Maureen Belderink nieuwe hoofdredacteur van delicious. magazine

Leestijd: 3 minuten
Maureen Belderink

Maureen Belderink is sinds begin dit jaar de nieuwe hoofdredacteur van delicious. magazine, nadat de oprichter van het foodmagazine, Makkie Mulder, aan het eind van het jaar met pensioen ging.  Maureen werkte 10 jaar voor Libelle, waarvan de laatste jaren als adjunct-hoofdredacteur. Na haar vertrek lanceerde ze bij Sanoma het foodplatform CookLoveShare.nl (dat in november is geïntegreerd in Libelle Food).

Hoe kwam deze ‘transfer’ tot stand? 

Het ging heel erg ‘ old skool’. Ik heb gesolliciteerd op de vacature van New Skool Media.

Waarom pas jij goed bij delicious.?

Omdat ik me al van kindsaf interesseer in koken en eten. Omdat ik als freelance journalist al culinaire verhalen schreef. Omdat ik heel goed mijn pappenheimers ken op het gebied van bladen maken en weet hoe je food online moet brengen. En – last but not least – omdat ik er hartstikke gek op ben. Deze baan is me gewoon op het lijf geschreven. Het klinkt gek maar toen ik solliciteerde, dacht ik: ‘als ik deze baan niet krijg, vreet ik mijn hoed op’.

Wie is jullie doelgroep? 

Wij zijn er voor iedereen die koken geen corvee vindt maar het met plezier doet. Mensen met een passie voor lekker eten, een talent voor genieten en interesse voor de foodwereld: de producten, de mensen, de goede adressen, de hele beleving, etc.

Wat is het grootste inhoudelijke verschil tussen je laatste functie als adjunct en dit huidige hoofdredacteurschap?

Libelle is een bedrijf op zichzelf en heeft ontzettend veel verschijningsvormen, niet alleen omdat het qua productie output heel groot is maar ook omdat het general interest is. Je kan er echt alle kanten mee op. Daar hield ik dus steeds 1000 ballen in de lucht. Bij delicious. is het allemaal wat overzichtelijker, ook al is de delicious.food lijn een behoorlijk indrukwekkende brand extension. Gelukkig ben ik naast hoofdredacteur ook brandmanager van een heel aantal titels van New Skool Media. Dus heb ik alsnog aardig wat ballen om mee te jongleren.

Wat was je eerste wapenfeit als hoofdredacteur?

Nieuw is de ‘sticker’ op de cover met de mededeling: ‘alle recepten 2x getest, lukt altijd’. Dat ís namelijk ook zo maar dat vertelden we niet. Terwijl we daar veel moeite in steken. En we laten duidelijker zien dat er ook simpel & snel recepten in staan. Want ten onrechte denken veel mensen dat het allemaal heel ingewikkeld en tijdrovend is. Oh ja, en Jamie Oliver is gelijk ‘gekaapt’ nadat hij stopte met zijn eigen magazine. Zijn originele nice & easy stijl past bij ons. Maar om dat nou allemaal ‘wapenfeiten’ te noemen…

Welk kenmerk van deze titel mag nooit veranderen?

De lickable photography: dat je het eten haast kunt ruiken en proeven als je naar de foto’s kijkt. Dat én dat we het best verkochte foodmagazine van Nederland zijn natuurlijk. Dat moet ook zo blijven.

Wat is volgens jou de succesformule van delicious.?

Dat je in het magazine echt het gevoel krijgt dat dit ‘the place to be’ is voor foodies.

Wat is voor jou de grootste uitdaging van je functie?

Mijn grootste uitdaging is om de titel online beter op de kaart te zetten. Daar is nog wel wat werk aan de winkel, zowel op het gebied van development als de content en de distributie.

Wat voeg jij toe aan het magazine, wat is jouw signatuur?

Ik denk dat mijn signatuur is dat het blad iets inhoudelijker en gebruiksvriendelijker wordt. Ik ben in dit vak begonnen als journalist dus haakjes en hoekjes zoeken waar je ertoe doet en een verhaal kan vertellen, daar hou ik van.

Hoe staat de titel er over 5 jaar voor?

Delicious. is over 5 jaar een high end merk dat je veel vaker dan nu gaat tegenkomen waar het gaat om écht lekker en goed eten.  Onze droom is natuurlijk een eigen restaurant en het liefst een keten. Onze food producten – te koop bij Hudsons Bay en in onze webshop – zijn een mooi begin van de 360 merkbeleving. Want een foodmerk wil je uiteindelijk kunnen proeven.

×

    Direct contactBel me terug





    • De Redactie
    • Gooische Kaai 15
    • 1141TV Monnickendam

    • info@deredactie.nl
    • 0299 - 65 38 53
    • Btw: NL8017.10.960B.01
    • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
    • KVK: 36040811
    ×