Frank Tebbe genomineerd voor Communicatieman van 2018

Leestijd: 4 minuten
Frank Tebbe

De jury van Logeion heeft drie finalisten geselecteerd voor de Verkiezing van de Communicatieman/vrouw van het Jaar: Augusta Noya (Spaarne Gasthuis), Rudolph Strickwold (Hulphond Nederland) en Frank Tebbe (Het Nederlandse Rode Kruis). Zij gaan op 21 juni 2018 tijdens C-DAY18 met elkaar de strijd aan om de prijs in de wacht te slepen.

Frank Tebbe, hoofd Communicatie van het Nederlandse Rode Kruis, ziet zijn nominatie als een compliment aan het hele team.

Waarom ben juist jij een van de drie genomineerden?

Vooropgesteld: ik zie het als een waardering voor het hele communicatieteam, waarin ik slechts een radartje ben. En wat hebben we veel neergezet afgelopen jaar. Het hele jaar door vierden we het 150-jarig bestaan van het Rode Kruis;

  • een officiële bijeenkomst in de Ridderzaal in aanwezigheid van de Koning,
  • een rondreizende jubileumtentoonstelling,
  • een jubileumtrein,
  • de slag van een Rode Kruis euro (en guldens op de Antillen) door Prinses Margriet,
  • de uitreiking van 150 jubileummedailles,
  • een congres over de toekomst van het humanitair oorlogsrecht,
  • de lancering van een Rode Kruis postzegel,
  • een evenement voor 9.000 vrijwilligers in de Efteling,
  • een documentaire door de NOS,
  • de presentatie van een jubileumboek over 150 jaar Rode Kruis,
  • een corporate campagne

Daarnaast vroegen we het hele jaar door aandacht voor EHBO, met onder andere een wereldrecordpoging op de Dam voor de grootste EHBO cursus ter wereld, een virtual reality cursus, een 150 seconden cursus EHBO in samenwerking met onder andere de cast van Goede Tijden, Slechte Tijden en een filmpje in samenwerking met Penoza om reanimatie te promoten, dat viraal ging.

En temidden van al deze geplande activiteiten hadden we ineens de verantwoordelijkheid voor de nationale actie Nederland helpt Sint-Maarten, nadat orkaan Irma over het eiland was geraasd. Samen met de NOS bouwden we in een week die actie op. En dan liepen er nog wat andere dingen door, bouwden we een nieuwe website, was er een nieuwe editie van 3FM Serious Request, zat onze ambassadeur Floortje Dessing vast in een schuilkelder in Jemen. Nou ja, zo’n jaar dus.

Waarmee ben je op dit moment bezig?

Deze eerste paar maanden was het even opruimen en hergroeperen, na zo’n bizar jaar. Ik focus me nu vooral ook even op interne communicatie; hoe kunnen we die communicatie met onze achterban van 28.000 vrijwilligers beter laten lopen? We werken aan een intern communicatie ecosysteem dat dingen voor iedereen simpeler en duidelijker moet maken. Ook zijn we bezig met een leuk virtual reality project waar ik nog niet zoveel over kan zeggen, binnenkort meer.

Welke rol speelt de afdeling communicatie binnen jullie organisatie?

Bij het Rode Kruis is communicatie niet een standaard stafafdeling. Je ziet namelijk steeds meer dat communicatie feitelijk onze hulpverlening is. Dat gaat van heel simpel van adviezen wat je moet doen bij een wespensteek of tekenbeet, tot online hulpverlening tijdens bijvoorbeeld evenementen; webcare 2.0. Ik zit zelf ook in het Rode Kruis management team. En we hebben een aantal ‘voorlichtingstaken’ die ook maken dat we een bredere rol spelen; bijvoorbeeld de verspreiding van de kennis van het humanitair oorlogsrecht in Nederland of hoe we Nederlanders kunnen overtuigen om (eerder) hulp te verlenen in noodsituaties.

Wat zijn jouw persoonlijke uitdagingen?

Toevallig heb ik net van de week zo’n 360 graden feedback gehad en dat maakt weer een hoop dingen helder. Ik geloof erg in mensen loslaten en vertrouwen geven, maar de keerzijde daarvan is dat mensen het gevoel kunnen hebben dat ze zwemmen. De voortdurende zoektocht naar: waar laat je los, waar stuur je bij en, soms, waar neem je het over, die vind ik heel interessant. Ander ding is dat ik soms wat té laconiek kan overkomen, ik blijf graag kalm in de hectiek van de dag, maar ook daar moet je natuurlijk niet in doorslaan.

Op welke prestatie ben je trots?

Echt bijzonder afgelopen jaar was de presentatie van een onderzoek van het NIOD naar de rol van het Rode Kruis in de Tweede Wereldoorlog. Voor Joden, politieke gevangenen en Roma en Sinti heeft het Rode Kruis toen vrijwel niets gedaan, heel pijnlijk. Ons motto is In tijden van nood staat niemand alleen, en dan ben je er niet voor kwetsbare groepen op het moment dat ze je het meeste nodig hebben. We hebben ons best gedaan dat oorlogsverleden goed onder ogen te zien, publiekelijk, en onszelf te verantwoorden richting die groepen voor wie we er niet waren, met excuses. Die excuses kon niet iedereen aanvaarden, heel begrijpelijk, maar er was veel waardering voor hoe we als Rode Kruis de afgelopen jaren toegewerkt hebben naar de presentatie van dit rapport. Dat is toch echt waarvoor je als communicatiemensen bent, zo dicht bij de essentie van de organisatie. En dan heb je ook de opdracht om de relevante lessen uit de Tweede Wereldoorlog levend te houden in de organisatie. Ervoor zorgen dat we voortdurend alert blijven dat écht niemand er in tijden van nood alleen voor staat.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Wat me altijd raakt is onze vrijwilligers, die dag en nacht klaar staan voor als het nodig is. En praktisch; naast de ingang van ons kantoor staat een beeld van Henry Dunant, de oprichter van het Rode Kruis. Het is voor mij iedere dag wel een momentje; wat zou Henry vandaag gedaan hebben?

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Dat kan in grote en kleine dingen zitten. Een mooie inhaker op sociale media, een vloeiend lopende campagne voor de collecteweek, een nieuwe editie van de Henry, ons interne online magazine, het kan van alles zijn.  En het mooiste is het natuurlijk als je echt het verschil kan maken na een ramp, door te zorgen dat je via brede media aandacht en een snel opgezette campagne de fondsenwerving op gang kunt krijgen. Want zonder reputatie en communicatie geen fondsenwerving en zonder fondsenwerving geen hulpverlening.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

We zien onszelf steeds meer als een mediabedrijf. Communicatie en hulpverlening vormen steeds meer één proces. Snel, oprecht, ad rem, flexibel zijn termen die in me opkomen.

Wat is het eerste dat je gaat doen als je de prijs voor Communicatieman-/vrouw wint?

Eigenlijk hebben we die dag een heidag met ons team. Dus tegen de tijd dat ik thuis ben, zijn alle collega’s daar ook en gaan we barbecueën. De nominatie is sowieso al een feestje!

Lees hier de interviews met de andere 2 genomineerden; Rudolph Strickwold en Augusta Noya.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×