u bent hier: Home > Nieuws > Schrijftrainer Roze voorspelt 6 trends in online eindredactie

Schrijftrainer Roze voorspelt 6 trends in online eindredactie

GEPLAATST OP: 21 december 2018

De vraag die vele mensen bezig houdt aan het eind van het jaar: ‘Wat worden de nieuwste trends in 2019?’ Schrijftrainer, tekstschrijver en (online) eindredacteur Merel Roze voorspelt 6 belangrijke trends voor online (web)redacteuren en contentspecialisten.

1. De online eindredacteur wordt onmisbaar

Een rondje langs websites en social posts en het is zonneklaar: online eindredactie is broodnodig. Zelfs bij gerenommeerde titels en grote bedrijven zie je pagina’s en teksten die liefde kunnen gebruiken. Voor een betere opbouw, prettiger taalgebruik, een consistente tone of voice. Voor sterkere koppen en intro’s en meer conversiekansen. En vooral voor die lezer, die snakt naar goede content (zie 3). Wie bewaakt de kwaliteit, de samenhang, de toon van al die online content? Juist. Als online eindredacteur kun je in 2019 hét verschil maken.

 

2. Rust, reinheid en regelmaat

Rust, reinheid en regelmaat lijken misschien haaks te staan op de snelle veranderingen in de online wereld, maar geloof me: we houden ervan. Ooit, lang geleden, in de tijd van de webdino’s, had ik een blog. Dat blog werd supergoed bezocht, en één van de geheimen was: ik plaatste elke ochtend, voor ik naar werk ging, een nieuwe post. Die regelmaat, de wetenschap dat er, als jij op je werk aankwam, iets nieuws op merelroze.com stond, vormde een belangrijk onderdeel van het succes. Nu, vele jaren later, is die behoefte aan regelmaat net zo sterk. Als online eindredacteur kun je rust (ook op de pagina zelf), reinheid (ook op de pagina zelf) en regelmaat (wanneer plaats je wat) brengen. Zo maak je niet alleen de redacteuren, maar ook de (potentiële) lezers blij.

3. Durf te kiezen: maak je eigen content, en maak je content eigen

Tip voor 2019: durf te kiezen. Je kunt je beter onderscheiden voor een specifieke groep dan (wéér) kopieergedrag vertonen voor de massa. Maak een goed plan: wie wil je het komend jaar nou echt bereiken, en waarom – en met welke content. Lezers verlangen naar creatieve online teksten en andere soorten content, die eigen en origineel zijn, met inhoud waar ze iets aan hebben. Personalisatie is daarbij een interessante trend. Ook daarbij geldt: durf te kiezen. Houd het klein en overzichtelijk, kijk wat het doet en bouw vanuit daar verder.

 

 

4. Emoji’s mogen

Dit is voor sommige taalliefhebbers waarschijnlijk het laatste bewijs dat Het Internet alleen maar verloedering van taal in de hand werkt. Maar toch ga je ze in 2019 nóg meer zien in teksten: emoji’s. Sowieso nog meer op social media, maar wie weet ook steeds vaker in online artikelen. Alleen voor pubers en gezellige berichten? Nee. Ook bij serieuzere organisaties en berichten komen ze voorbij. Echt? Ja, echt. Lees dit bericht begin 2020 maar weer [en bedenk hier een passende emoji].

 

 

5. SEO in 2019

Google. Ook al verliest het bedrijf vertrouwen: als het gaat om trends in online eindredactie kun je er niet omheen. Heb je in 2017 of 2018 een training SEO gevolgd en denk je dat je bij bent? Voor de basis klopt dat, geen zorgen. En op de technische kant heb je als online eindredacteur waarschijnlijk niet zo veel invloed. Maar dan is er nog steeds genoeg te ontdekken over als het gaat om SEO en content. Hoe zit het bijvoorbeeld met jouw cornerstone content, met je featured snippets en je linkbuilding? En wat is de invloed van Google voice search op jouw SEO-strategie?

6. Bedenk een plan B

Dan nog een laatste trend die de komende jaren niet minder zal worden: het risico van je afhankelijkheid van online giganten als Facebook en Google. Stel je voor wat er met je traffic, community of inkomsten gebeurt als jouw lezers of klanten daar steeds minder te vinden zijn. Omdat het vertrouwen in de bedrijven afneemt, of er minder de wens is om op social media actief te zijn. Krijg je paniek van deze gedachte? Ga dan samen met je redactie alvast werken aan een plan B. Een pittige, maar inspirerende uitdaging (zie 3).