Alle dienstverlening en sales gaat tegenwoordig deels of zelfs helemaal digitaal. Dat betekent iets voor de gebruikers en klanten van deze diensten. We verwachten namelijk dat ze digitaal vaardig zijn. Ook betekent het iets voor de kanalen zelf. Welke zet je in en hoe bereik je de juiste doelgroep? Digitale toegankelijkheid is hier heel belangrijk bij. Je wil dat je digitale kanalen voor iedereen werken, maar er is ook steeds meer wetgeving over digitale toegankelijkheid. In deze workshop leer je wat je zelf kan doen om de ‘web content accessibility guidelines,’ de WCAG, toe te passen en hoe je er op moet letten. En wat dat betekent voor de gebruikers, klanten, inwoners, burgers die van jouw websites, mailings en mobiele applicaties gebruik maken!
Als je zelf geen beperking hebt, is het lastig om drempels in een online omgeving op te merken. Aan de hand van voorbeelden laat trainer Marlies Klooster zien waar gebruikers van websites tegenaan lopen. Daarnaast leer je hoe je je content digitaal toegankelijk maakt. Denk aan koppenstructuur (headers), kleurcontrast, alt-teksten bij afbeeldingen, ondertiteling en audiodescriptie bij video’s en podcasts.
Als communicatieadviseur of redacteur werk je natuurlijk niet in je eentje aan digitale toegankelijkheid. Marlies laat je zien met wie je samenwerkt en waarom dat belangrijk is om van digitale toegankelijkheid een succes te maken.
Het laatste deel gaan we aan de slag met een aantal vragen en cases die de deelnemers zelf inbrengen. Deze kunnen gaan over een presentatie die je gaat geven, manieren om het hoger management te betrekken, een nieuwe applicatie die moet worden ingekocht, de website van je organisatie, een strategie die ontwikkeld moet worden, etc.
18.30-19.00: Inloop
19.00-21.30: Workshop, met pauze tussendoor
21.30-22.00: Borrel
Marlies Klooster
Meer over Marlies Klooster