u bent hier: Home > de redactie trainingen > alle trainingen > Nudging

Nudging

Training Nudging

Soms moet je praten, soms moet je duwen. Als we een ander proberen te beïnvloeden tot nieuw gedrag, proberen we dat meestal door de ander uit te leggen waarom ander gedrag beter is. Met alle goede bedoelingen, maar regelmatig zonder resultaat. Gedrag beïnvloeden is behoorlijk lastig en om mensen echt zover te krijgen moet je meer inzetten dan alleen een goed beargumenteerd verhaal. Door ook in te spelen op het automatische deel van het brein vergroot je de kansen dat je de ander in beweging krijgt. Maar wanneer werkt dat? En welke instrumenten kun je inzetten? In de training Nudging krijg je inzicht in wanneer je een onbewust duwtje (nudge) kunt gebruiken en hoe je een succesvolle nudge kunt ontwerpen. We experimenteren met het ontwerpen van persoonlijke strategieën waar je slim gebruik maakt van de vuistregels die ons onbewuste brein hanteert.

Wat je kunt na de training Nudging

Onbewust beïnvloeden met nudging, in plaats van overtuigen met argumenten. Je weet welke duwtjes wanneer werken en waarom.

Wat je van training Nudging kunt verwachten

Blok 1: Helpt goed informeren wel? Hoe ons brein de meeste boodschappen verwerkt

  • We zijn minder rationeel dan jij hoopt, ons onbewuste is vaak leidend.
  • Het onbewuste brein zit vol automatismen & omzeilende overtuigingen (injunctieve norm/descriptieve norm).
  • Dus goed luisteren en er naar handelen zit er niet altijd in.

Blok 2: Wanneer heeft het zin om een duwtje in te zetten?

  • Wat wil je eigenlijk van de ander? Wat houdt hem/haar tegen?
  • Wanneer gaat het fout? In het begin of bij het volhouden?
  • Wat voor weerstand kom je tegen?
  • Krijgt de ander wel genoeg feedback?

Blok 3: Het ontwerpen van een stevig duwtje

  • Duwtjes via de omgeving (strepen, verf, meer soep enz).
  • Duwtjes via keuzes (DUO default, sokken, broodjes kip enz).
  • Duwtjes via sociale context (sociale norm benoemen, schaarste Booking.com).

Blok 4: Spreek de taal van het brein voordat je je mond opendoet

  • Weet wanneer je winst of verlies inzet.
  • Zet in op committent en consistentie.
  • Hou rekening met een prangend tekort aan zelfbeheersing (en gebruik dus mental accounting, ‘wen-momenten’ en sociale steun).

Voor wie is de training bedoeld?

  • Communicatieprofessionals
  • Online marketeers
  • Leidinggevenden

Wat je vooraf moet weten

  • Er is een maximum van 10 deelnemers.
  • Wist je dat de kosten voor deze training in sommige gevallen fiscaal aftrekbaar zijn?
  • Je ontvangt een certificaat van deelname.

Op zoek naar een andere training? Bekijk onze trainingsagenda

PRIJS:
€ 220,- excl. 21% btw
LOCATIE:
Aristo Amsterdam
TIJDSTIP:
Van 09.30 tot 13.30 uur inclusief lunch
DATUM:
9 maart 2020

Meld je aan!

direct aanmelden voor deze training

vraag informatie aan over deze training

Trainer: Jolijn Mes

Jolijn Mes

Jolijn Mes is taalstrateeg en deskundige op het gebied van retorica, nudging en framing.

lees meer over Jolijn Mes

Ervaringen

9

Na deze training heb je meer inzicht in de beweegredenen van je doelgroep! Heel nuttig!

9 - Heleen Versteeg
Zelfstandig communicatieadviseur en vormgever

meer klantervaringen