Van teksten corrigeren naar coachen, Mieke ’t Hart draait de rollen om bij de training Schrijfcoach

Leestijd: 2 minuten

Een schrijfcoach is een medewerker die gevraagd en ongevraagd collega’s helpt om betere teksten te maken. De coach zegt niet ‘geef maar hier, ik doe het wel’ – dan is zij geen coach meer, maar redacteur. Hoe word je een goede collega-schrijfcoach? Mieke ’t Hart leerde het tijdens de training van Dolf Weverink. ‘Ik was al een fan van Dolf en nu ben ik een superfan.’ In deze rubriek deelt ze haar ervaring over de training.

‘Voor de Bijenkorf, waar ik als copywriter werk, heb ik het boekje De taal van de Bijenkorf geschreven. Als iedereen nou even dat boekje leest, dan kan iedereen een tekstje schrijven, dacht ik. Dat is dus niet zo.

Bijna de helft van mijn tijd zat ik teksten te verbeteren of te herschrijven, tot grote frustratie van mezelf maar ook van degene die de tekst geschreven had. Tot ik op LinkedIn de training Schrijfcoach tegenkwam. Ik kende Dolf al van een eerdere training en ik was toen al enorme fan van hem, dus ik heb me meteen aangemeld.

Ik heb in de training geleerd om iemand zelf kritisch naar zijn tekst te laten kijken. Niet door concrete aanwijzingen te geven wat er verbeterd moet worden, maar alleen door (de goede) vragen te stellen. Het grappige is dat je de tekst daarvoor zelf niet eens gelezen hoeft te hebben. Vanaf januari ga ik ons contentteam wekelijks een half uurtje coachen. En ik ga elke week bij ons beneden in de koffiebar een inloopuurtje houden voor collega’s die beroepsmatig niet zo vaak iets hoeven schrijven en die een beetje hulp nodig hebben.

Heel eerlijk gezegd zit diep in mij ook nog steeds een schooljuf die af en toe lekker met de rode pen tekeer wil gaan. Die geef ik af en toe ook de ruimte. Ik zou deze training van harte aanbevelen aan anderen; sterker, dat heb ik al gedaan.’

Meer lezen

 

In deze training leer je van Dolf Weverink je collega’s helpen betere teksten te schrijven door het doel te achterhalen en ze het dan zelf te laten doen.

Steeds meer organisaties hebben eigen schrijfcoaches. Waarom? Communicatieafdelingen zijn vaak te druk met andere zaken waardoor professionals steeds vaker zelf hun teksten moeten schrijven. ‘Niet iedereen vindt het makkelijk om een zakelijke brief of websitebericht te schrijven. Het voordeel van…
 

Wat kun je doen als je weerstand verwacht? In deze incompany training leren de deelnemers zo communiceren dat ze lezers en toehoorders meekrijgen in de meest uitdagende situaties.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×