Reinout van der Heijden

Leestijd: 4 minuten

Het Ganzenveerinterview van [De Redactie] met Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids van de Consumentenbond. Hij kreeg het stokje van deze estafetterubriek van Evert van Hardeveld, hoofdredacteur van de Gezondgids.

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

De Geldgids lees je om je geldzaken goed te regelen en op te komen voor je rechten. Je moet je als consument praktisch en zakelijk kunnen opstellen om het hoofd boven water te houden. Daar levert positieve energie op. Het is net als met je huis opruimen. Als je er eenmaal aan gewend bent, hou je het vanzelf goed bij. De informatie uit de Geldgids heb je daar wel bij nodig.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Abonnees ontvangen ieder jaar een Belastinggids, dat is Geldgids 1 van iedere jaargang. Die doet het ook altijd het beste in de losse verkoop. De Belastinggids 2015 verkoopt een stuk beter dan in de voorgaande jaren. We merken dus dat de consument weer meer gaat uitgeven.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Koningin Máxima. Zij heeft jaren bij een bank gewerkt als adviseur voor particulieren en is sinds 2010 betrokken bij de Week van het Geld. Je moet kennis en kunde hebben om goed met geld om te gaan, zegt ze. Kennis van financiële producten en de vaardigheid om daar iets mee te doen. Zij ziet omgaan met geld als een vorm van emancipatie en daar ben ik het helemaal mee eens.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Ondernemer, leraar Economie of Geschiedenis op een middelbare school, lid van de Tweede Kamer, correspondent in New York of Berlijn, romanschrijver. Het leven is zo kort.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Van creatieve journalisten als Philippe Remarque van de Volkskrant, van onderzoekers als Jeroen Smit en Valerio Zeno of van ondernemers als Maarten van den Biggelaar of Derk Sauer.

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

Lezers altijd behoefte zullen hebben aan een redactie die voor hen nieuws en informatie selecteert. Een gedrukt medium is af en het is echt van jou. Maar er zullen wel steeds minder printmedia overblijven. Print moet beter leren omgaan met de lezer die wil meepraten en of die het oneens is met de selectie van de krant. De oude massamedia moeten persoonlijker worden.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

Wat kan ik nog meer doen, zodat je aan de slag gaat met de informatie die de Geldgids je geeft?

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

Internet en print zullen nog beter op elkaar aansluiten. De lezer gaat niet meer naar Google met zijn vragen over geld, maar naar de Geldgids.

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Eos. Een prachtig wetenschapsmagazine met interessante artikelen over allerlei onderwerpen die je wereld vergroten. Ook knap dat het gemaakt wordt voor Nederland en Vlaanderen, de hele Nederlandstalige markt dus.

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Annemarie van Gaal. Ze is vorig jaar gestopt met haar glossy AM Magazine dat ze tien jaar maakte ‘omdat het leuk was’. Ze gelooft niet dat publieksbladen in print nog een toekomst hebben.

, hoofdredacteur van de Geldgids van de Consumentenbond.

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

De Geldgids lees je om je geldzaken goed te regelen en op te komen voor je rechten. Je moet je als consument praktisch en zakelijk kunnen opstellen om het hoofd boven water te houden. Daar levert positieve energie op. Het is net als met je huis opruimen. Als je er eenmaal aan gewend bent, hou je het vanzelf goed bij. De informatie uit de Geldgids heb je daar wel bij nodig.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Abonnees ontvangen ieder jaar een Belastinggids, dat is Geldgids 1 van iedere jaargang. Die doet het ook altijd het beste in de losse verkoop. De Belastinggids 2015 verkoopt een stuk beter dan in de voorgaande jaren. We merken dus dat de consument weer meer gaat uitgeven.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Koningin Máxima. Zij heeft jaren bij een bank gewerkt als adviseur voor particulieren en is sinds 2010 betrokken bij de Week van het Geld. Je moet kennis en kunde hebben om goed met geld om te gaan, zegt ze. Kennis van financiële producten en de vaardigheid om daar iets mee te doen. Zij ziet omgaan met geld als een vorm van emancipatie en daar ben ik het helemaal mee eens.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Ondernemer, leraar Economie of Geschiedenis op een middelbare school, lid van de Tweede Kamer, correspondent in New York of Berlijn, romanschrijver. Het leven is zo kort.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Van creatieve journalisten als Philippe Remarque van de Volkskrant, van onderzoekers als Jeroen Smit en Valerio Zeno of van ondernemers als Maarten van den Biggelaar of Derk Sauer.

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

Lezers altijd behoefte zullen hebben aan een redactie die voor hen nieuws en informatie selecteert. Een gedrukt medium is af en het is echt van jou. Maar er zullen wel steeds minder printmedia overblijven. Print moet beter leren omgaan met de lezer die wil meepraten en of die het oneens is met de selectie van de krant. De oude massamedia moeten persoonlijker worden.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

Wat kan ik nog meer doen, zodat je aan de slag gaat met de informatie die de Geldgids je geeft?

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

Internet en print zullen nog beter op elkaar aansluiten. De lezer gaat niet meer naar Google met zijn vragen over geld, maar naar de Geldgids.

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Eos. Een prachtig wetenschapsmagazine met interessante artikelen over allerlei onderwerpen die je wereld vergroten. Ook knap dat het gemaakt wordt voor Nederland en Vlaanderen, de hele Nederlandstalige markt dus.

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Annemarie van Gaal. Ze is vorig jaar gestopt met haar glossy AM Magazine dat ze tien jaar maakte ‘omdat het leuk was’. Ze gelooft niet dat publieksbladen in print nog een toekomst hebben.

×
Direct contactBel me terug





  • De Redactie
  • Gooische Kaai 15
  • 1141TV Monnickendam

  • info@deredactie.nl
  • 0299 - 65 38 53
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
  • KVK: 36040811
×