Gonnie Spijkstra

Leestijd: 2 minuten
Gonnie Spijkstra

Gonnie Spijkstra is social media manager bij Telegraaf Media Groep.

Wat doet een social media manager bij Telegraaf Media Groep eigenlijk?

Ik zorg ervoor dat de redacteuren, maar vooral ook onze gebruikers zo goed mogelijk content kunnen delen en interacties kunnen aangaan. Op deze manier wordt de social presence van onze merken zo groot mogelijk en komen ook zoveel mogelijk bezoekers weer terug. We hebben de afgelopen maanden de social traffic van Telegraaf.nl weten te verdubbelen, door allerlei verbeteringen op de site. Verder weten we heel goed waar onze bezoekers over praten. Dit weten we van oudsher, maar ook door slimme tools van onze collega’s van Upcoming, die social growth hacking tot kunst hebben verheven. Verder adviseer ik bij social campagnes en help ik met het optimaliseren van webcare. Maar het leukste vind ik het bezig zijn met nieuws; ik ben dol op trending topics!

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

De titel zegt al genoeg: “Advertising now. Print’. Printadvertenties kunnen zo mooi zijn, vooral op broadsheet. En natuurlijk helemaal als het een goede inhaker is op een flink trending topic. Over inhakers blog ik op versereclame.nl.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

Dat is Timehop, waarbij je elke dag een overzicht krijgt van al je social updates van 1, 2 en meer jaar geleden. Leuk om herinneringen te herbeleven, maar het levert soms ook inspiratie op.

Wie was jouw leermeester?

Er zijn zoveel mensen op Twitter die me scherp houden! En verder: over social optimization leer ik het meeste van Koen van Upcoming en als het gaat om de steeds maar wijzigende algoritmes van Facebook hoor ik de meeste nieuwe dingen van de jongens van Burst.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

De Telegraaf is natuurlijk een erg sterk en veelbesproken merk. Ik denk alleen wel dat in de toekomst curatie door techniek en door mensen veel meer zal bepalen welk nieuws geconsumeerd wordt. Dus in plaats van dat je direct naar Telegraaf.nl gaat, maak je gebruik van een dienst die exact weet wat jij interessant vindt en je van daaruit naar allerlei bronnen stuurt. Daarnaast bepalen mensen in jouw netwerk steeds meer wat jij leest, via bijvoorbeeld Twitter. En eigenlijk zijn de journalisten degenen die het nieuwsmerk bepalen en zij zullen denk ik steeds zichtbaarder en invloedrijker worden.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Eigenlijk zijn printmedia al overbodig, toch? Daardoor zijn ze ook meteen een luxeproduct. Ze worden over het algemeen aan huis bezorgd, en staan voor een moment van ontspanning en verdieping. Je moet er de tijd voor nemen en je er volop op concentreren, en dat is zeldzaam, terwijl het zo fijn is.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Alles kan in principe een nieuwe drager zijn, dus stel dat je helemaal geen scherm meer nodig hebt? Dat zou geweldig zijn.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

Ik heb nooit zo goed begrepen waarom het een doel op zich is om crossmediaal te zijn.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

Ik vind Twitter het meest fantastische sociale netwerk dat er is, dus ik kan me niet zo goed voorstellen dat ik ooit ga stoppen. Maar waarschijnlijk wordt de laatste tweet iets als: “Bedankt voor alles. Sorry voor alles.”

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Aan Bart Brouwers, Head of Business Development bij TMG.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×