Niels Aalberts

Leestijd: 2 minuten

Niels Aalberts, marketing manager bij Friendly Fire, beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] (hoofd)redacteuren van websites en online specialisten al enkele jaren een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk.

Wat doet een marketing manager bij Friendly Fire eigenlijk?

‘Samen met mijn collega Jochem Winterwerp ben ik verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en promotie van onze grotere concerten, festivals, tours en evenementen. Denk bij grotere shows aan zalen als 013, TivoliVredenburg en de Heineken Music Hall, maar onze voornaamste bezigheid gedurende het jaar zijn de festivals en evenementen die we (mede) organiseren: Best Kept Secret, Indian Summer, Live at Amsterdamse Bos en nog wat kleinere evenementen. Een groot gedeelte van die marketing doen we digitaal en online.’

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

‘Mulisch’ Ontdekking van de Hemel.’

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

‘Snappcar en Airbnb. Na Greenwheels en de OV-fiets weer een online ‘deel-initiatief’ dat ons leven beter maakt!’

Wie was jouw leermeester?

‘Ik heb veel geleerd van en gelachen met alle collega’s bij Play It Again Sam, mijn eerste serieuze baan in de muziekindustrie (1995-2000): Mars, Corné, Wally, Leo, Edwin, Yolande, Ineke, Hans en anderen. Die groep en het klimaat in dat bedrijf in de periode dat ik daar werkte lijken enigszins op de stimulerende, positieve werkomgeving bij Friendly Fire nu.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

‘Ik denk dat onze merken onze artiesten, festivals en evenementen zijn. Best Kept Secret is daarvan het jongste merk (dit jaar organiseerden we de tweede editie). Als daar over vijf jaar een festival staat waar een groot deel van de bezoekers (bijna) blindelings vertrouwt op de afgewogen selectie van onze programmeur Roel Coppen ben ik zeer tevreden.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

‘Nee hoor. Cd’s hebben vinyl niet overbodig gemaakt, streaming evenmin dus ook print zal nog wel even bestaan en van waarde blijven. Al was het maar om pijltjes van te draaien om met je PVC-buis weg te schieten.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Een Instagram waarbij je eenvoudig van accounts kunt wisselen.’

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

‘Inmiddels kunnen we DWDD een crossmediaal platform noemen, met spin-off programma’s, een festival, een digitaal tijdschrift en als springplank of aanjager van het talent van o.a. Lucky TV, koks, muzikanten en schrijvers. Al met al meer dan redelijk geslaagd als platform, me dunkt.’

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

‘Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar dat zal dan ‘Hé, moet je kijken, het is ergens anders nog leuker dan hier!”

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

‘Leon Geuyen (@gasolinebrother).’

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×