Communicatie als wapen tegen vooroordelen over jagen

Leestijd: 4 minuten
Janneke Eigeman, foto: Anoeska van Slegtenhorst

Janneke Eigeman is ben teamleider communicatie bij de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. ‘Ik sta achter de Nederlandse jager en zie zijn rol in het Nederlandse buitengebied. Dat mag wat mij betreft leiden tot erkenning en daarmee ook in werkbare regelgeving. Als we daar – op wat voor manier dan ook – een stap in kunnen maken, heb ik mijn werk goed gedaan.’

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Ik ben overgestapt van de hulpverlening naar de communicatiebranche toen internet net in opkomst was, 2000. Vanaf het begin was ik verkocht. Eerst werd ik hoofdredacteur van een online uitgave met blogs, waarop lezers konden reageren. Behoorlijk vooruitstrevend in een tijd waarin kranten nog volop aanhikten tegen de opmars van het web. En ik vond het fantastisch.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Ik heb na mijn middelbare school eerst Jeugdhulpverlening (nu SPH) en daarna Pedagogiek gestudeerd. Daarna heb ik korte tijd gewerkt als onderzoeker bij de Rijksuniversiteit Leiden en daarna nog een periode in de pleegzorg in Amsterdam. Vanaf 2000 werk ik in de communicatiebranche. Eerst als hoofdredacteur van een online magazine, daarna in de detachering van webredacteuren en vanaf 2007 als online manager bij ingenieursbureau Grontmij. Bij Grontmij heb ik de post-HBO opleiding communicatie bij Van der Hilst gevolgd waarna ik vrij snel kon overstappen naar de functie van Hoofd Corporate Communicatie. Vanaf 2013 werk ik bij de Jagersvereniging.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Omdat de Jagersvereniging een kleine bezetting heeft, ben ik een meewerkend voorvrouw. Enorm leuk. Mijn werk beweegt zich van het schrijven van persberichten om bijvoorbeeld de absurditeit van regelgeving voor jagers te belichten tot en met het te woord staan van kinderen die een spreekbeurt over jagen willen houden.

Het grootste project waar nu veel aandacht naar uitgaat is de realisatie van een nieuw magazine dat wij zelf uitgeven en dat – voor het eerst in ons 114-jarig bestaan – in de winkels komt te liggen. Nederland heeft nu nog niet zo’n blad en de tijd is er rijp voor!

Wat zijn jouw uitdagingen?

Mijn uitdaging is geduld. Voor mij kan het eigenlijk allemaal niet snel genoeg gaan. Voor ons werk hebben we te maken met enorm veel wet- en regelgeving en vele partijen die hier een uitspraak over doen, dan wel een mening over hebben. Dat betekent dat – hoe logisch zaken soms ook zijn – het best lang kan duren voordat zaken opgepakt worden.

Op welke prestatie ben je trots?

Ik ben het meest trots op het feit dat jagers de oude gedachte dat ze beter niet konden zeggen dat ze jager waren, hebben laten varen. Wat benauwend was dat: dat je eigenlijk niets mocht vertellen over wat voor jou zo belangrijk is! Ik zie steeds meer jagers die staan voor hun verhaal, trots zijn op hun inzet en kennis en dit goed en graag uitdragen: in eigen kring, in hun gemeente, in de media.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Je doet mij geen groter plezier dan een praatje houden bij een groep jagers. Jagers zijn praktische mensen; steken graag handen uit de mouwen om iets te verbeteren of te realiseren. Als ik ze met een inspirerend verhaal er toe kan bewegen om communicatie beter in te zetten, ben ik blij. Het leuke is dat ze me vaak laten weten waar het toe geleid heeft; dan krijg ik foto’s van een presentatie voor een klas, een kopie van een bericht uit de krant of een appje over een goed gesprek met een plaatselijke politicus.

Daarnaast ben ik graag onder jagers omdat het echte veldmensen zijn met een grote kennis van het gebied. Jagers kennen de streek, de mensen die er wonen, de dieren die er leven en dat vaak al meerdere generaties. Ik houd zelf erg van de natuur, ben inmiddels zelf ook jager en kan dan ook genieten van hun verhalen.

Hoe zet de jagersvereniging social media in om de beeldvorming rondom jagen te veranderen?

Zorg dat je het middel gebruikt dat jouw doelgroepen ook gebruiken. Wij zien dat leden en publiek op dit moment graag Facebook en Instagram gebruiken. Ook YouTube is favoriet bij leden. Daarentegen zitten politici en pers weer veel op Twitter. Ik vind dat mensen recht hebben op goede informatie. Ik ben er van overtuigd dat mensen zelf hun mening over voor hun belangrijke onderwerpen kunnen vormen als zij er meer over weten. Daarin zie ik de primaire taak van communicatie.’

Onze aanpak in communicatie is er vooral op gericht om te laten zien wat het betekent en met zich meebrengt om jager te zijn in Nederland. Wij delen op sociale media achtergrondinformatie over de rol van jagers gekoppeld aan wat er in dit seizoen in het jachtveld plaatsvindt; jagers zelf doen dat vaak met behulp van filmpjes en persoonlijke posts. Zo sluit het een op het ander aan en dat versterkt alleen maar.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Beide. Ik houd ook van beide. Ik vind het enorm leuk om me vast te bijten in een dossier of project en er vervolgens ook handen en voeten aan te geven. Ik ben wel meer van het opstarten dan van het herhalen of verfijnen. Wordt iets routine of gaat het teveel over details… dan haak ik snel af.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Die afdeling is wat mij betreft een mix van mensen en activiteiten die enerzijds strategisch en anderzijds faciliterend werken. Communicatie maakt uiteraard deel uit van het management team en heeft een unieke inbreng in de strategie, anderzijds stelt zij de ambassadeurs van de organisatie (medewerkers, leden, partnerorganisaties) maximaal in staat om die strategie in de praktijk uit te dragen. Dat laatste betekent wat mij betreft dus ook dat je folders maakt, als je ambassadeurs aangeven folders te gebruiken.

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

Je onderdeel uitmaakt van de afdeling waar alle facetten in een organisatie samen komen. Je ziet het dus ook heel snel als één van de facetten ‘niet klopt’.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

In mijn werk zie ik geen vervelende vooroordelen over communicatie. Integendeel. Ons bestuur, collega’s, leden en stakeholders hechten veel belang aan juiste communicatie over jacht. Er is tot een jaar of vijf geleden zoveel onzin verkondigd over jagers, jagen en wilde dieren in Nederland. Dat is nu behoorlijk veranderd, mede dankzij communicatie. Bijna dagelijks krijgen we dan ook complimenten van leden, vrijwilligers, bestuurders, pers en stakeholders over de wijze van communiceren.

Lees hier alle interviews in de rubriek Communicatielijn

[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×