manier ben je intern een verbindende factor en weet je precies wat er in de organisatie speelt (wat weer handig is voor de externe communicatie).

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

Het ontzettend dynamisch is. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het zo leuk. En als je het goed doet, kun je mensen met elkaar verbinden. In onze steeds individualistischere samenleving vind ik dat ontzettend waardevol.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Dat iedereen het kan. ‘Het is toch maar gewoon een beetje op social media zitten?’ Toch kan ik het online vaak zien of een bedrijf een communicatieprofessional heeft of niet. Professionals zorgen ervoor dat alles op rolletjes loopt en dat er al een berichtje uit is voordat het echt nodig is. Als het zo gestroomlijnd gaat, lijkt het makkelijker dan het daadwerkelijk is.

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Carlijn Postma. Zij is uitgeroepen tot Contentmarketingvrouw van het jaar en dat heeft ze dubbel en dwars verdient. Ik heb stage mogen lopen bij haar contentmarketingbureau The Post. Daar heb ik ontzettend veel geleerd en veel van die kennis gebruik ik nog iedere dag. Naast dat Carlijn een fantastische ondernemer is, is ze ook nog eens een geweldige moeder en weet ze ook tijd te maken voor haar gezin. Dat bewonder ik enorm.

Lees hier alle interviews in de rubriek Communicatielijn

[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.

×
Direct contactBel me terug





  • De Redactie
  • Gooische Kaai 15
  • 1141TV Monnickendam

  • info@deredactie.nl
  • 0299 - 65 38 53
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
  • KVK: 36040811
×