u bent hier: Home > Communicatielijn > Mitchell van der Donk: ‘In B2C communicatie is storytelling onmisbaar’

Mitchell van der Donk: ‘In B2C communicatie is storytelling onmisbaar’

GEPLAATST OP: 4 december 2017

Er zijn weinig beroepen die de laatste jaren zo veranderd zijn als die van communicatieadviseur. De opkomst van internet, alle socialmediakanalen, en een steeds directere en meer beeldgeoriënteerde manier van communiceren maken dat het vak zich ontwikkelt. Wat betekent dat voor communicatieadviseurs anno 2017? Waarom hebben zij ooit voor het communicatievak gekozen en hoe gaan zij om met de dynamiek en de veranderende rol die zij hierin spelen? Wat drijft hen en waar halen zij hun inspiratie vandaan?

In de interviewreeks Communicatielijn leggen wij vragen voor aan een inspirerende communicatieprofessional. Deze keer aan Mitchell van der Donk, communicatieadviseur bij Novio Tech Campus, een innovatief bedrijvenverzamelterrein gericht op semiconductors en gezondheidszorg, in Nijmegen.

Wat houdt je functie precies in?

Ik ben bij Novio Tech verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie. Dit gaat van het maken van beleid en het adviseren van de directeur tot aan het versturen van een tweet en het uitzetten van vragen bij het reclamebureau. Ook houd ik me bezig met het organiseren van evenementen die onze community – tussen de verschillende bedrijven op de campus – versterken.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Dat is eigenlijk helemaal geen bewuste keuze geweest, grappig genoeg. Ik heb eerst Geschiedenis gestudeerd maar daar ben ik mee gestopt na twee jaar. Ik heb toen een jaar fulltime gewerkt in een restaurant, dat deed ik eerder al als bijbaan en heb ik ook altijd leuk gevonden. Horeca was toen echt mijn passie en daar wilde ik verder in. Ik ben toen op zoek gegaan naar een HBO opleiding in Nijmegen die mij kon helpen om beter te worden in het horecavak. Ik heb toen voor Communicatie op de HAN gekozen omdat er onder andere ook vreemde talen in het programma zaten en je ook zaken over business development en marketing kreeg. Toen ik eenmaal met de opleiding bezig was, bleek ik het communicatievak ook erg leuk te vinden. Zeker nadat ik stage ben gaan lopen in mijn derde jaar. Toen snapte ik pas echt wat het vak inhoudt.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Ik heb in totaal 5 jaar gedaan over mijn studie, die ik ook in 3,5 jaar had kunnen doen. Dit is een bewuste keuze geweest omdat ik vanaf mijn derdejaarsstage altijd gewerkt heb naast mijn studie, minimaal 24 uur in de week. De ervaring die ik daarmee heb opgedaan is onbetaalbaar gebleken. Ik heb gewerkt bij TakeTwo, dat is een branding agency in Nijmegen. Wij blonken uit in merkidentiteit. Bedrijven vertellen het verhaal wat ze kunnen waarmaken, en niks anders. En daar dan een vette huisstijl en treffende middelen ontwerpen. Mijn functie was een combinatie tussen operationeel manager en account manager. Dit betekende dat ik verantwoordelijk was voor de processen van a tot z en veel klantcontact had. Ik ben afgestudeerd bij mijn huidige baan, op het onderwerp content marketing. Ik heb onderzoek gedaan naar onze community en onze prospects en hun online klantreis. Op basis daarvan hebben we een nieuwe website ontworpen en ons beleid aangepast. Vanaf januari ga ik weer naar de bureauwereld. Ik word communicatiestrateeg bij BYRON, reclamebureau. Ook hier ga ik dus weer klanten adviseren over hun beleid en middelen en zorgen dat dit intern ook gerealiseerd wordt. Een spannende uitdaging waar ik naar uitkijk!

Waar ben je op dit moment mee bezig?

De nieuwe website is net opgeleverd. Daar zijn uiteindelijk altijd nog bugs en issues mee. Die probeer ik nu nog zo goed mogelijk op te lossen. Tevens zijn wij een van de initiatiefnemers in een samenwerkingsverband genaamd Briskr. We hebben hier een heel merkentraject voor doorlopen en ook de naamgeving uitbesteed. Het is Briskr geworden, dat komt uit het Engels en betekent zoveel als ferm en energiek. Dat klopt ook precies bij onze merkgengedachte. Het merk staat nog in de kinderschoenen en we zijn aan het ontdekken hoe we dit het beste kunnen laden. Heel erg leuk om te doen, maar wel een lastig traject met 12 samenwerkingspartners.

Wat zijn jouw uitdagingen?

