Geëngageerde content en purpose marketing: expert Paulus Veltman over dé social media trends in 2021

Leestijd: 3 minuten
Tekening van uitgewerkte ideeën voor social media.

Welke trends blijven plakken, maken impact en wat zien we niet meer terug? We vroegen trainer en socialmedia-expert Paulus Veltman wat hem dit jaar opviel en welke social media trends in 2021 we (terug) gaan zien.

Terugblikkend op 2020. Wat is je opgevallen in het social media landschap?

‘Corona heeft social media behoed voor een terugval die veel mensen hadden verwacht. In januari riep Mark Rutte nog dat social media “over de hype heen” waren. Dat zal hij nu niet meer doen, denk ik.’

Had je de terugval ook verwacht of totaal niet?

‘Nee. De tijd die mensen besteden aan social media bleef de afgelopen jaren licht stijgen. Ook dagelijks gebruik per platform zit nog altijd in de lift.’

Wat is je nog meer opgevallen?

‘Het blijft voor de overheid en andere maatschappelijke partijen kennelijk lastig om over corona een duidelijk verhaal neer te zetten via social media, terwijl complottheorieën en pseudowetenschap schijnbaar moeiteloos de aandacht opeisen.’

Wat waren dé trends dit jaar?

‘De explosie van TikTok, natuurlijk. Eindelijk weer eens een nieuwkomer met impact.  Daarnaast zag je een verschuiving naar menselijke, geëngageerde content. Die trend was er al, maar krijgt steeds nieuwe impulsen door maatschappelijke ontwikkelingen. Mensen vragen: wat doet jullie merk om de wereld een stukje beter te maken? Je ziet dat al een tijdje terug in purpose marketing. Denk aan de Goedgemutste Breicampagne van Innocent (voor het Ouderenfonds) en Smoorverliefd van Interpolis en Snelle.’

Verwacht je dat deze trends doorzetten in 2021?

‘Ja. Ik verwacht dat TikTok het nog wel een poosje volhoudt. Het platform heeft een aantal kenmerken die moeilijk zijn te copiëren: een communitygevoel, de mogelijkheid om in een eigen subcultuurtje (Alt TikTok!) onder te duiken. Gebruikers hebben ook het idee dat iedereen een kans maakt om viraal te gaan. Daarnaast is er de creatieve vibe. Alleen maar laten zien waar je op vakantie bent of wat voor mooie spullen je hebt gekocht, maakt je niet populair op TikTok.’

Wat gaan we nog meer zien?

‘Het zou me niet verbazen als Instagram het wat moeilijker gaat krijgen. Met toevoegingen als IGTV, Shop en de inferieure TikTok-kloon Reels is de app rommelig en onoverzichtelijk geworden. Winstbejag gaat overduidelijk voor gebruikservaring. Natuurlijk lopen mensen niet zomaar weg van hun favoriete hangplek, maar ik verwacht dat sommigen het in 2021 wel zat worden. Wat ook opvalt, is dat Facebook er maar niet in slaagt van al die gekopieerde functionaliteit een goed werkend geheel te maken, zoals WeChat.’

Zie je in 2021 meer focus op maatschappelijke ontwikkelingen en niet zozeer op nieuwe features?

‘Op zich: ja. Technische snufjes maken het verschil niet meer. Als het gaat om maatschappelijke ontwikkelingen hebben we het vaak over privacy en regulering. Superbelangrijk, maar in 2021 zie ik nog niet veel vooruitgang:

  • Data ownership door gebruikers is enorm lastig te implementeren, kijk maar naar de verwikkelingen rond het elektronisch patiëntendossier. Daar zie ik geen doorbraken.
  • Hetzelfde geldt voor (zelf-)regulering in de internet-industrie. Sommige mensen noemen het big tech-verhoor in Amerika “baanbrekend”, terwijl het eigenlijk juist oppervlakkig en teleurstellend was. In ieder geval was het niet te vergelijken met de eerdere aanpak van bijvoorbeeld de tabaksindustrie.
  • Het is bijna onmogelijk om mensen naar een alternatief, privacy-vriendelijk platform te krijgen, zolang dat nog geen momentum heeft. Neem PixelFed, een prima opensource-alternatief voor Instagram.’

Je geeft via De Redactie de training ‘Social media: trends en praktijk’. Wat leer je deelnemers op deze trainingsdag?

‘Deze training helpt je om de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen binnen social media op een rijtje te krijgen en daar in de praktijk op een verstandige manier je voordeel mee te doen. Een afwisselende mix van theorie, praktijkvoorbeelden en oefeningen. Het zijn meestal nogal interactieve sessies, waarin we ook praktijkvragen van cursisten bespreken.’

Wil je meer te weten komen over de belangrijkste social media trends in 2021 en hoe je social media het beste inzet op je eigen online kanalen? Wil je leren hoe je content creëert die de doelgroep aanspreekt en interactie uitlokt? Schrijf je dan in voor de training ‘Social media: trends en praktijk‘ >

Over de trainer

Paulus Veltman is een veelgevraagd spreker, trainer en adviseur. Hij combineert een heldere visie op nieuwe media met veel praktische ervaring. Zijn stijl is gepassioneerd en inspirerend. Paulus weet mensen te raken en in beweging te brengen. Bij dat alles blijft hij kritisch en realistisch, wat zijn publiek en opdrachtgevers zeer waarderen. Hij schrijft onder meer voor Marketingfacts, het grootste weblog over online marketing van Nederland.

 

Ook interessant

 

Creëer impact met het juiste beeld. In deze inspirerende training leer je van Wim Honders je beeldkeuzes beargumenteren en spannende en verrassende beelden kiezen zonder in clichés te vervallen.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×