Cees van der Laan

Leestijd: 2 minuten

Cees van der Laan is hoofdredacteur van Trouw.

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

Trouw is bij uitstek een krant die zich wil onderscheiden door kwaliteit te bieden ten aanzien van alle zaken en kwesties die wij belangrijk vinden. Op terreinen als politiek, ethiek, verdraagzaamheid, gerechtigheid en solidariteit. We onderscheiden ons bovendien door veel aandacht te schenken aan duurzaamheid, levensbeschouwing, samenleving en filosofie.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Het best verkochte nummer onder mijn leiding (pas sinds 2 januari) wordt de krant van woensdag a.s. rond de 130.000. Op die dag komen we uit met een speciale bijlage over de Tweede Wereldoorlog n.a.v. de start van de expositie in de Rotterdamse Kunsthal ‘De Tweede Wereldoorlog in 100 voorwerpen’. Koning Willem-Alexander opent de expositie.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Wij doen nooit aan gast-hoofdredacteurschappen. Als ik iemand zou moeten noemen wellicht Arie Boomsma of bladenmaker Rob van Vuure.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Dat kunnen allerlei functies zijn, zoals politiek verslaggever, correspondent in Istanbul, sportverslaggever of buiten de krant, vrachtwagenchauffeur.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Van heel veel collega’s, bijvoorbeeld van de Volkskrant, NRC of The Economist. Maar ook van het AD.

Maak de volgende zin af: ‘Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat…’

Er zijn heel veel mensen die een krant willen vasthouden. Mijn eigen kinderen lezen kranten. De verbondenheid tussen lezer en titel is veel groter, alleen al om de simpele reden dat je de krant kunt vasthouden. Nog steeds worden, vaak zeer succesvol, print-media in de markt gezet, bijvoorbeeld glossy’s. Allerlei internetsites komen met print-edities. Zo gaat Newsweek weer in print verschijnen.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

Heel simpel: voelt u zich verbonden met de krant?

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

Trouw is in de afgelopen decennia voortdurend onderhevig geweest aan veranderingen, qua vorm en inhoud. De krant is anno nu heel anders dan bijvoorbeeld 25 jaar geleden. Dat zal over 5 jaar niet anders zijn. We zullen ons dan ook digitaal sterk manifesteren, wel grotendeels achter de betaalmuur.

Welk ander tijdschrift beveel je anderen van harte aan?

Vrij Nederland, Elsevier, The Economist en Runners.

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Jos Timmers van Novum nieuws.

×
Direct contactBel me terug





  • De Redactie
  • Gooische Kaai 15
  • 1141TV Monnickendam

  • info@deredactie.nl
  • 0299 - 65 38 53
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
  • KVK: 36040811
×