Ruth Bakker enthousiaste cursist van meerdere trainingen

Leestijd: 3 minuten
Ruth Bakker

Ruth Bakker is neerlandicus en al 15 jaar communicatieadviseur bij een non-profitorganisatie op het gebied van bouwen en wonen. Helaas stopt haar baan per 1 september en moest ze op zoek naar wat anders. ‘Ik had al vijf jaar geen cursussen gedaan en had al snel in de gaten dat mijn cv aanvulling nodig had. Daarom gebruik ik mijn wettelijke transitievergoeding waarvoor die bedoeld is: cursussen doen. En dan niet eentje, maar een heleboel. En allemaal bij [De Redactie]!

Hoe ken je [De Redactie]?

Ik ken [De Redactie] van de – toen nog papieren (!) – flyers die mijn werkgever 15 jaar geleden per post toegestuurd kreeg. ‘Daar ga ik ooit een training doen’ nam ik me voor.

Welke training(en) heb je gevolgd en wanneer?

Waarom wilde je juist de training Online eindredactie volgen?

Schrijven kan ik wel, maar online kanalen vergen een andere aanpak. In de praktijk leer je een hoop, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat een training geen overbodige luxe is.

Wat waren je verwachtingen vooraf van de inhoud, wat hoopte je te leren?

Wat de verschillen zijn tussen eindredactie voor print en online eindredactie, hoe je teksten voor print kunt aanpassen voor online, hoe je webpagina’s indeelt en hoe je daarbij beeld gebruikt, hoe je SEO optimaal kunt inzetten.

Heeft de training aan je verwachtingen voldaan?

Jazeker!

Wat waren de pluspunten en wat vond je minder interessant of leuk?

Algemeen:

  • De meeste trainingen die ik volg zijn Summerschools van één dag. Deze training duurde twee dagen. Je krijgt huiswerk mee, dus je wordt gedwongen je meer in de materie te verdiepen. Het beklijft beter als je nog een tweede cursusdag hebt.
  • In mijn huidige baan heb ik geen communicatiecollega. Het is ontzettend leuk om nieuwe mensen uit je eigen vakgebied te ontmoeten en van elkaar te leren.

Deze cursus:

  • De actuele voorbeelden, soms zelfs van diezelfde dag. Omdat de ontwikkelingen in online communicatie zo snel gaan, is een voorbeeld van een half jaar geleden alweer verouderd.
  • De gebruikte voorbeelden van je eigen site (confronterend en erg leerzaam!) en van de sites van andere deelnemers.
  • De gegeven uitleg.
  • De huiswerkopdracht.
  • Opdrachten die je in groepjes moest maken: door te sparren leer je op verschillende manieren naar teksten te kijken.

Kon je het geleerde meteen in praktijk brengen?

Ja en nee. Op dit moment gebeurt er niet veel op de site van mijn huidige organisatie. Maar ik loop wel over van ideeën voor mijn nieuwe baan.

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

Ik heb een webpagina van de club waar ik ga werken als huiswerkopdracht herschreven en dat hoop ik t.z.t. ook door te voeren als ik daar werk (per 1/9).

Wat was voor jou een echte eye opener?

  • De banaan: 1 call to action per pagina.
  • Het denken in kosten-baten: hoeveel tijd steek je ergens in (tijd = geld) en wat levert het op (letterlijk, aan geld).

Wat vond je van de trainer?

Merel Roze is helemaal super! (Tot nu toe de beste, eigenlijk.) Ze kan heel helder dingen uitleggen, is erg inspirerend zonder door te draven, gebruikt vaak humor en is echt goed op de hoogte van de actuele stand van zaken in online communicatie (terwijl de ontwikkelingen in een rap tempo gaan).

Wat zou je mensen die deze training overwegen willen adviseren?

Doen! En wel meteen!

Heb je zelf nog iets toe te voegen over deze training?

Die power break halverwege de middag… 😉

Ook deze, of een andere training volgen bij [De Redactie]? Kijk in onze trainingsagenda voor een actueel overzicht van alle trainingen!

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×