Wat te doen met emoji? 

Leestijd: 2 minuten

Ben je als organisatie actief op social media, dan krijg je gegarandeerd te maken met deze razendsnel groeiende ‘taal’. En dat is een goede ontwikkeling. Want Emoji (Japans voor pictogram) zijn een snelle manier om naar een woord te verwijzen en een emotie over te brengen. En daar draait het om, op social media, om emotie en persoonlijke communicatie.

Maar wat kun je als bedrijf met emoji op social media? Hieronder vind je 5 tips en ideeën van socialmedia-expert en trainer Elja Daae. Bij De Redactie geeft ze de training De taal van social media.

1. Leer je ze kennen

Wie regelmatig schrijft voor social media, doet er goed aan eens aandachtig naar het emoji-toetsenbord te kijken. Want er zit altijd iets bij dat relevant is. Mits je ze maar kent! Bovendien komen er ieder jaar nieuwe bij.

2 Niet alle pictogrammen zijn geschikt

Nog een goede reden om je in emoji te verdiepen: niet alle emoji’s zijn gepast als het gaat om communiceren vanuit je organisatie. Zo kun je de perzik en de aubergine beter vermijden. En ook het cactus-emoji kan op meerdere manieren worden geïnterpreteerd.

Daarentegen kun je bijna niet de mist ingaan met het gezichtje met hartjes. Als je durft!

3 Zoekfunctie

Wist je dat je op Instagram kunt zoeken op emoji? Je krijgt dan alle berichten die hashtag+emoji hebben gebruikt. En personen met die emoji in hun profiel. Als je op zoek bent naar informatie over je doelgroep is dat een interessante mogelijkheid.

Ook op Twitter kun je tweets zoeken op basis van gebruikte emoji. Je kunt zelfs een campagne met gesponsorde tweets richten op mensen die een bepaalde emoji gebruiken.

4 Kort korter kortst

Nog een belangrijke reden om aan de slag te gaan met emoji’s: je kunt jezelf heel wat woorden besparen. En dat is goed nieuws, want zoals we in de training De taal van social media uitgebreid bespreken, is korter bijna altijd beter, op social media.

Ook interessant: updates met emoji’s zorgen in het algemeen voor meer engagement dan updates zonder plaatjes.

5 Het maakt je organisatie menselijker

Communiceren op een ‘menselijke’ manier, is lastig voor bedrijven. Maar op social media moet je wel. Op Facebook, Twitter en Instagram moet jouw content opboksen tegen de babyfoto’s, katten en reisfoto’s van bekenden, vrienden en familie.

Het gebruiken van emoji maakt je organisatie in één keer menselijker. En hoe menselijker je overkomt, hoe groter de kans dat je welkom bent in de feed van je doelgroep.

Dus zeg het met pictogrammen!

Het is, kortom, de hoogste tijd om met je collega’s een selectie te maken. Stel samen welke emoji bij jullie merkwaarden en communicatiestijl passen. Op naar een persoonlijker stijl van communiceren op social media!

Ook interessant

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×