Aartjan van Erkel

Leestijd: 4 minuten
Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel is online copywriter bij www.schrijvenvoorinternet.nl

Wat doet een online copywriter bij https://www.schrijvenvoorinternet.nl eigenlijk?

Gedrag beïnvloeden van klanten. Dat is het grote verschil tussen copywriting en andere manieren van schrijven, zoals webredactie of journalistiek. Je schrijft om mensen te helpen bij het nemen van een beslissing, zodat ze bijvoorbeeld gaan bestellen of zich aanmelden. Copywriters vind je vooral in de reclamewereld, maar ik heb me helemaal op internet gestort. Want de meeste websites zijn te rationeel: ze proberen je met logische argumenten te overtuigen. Dat is voor het nadenkende brein wel prettig, maar zulke websites zijn niet overtuigend. Want het rationele brein neemt maar 5% van de beslissingen. De rest wordt bepaald door ons onderbewuste. We nemen dus 95% van onze beslissingen zonder erover na te denken. Best schokkende cijfers. En fascinerend om hier gebruik van te maken: door dingen te zeggen op websites – of in campagnes of nieuwsbrieven – die het onderbewuste prikkelen. Daardoor worden je marketing en sales-uitingen veel succesvoller.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

Op de Kindle worden foto’s en illustraties nogal matig weergegeven. Dus alle boeken die niet tekst-only zijn. Ik hou bijvoorbeeld van vogels en heb een paar vogelgidsen: die zou ik nooit als e-book kopen.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

Duolingo, een heel verslavende app om vreemde talen te leren. Die maakt slim gebruik van allerlei psychologische beïnvloedingstechnieken om gebruikers te motiveren, zoals wedstrijdelementen, gamification. Ook commitment wordt gebruikt, een techniek die zo effectief is dat hij ook veel gebruikt is voor hersenspoeling. Ik ben met Duolingo nu voor de lol wat Portugees aan het leren, maar eigenlijk had ik Japans gewild. Die taal was alleen jammer genoeg nog niet beschikbaar.

Wie was jouw leermeester?

De beste leermeesters maken je hoofd rustig. Ze laten je iets zien waarvan je weet: Dit vergeet ik nooit meer. Doordat je twijfels opeens weg zijn. Dat is heerlijk. De eerste leermeester die dat effect op me had was Steve Krug. Van hem heb ik een aantal belangrijke principes geleerd om websites makkelijker te maken. Sommige gebruik ik nog bijna elke dag. Iemand anders die ik heel hoog heb zitten is Gerry McGovern. Die leerde me welke informatie prioriteit heeft op websites en welke je dieper kan wegstoppen zonder dat bezoekers er last van hebben. Dat is handig in Nederland, het land van het poldermodel. Want door ons gepolder denken we soms dat alle informatie even belangrijk is op een website. Maar voor je bezoekers is dat absoluut niet zo. Beide zijn trouwens grappige goeroes: je kunt goed met ze lachen. En daardoor onthoud je hun verhaal weer beter.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

Mijn klanten leren van mij om hun website onweerstaanbaar te maken met hun woorden, zelfs als ze niet kunnen schrijven. Dat bied ik aan via zo veel mogelijk online en offline informatiedragers. Video, audio, tekst, games, live trainingen, het zijn allemaal modaliteiten waarin je content kunt gieten als je wilt dat mensen iets leren. Daarvan gebruik ik er nu ook al zo veel mogelijk, want ik geloof in verschillende leerstijlen: iedereen heeft een favoriete manier van leren. Over 5 jaar zullen er misschien wel een paar informatiedragers bij gekomen zijn die ik me nu nog niet voor kan stellen.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Grotendeels eens. Print ís al veel minder geworden. Vooral doordat de digitale informatiedragers nu veel beter en draagbaarder zijn. Hoe mobieler, simpeler en goedkoper de toekomstige informatiedragers zijn, hoe sterker ze zich gaan verspreiden denk ik. Je ziet ook dat onze mentaliteit door die slimme apparaten aan het veranderen is. Mijn boekenkast vond ik vroeger decoratief en cool. Maar nu vind ik het vooral jammer van de ruimte eerlijk gezegd. En bij het lezen van een papieren boek vind ik het jammer dat ik fragmenten die ik wil onthouden niet digitaal kan opslaan. Print wordt misschien wel een high-end artikel. Een papieren boek bijvoorbeeld als een luxe extra bij een ebook. Zoals liefhebbers nu een plaat op vinyl erbij kopen terwijl ze hem al hebben in iTunes, Spotify of op cd.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Er is al een jungle aan nieuwe media. En in die jungle gaat het er Darwinistisch aan toe. Sommige nieuwe media branden snel op, of krijgen nooit momentum. Als ondernemer vind ik het veel interessanter om bestaande media die bewezen succesvol zijn steeds beter te leren inzetten. Heb ik het al over e-mail gehad? wink

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

Parkline. Dat maakt een alledaagse irritante handeling als betalen voor het parkeren vele malen makkelijker.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

Als laatste tweet post ik een link naar een onweerstaanbare weggever, waarvan mijn doelgroep direct weet: die móet ik hebben. Daarmee prikkel ik ze om over te stappen naar mijn mailinglijst. Want ik zie social media als leuke buitenboordmotoren voor de groei van je mailinglijst, die alleen helaas vaak weer in onbruik raken of verdwijnen. Kijk maar naar netwerken als Hyves, Myspace, Plaxo en Friendster. Terwijl e-mail en e-mailmarketing voorlopig nog vele jaren blijven bestaan. Uiteindelijk is het voor mij als ondernemer altijd de bedoeling dat wie me volgt op social media zich aanmeldt voor mijn mailinglijst. Dat is tot nu toe de enige duurzame lijst gebleken, en daarmee de beste manier om je marketing een groter bereik te geven.

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Bram Koster (@bramkoster), Community manager van Marketingfacts.nl.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×