In mijn huidige baan is het soms een one-man-show. Ik ben de enige die zich continu bezighoudt met marketing en communicatie. Natuurlijk helpen collega’s met de uitvoering, maar het gros komt bij mij vandaan. Dit is leuk, want ik heb veel verantwoordelijkheid, maar ook lastig, omdat je af en toe die ene sparringspartner mist. Of de dynamiek van een afdeling.

Op welke prestatie ben je trots?

Het feit dat ik in een jaar tijd twee gigantische projecten opgeleverd hebt vind ik noemenswaardig. Ook ben ik naast mijn werk voorzitter van de Communicatiekring Nijmegen. Dit is een lokale beroepsvereniging voor communicatieprofessionals. Het werk dat we daar doen, zorgt ervoor dat mensen die elkaar nooit ontmoeten, elkaar toch tegenkomen. Dit vind ik erg leuk en geeft me een voldaan gevoel als er weer nieuwe samenwerkingen uit voort komen.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Goed om me heen blijven kijken. Ik werk in een innovatieve omgeving waar continu de nieuwste zaken je tegemoet komen. Ik lees ook vakbladen, maar probeer ook te kijken naar trends en ontwikkelingen in andere vakgebieden.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

Poeh, dit hangt altijd af van je doelstelling en doelgroep. Ik voorzie wel een toekomst voor WhatsApp, omdat het voor het bedrijf een interessante markt is om geld mee te verdienen. Voor consumenten is het ook fijn, ik maak er zelf ook al veel gebruik van.

Verder denk ik dat analyseplatforms zoals Clipit of Coosto steeds groter worden. Accountability is een van de belangrijkste zaken aan het worden binnen het communicatievak. Je moet ergens je bewijs vandaan halen.

Last but not least: niet zozeer een platform maar een manier van communiceren. Storytelling zit enorm in de lift, maar het gros van het MKB gaat er nu pas mee aan de slag. Vooral in B2C communicatie wordt het onmisbaar, in B2B loop je voorop als je het nu al goed doet. Kies de held van jouw verhaal, laat hem (of haar) tegenslagen overkomen en uiteindelijk een glorieuze winnaar zijn. En daarmee dan klanten overtuigen.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Ik ben er in de afgelopen tijd achter gekomen dat strategie toch echt meer mijn ding is. Niet dat ik de uitvoer schuw, maar iedereen heeft zijn sterke punten. Ik merk goed dat ik het beste ben als ik mijn eigen beleid niet hoef uit te voeren. Maar dat geldt misschien wel voor meer mensen.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Als ik mensen heb kunnen helpen die dat niet verwacht hadden. Door snel te handelen of een verrassender antwoord geven dan ze hadden verwacht. Het creëren van mogelijkheden vind ik daarin essentieel. Soms gaat dat echter niet en dan zo goed mogelijk omgaan met de teleurstelling. Als ik zo’n dag heb gehad, kom je ‘s avonds ook nog vol energie thuis. Dat is lekker.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Ik denk dat er steeds meer specialisten komen. Het is zo makkelijk om je tegenwoordig te specialiseren in allerlei richtingen door middel van bijvoorbeeld online cursussen. Als je echt uitblinkt in iets, maak je het verschil. Dit leidt ertoe dat inhouse afdelingen kleiner gaan worden en meer coördinatoren zijn, die specialisten inhuren en aansturen. De strategen moeten dan inhouse zijn, de uitvoering outbound.

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

Communicatie is de smeerolie die een organisatie laat lopen. Intern, extern, verwachtingsmanagement. Iedereen communiceert, maar als je dat dan ook nog bewust doet, vanuit een visie, dan raak je mensen pas echt. Wat mij betreft is communicatie in deze context geen vak, maar een grondhouding waarin je mensen betrekt en verbindt.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Dat iedereen het kan, een beetje twitteren en facebooken. Mensen hebben geen idee wat de breedte inhoudt. En veel professionals zelf vinden hun invalshoek van het vak het allerbelangrijkste, zo niet het enige. Een vooroordeel van binnenuit dus.

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Dit vind ik heel moeilijk om te beantwoorden. Er zijn zoveel verschillende partijen tegenwoordig. Als ik het voor het gemak houd bij mensen uit mijn directe omgeving dan moet ik Stephan Ummelen van Waardengedreven noemen, hij heeft het onder andere mogelijk gemaakt om merkwaarden te meten en daar beleid op te ontwikkelen. En ik vind het werk van Yorick de Vries, van Studio Another Day in Nijmegen ook erg tof. Hij is in staat om huisstijlen te ontwikkelen die uit zichzelf een verhaal vertellen, zonder dat je daar verdere context bij nodig hebt. Ook gebruikt hij moderne of juist oude technieken om als elementen te gebruiken.

[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.

Lees hier alle interviews in de rubriek Communicatielijn