Brandon Martens voorziet het einde van de communicatieafdeling

Leestijd: 5 minuten
Brandon Martens

Wat zijn de talenten die het vakgebied communicatie gaan bestormen? Wie zijn de alleskunners, de specialisten, de ondernemende types, de vrijdenkers en vernieuwers? Wij interviewen deze pioniers en vragen ze naar hun drijfveren, en de reden waarom ze van het communicatievak houden.

Al toen hij tweedejaarsstudent Communicatie was in Eindhoven, begon Brandon Martens, samen met Emmanuel Merkus, zijn eigen bedrijf Yongbloed. ‘Naast eigenaar ben ik voornamelijk creatief strateeg, of de patrón creatif zoals wij het intern noemen. Dat betekent dat ik mij in feite bevind op het snijvlak van strategie en art direction. Hierbij combineer ik het creëren van inhoud als het gaat om het neerzetten van een identiteit of een communicatiestrategie en het vertalen naar vorm.’

Ook is Brandon als onderzoeker onderdeel van het Lectoraat Thought Leadership, gelieerd aan de communicatie-opleiding van Fontys Hogescholen in Eindhoven.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Ik ben de studie Communicatie aan Fontys Hogeschool in Eindhoven begonnen omdat ik op zoek ging naar een creatieve opleiding. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik in het begin niet meteen wist wat het vak precies inhield. Pas laat in mijn tweede jaar, gelijktijdig met de opstart van Yongbloed, ben ik me gaan verdiepen in communicatiestrategie en identiteit. Vanaf dat moment begon ik steeds meer de waarde van communicatie te begrijpen en te zien, namelijk: de kunst van het duiden en (diepere) betekenis geven in vaak complexe vraagstukken tussen organisatie en haar omgeving. Wat mij hierin fascineert is dat alles begint bij het belichamen van een sterke identiteit. Mijns inziens wordt het niet puurder dan dat binnen dit vak.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Je kan wel stellen dat studie en baan letterlijk hand in hand zijn gegaan en ik had me geen betere weg kunnen voorstellen. Enerzijds een zegen door de kansen die ik heb gekregen, anderzijds ontzettend blij met de keuzes die ik toen heb gemaakt.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Het is een druk en uitdagend jaar geweest vol uiteenlopende projecten. Met Yongbloed draait ons grootste project momenteel op volle toeren en dat is ‘SOwhAt!’, de gespreksopener voor seksuele gezondheid. SOwhAt! is voortgekomen uit een participatieproject geïnitieerd door gemeente Maastricht met als doel de seksuele gezondheid van jongeren te bevorderen. Op dit moment rollen we een grote pilot uit op 17 middelbare scholen in de drie kerngemeenten van Zuid-Limburg. Al met al een grote maar vooral mooie uitdaging. Als creatief bureau zijnde ben je continu in de weer om de jongeren op een effectieve maar vooral toffe manier te bereiken.

Op welke prestatie ben je trots?

De totstandkoming van SOwhAt! zal me altijd bijblijven. Met name hoe je van grove schetsen en ideeën ineens kan uitgroeien tot zo’n groot project gedragen door zo veel verschillende instanties. Dat is zonder meer iets om trots op te zijn. Daarnaast heb ik samen met Mignon van Halderen een artikel mogen publiceren in CommTalks (2016), een van de laatste boeken van Betteke van Ruler. Voor een voormalig student en bestudeerder van Van Ruler is het natuurlijk gekkenhuis dat je nu in een van haar boeken staat.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Er zijn zo veel verschillende zaken die mij kunnen inspireren maar grotendeels zal het toch muziek en de kunst zijn. Ik luister graag naar soul, funk, hiphop maar vooral jazz. Zo ben ik een groot fan van Miles Davis, Grant Green en Bill Davies. Qua kunst bewonder ik het liefst werken van Magritte (ook vanwege zijn reclame-achtergrond) en de meesters van het impressionisme. Maar goed, ook de Oude Meesters blijven me verbazen met hun realistische schilderijen. Oh, en niet te vergeten: Tegenlicht. De onderwerpen die dit programma aansnijdt, de insteek en zeker de manier waarop ze discussies aanzwengelen, rekken mijn hele denken op. Dat is gewoon waardevolle televisie en wat mij betreft een zeldzaam iets in een door oppervlakkigheid overheerst medialandschap.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

