u bent hier: Home > Nieuws

Nieuws

Voor SLO, nationaal expertisecentrum leerontwikkeling, organiseerden we een pair writing traject. Pair writing is samen met een coach vanuit de praktijk werken aan je schrijfvaardigheid. In deze casus vertellen opdrachtgever, trainingsadviseur, trainer en deelnemer hoe ze het traject ervaren hebben. Steeds meer bedrijven en organisaties kiezen voor pair writing. Een nieuwe trend op het gebied […]

lees meer over Pair writing: samen schrijven aan sterke teksten

Je wilt een kop schrijven die meteen de aandacht trekt. En je wilt een stijloefening in het begin van de nieuwsbrief, iets zwierigs, iets grappigs, iets speels. Oh ja en zo’n lang en prachtig artikel, met best wel veel inhoudelijke informatie. Maar wat toch leest als een trein en waar je moeiteloos de aandacht van de […]

lees meer over Terugkomavond Creatief schrijven en Online eindredactie

Als web en content developer op het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag is Aernout Bouwman-Sie betrokken bij twee projecten met een strakke deadline. De Redactie bemiddelde deze communicatieprofessional met een voorkeur voor internationaliserings- en lobbytrajecten. ‘Er is niets mooiers dan mensen bij elkaar brengen rond een goed idee.’   Aernout, kun je in […]

lees meer over Bij Buitenlandse Zaken brengt Aernout Bouwman-Sie mensen samen rond een goed idee

Een schrijfcoach is een medewerker die gevraagd en ongevraagd collega’s helpt om betere teksten te maken. De coach zegt niet ‘geef maar hier, ik doe het wel’ – dan is zij geen coach meer, maar redacteur. Hoe word je een goede collega-schrijfcoach? Mieke ’t Hart leerde het tijdens de training van Dolf Weverink. ‘Ik was […]

lees meer over Van teksten corrigeren naar coachen, Mieke ’t Hart draait de rollen om bij de training Schrijfcoach

2019 stond voor [De Redactie] in het teken van ontwikkeling. Zo introduceerden we de WhatsApp vacature alert, vergrootten we ons bereik op social media en gingen we over naar een nieuwe, online werkomgeving. Benieuwd naar een aantal hoogtepunten van ons jaar? We vingen een aantal hoogtepunten in deze infographic.  

lees meer over Dit was het jaar van [De Redactie] 2019 | Infographic

Podcast opnemen en monteren

Blendle interviewde twee journalisten die genomineerd waren voor de Mercur Reportage van het Jaar. Lex Boon ging voor PS van de Week (Parool) op zoek naar een mysterieuze Japanse brievenschrijver en won met zijn reportage de felbegeerde Mercur. Beluister hier de podcasts: Eva Hoeke over haar interview met Femke Verstappen, de zus van Nicky Verstappen […]

lees meer over Blendle publiceert podcasts over Mercur-genomineerden Lex Boon en Eva Hoeke

Gisteravond vond de 22e uitreiking van de Mercurs plaats in het DeLaMar Theater. Ook dit jaar sponsorde [De Redactie] dit belangrijke journalistieke event. Onder leiding van presentatrice Vivienne van den Assem werden 11 Mercurs uitgereikt. Happinez won de hoofdprijs: de Mercur voor Magazinemerk van het Jaar.   Mercur Artdirection van het Jaar: Flow (Sanoma Media) […]

lees meer over Dit zijn de winnaars van de Mercurs 2019

Tientallen nieuwsbrieflezers gingen onlangs de gedichtenstrijd aan. De spelregels: het gedicht bevat ongeveer 12 regels en gaat over het overkoepelende thema van het congres ‘Direct duidelijk’. Arie Meijer maakt met zijn gedicht Kortaf de meeste indruk op de Sint en wint hiermee de hoofdprijs: een ticket voor Het Taalcongres 2020. Gefeliciteerd, Arie! Hieronder lees je […]

lees meer over We hebben een winnaar! Lees hier het Sinterklaasgedicht van nieuwsbrieflezer Arie Meijer

Freelance journalist en tekstschrijver Rhijja Jansen volgde de training Geweldloze communicatie van trainer Simon Groen en ze schreef er een blog over. Toen ik voor het eerst hoorde van geweldloos communiceren, dacht ik: uhm… is dat met elkaar praten zonder de ander te meppen? Nope, geweldloze communicatie is een manier om iets aan te kaarten, […]

lees meer over Is Geweldloze communicatie met elkaar praten zonder de ander te meppen?

Dagelijks worden we gebombardeerd met beeld via social media, reclamespotjes, apps en websites. Dan hebben we het alleen nog maar over online communicatie. Tijdschriften, bushok-campagnes, affiches, flyers: beeld zie je overal. Hoe zorg je ervoor dat je nog visueel ‘binnenkomt’ bij je publiek? Beeldexpert Wim Honders laat op Het Taalcongres zien hoe je je doelgroep nog visueel verrast. […]

lees meer over Leer visueel verrassen van beeldexpert Wim Honders op Het Taalcongres 2020