1
2
1

Workshop Digitale Toegankelijkheid

Beschrijving

Workshop Digitale Toegankelijkheid

Alle dienstverlening en sales gaat tegenwoordig deels of zelfs helemaal digitaal. Dat betekent iets voor de gebruikers en klanten van deze diensten. We verwachten namelijk dat ze digitaal vaardig zijn. Ook betekent het iets voor de kanalen zelf. Welke zet je in en hoe bereik je de juiste doelgroep? Digitale toegankelijkheid is hier heel belangrijk bij. Je wil dat je digitale kanalen voor iedereen werken, maar er is ook steeds meer wetgeving over digitale toegankelijkheid. In deze workshop leer je wat je zelf kan doen om de ‘web content accessibility guidelines,’ de WCAG,  toe te passen en hoe je er op moet letten. En wat dat betekent voor de gebruikers, klanten, inwoners, burgers die van jouw websites, mailings en mobiele applicaties gebruik maken!

Wat je van de Workshop Digitale Toegankelijkheid kan verwachten

Als je zelf geen beperking hebt, is het lastig om drempels in een online omgeving op te merken. Aan de hand van voorbeelden laat trainer Marlies Klooster zien waar gebruikers van websites tegenaan lopen. Daarnaast leer je hoe je je content digitaal toegankelijk maakt. Denk aan koppenstructuur (headers), kleurcontrast, alt-teksten bij afbeeldingen, ondertiteling en audiodescriptie bij video’s en podcasts.

Als communicatieadviseur of redacteur werk je natuurlijk niet in je eentje aan digitale toegankelijkheid. Marlies laat je zien met wie je samenwerkt en waarom dat belangrijk is om van digitale toegankelijkheid een succes te maken.

Het laatste deel gaan we aan de slag met een aantal vragen en cases die de deelnemers zelf inbrengen. Deze kunnen gaan over een presentatie die je gaat geven, manieren om het hoger management te betrekken, een nieuwe applicatie die moet worden ingekocht, de website van je organisatie, een strategie die ontwikkeld moet worden, etc.

Aan het einde van de workshop heb je:

  • Verschil tussen toegankelijke techniek en content
  • Hoe maak je je webteksten toegankelijk
  • Wat is een goeie toegankelijke link (hyperlink)
  • Hoe zit het ook alweer met afbeeldingen en alt-teksten
  • Waarom is kleurcontrast belangrijk en hoe kan je het zelf checken
  • Wat is het verschil tussen ondertiteling, audiodescriptie en een transcript
  • Wat moet je echt doen met je Word- en PDF-bestanden
  • Hoe kan je zelf eenvoudig dingen checken (met tools én handmatig!)

Voor wie is de training bedoeld?

  • (Web) redacteuren
  • (Online) marketeers
  • Contentspecialisten, -marketeers en/of -medewerkers
  • Communicatiedeskundigen
  • Iedereen die geïnteresseerd is om digitaal toegankelijker te worden

Programma

18.30-19.00: Inloop
19.00-21.30: Workshop, met pauze tussendoor
21.30-22.00: Borrel

De trainer

Marlies Klooster
Meer over Marlies Klooster

Marlies is een adviseur, trainer en projectleider digitale toegankelijkheid. Als professional maakt zij zich hard voor een digitale dienstverlening die voldoet aan de wetgeving en gemakkelijk en inclusief is. Gedurende haar loopbaan heeft ze projecten geleid over digitale toegankelijkheid, de wet MEBV (digitaal verkeer voor de overheid) en duidelijke overheidscommunicatie. Ook heeft ze gewerkt als contentmanager en (project)manager bij de digitale overheid. Ze is op dit moment als adviseur verbonden aan het programma DigiToegankelijk van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naast haar werk als trainer.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Privacybeleid*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×