De keuze voor een bepaald medium is natuurlijk erg afhankelijk van hetgeen je beoogt en vooral de doelgroep. Los daarvan heb ik mij verbaasd over de kracht van Snapchat. De vluchtigheid waarmee je een doelgroep, weliswaar voornamelijk jongeren, kan bereiken is ongekend. Puur vanwege het feit dat de meerderheid van de jongeren nu eenmaal in zo’n rap tempo leeft. Als je in die routine weet te komen, dat is tof. Mind blowing ook. Los daarvan zie ik Whatsapp wel als een mooie manier om je (klanten)service uit te breiden, op welke manier dan ook. Facebook en Insta zijn bijna verworden tot minimale standaard op het gebied van online appearance. Maar als ik een top 3 moet maken dan ga ik voor YouTube (vanwege hun positie in mediagebruik), Instagram (heuse bedreiging voor Snapchat) en Whatsapp.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Ik kan me in beide zaken helemaal verliezen maar dat komt wellicht doordat ik me op dat snijvlak bevind. Het is voornamelijk de vertaling van strategie naar executie wat ik echt interessant vind.  Wanneer de chemie tussen beide goed zit, dan weet je vaak niet eens wat de uitkomst zal zijn. En juist dat zie ik meer als mijn ding. Vertaling van strategie naar realisatie.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Een geslaagde werkdag voor mij is wanneer je compleet vastloopt in een project en later op een bewust of onbewust moment hét idee of dat verhelderende inzicht krijgt. Het mooie is dan ook dat alles ineens als een puzzel in elkaar valt. Vaak kom ik zulke momenten tegen in de conceptfase. Na eindeloos duwen, trekken en leuren aan een concept, valt soms ineens het kwartje. Hoe alles dan in elkaar overvloeit, dat is goud.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Ik denk dat een pure communicatieafdeling sowieso einde verhaal is. Het zal veel meer een creatieve en vooral flexibele verzamelplek worden van data-analisten, strategen, trendwatchers en vormgevers in alle geuren en kleuren (grafisch, motion, animatie, data-design). Althans, zo zou ik het graag zien. Dat er fysiek nog wel een afdeling is maar dat mensen met specifieke skills, zowel voor lange termijn als projectmatig, worden ingevlogen wanneer nodig. Zelfs in 2017 wordt nog gesproken over de positie die communicatie binnen een organisatie moet hebben. Mijns inziens moet dat ondertussen een gepasseerd station zijn. Ik zou communicatie nooit binnen de organisatie plaatsen maar juist daarbuiten en vervolgens de tolk laten zijn die ook nog krachtig is in doorvertaling en uitvoer. Beetje een hybride opzet.

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat…?

Het de kunst van duiden, betekenis geven en de kracht om te verbeelden, dan wel visualiseren, omarmt.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Ik denk dat communicatie een term is die bij veel mensen niet echt tot de verbeelding spreekt of in ieder geval niet recht doet aan de waarde van het vak. Daardoor ontstaan er misvattingen of versimpelde ideeën wat leidt tot gekende opmerkingen zoals: ‘Oh, dus jij kan goed praten met mensen.’ Eerlijk gezegd heeft het mij nooit geremd. Ik zie mezelf juist als iemand die door zijn werkzaamheden vooroordelen kan beslechten. Althans, die invloed kun je hebben als je gewoon je meerwaarde laat zien en vooral wat je dan doet.

Lees hier de andere interviews in de rubriek Communicatielijn.

fotocredit: Joris Hilterman

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×