Rudolph Strickwold, directeur Marketing en Commercie van Hulphond Nederland, is op C-DAY18 van Logeion verkozen tot Communicatieman van 2018. Isabel Boerdam, eigenaar van de blog ‘De Hippe Vegetariër’ en het recent opgerichte Green Food Lab, is het CommunicatieTalent van 2018.
Wij interviewden beiden over hun overwinning:
Hoe heb je deze dag beleefd?
Rudolph: Ik heb de dag beleefd als één groot feest, met natuurlijk ook een gezonde spanning die nu eenmaal hoort bij deze verkiezing. Het was fantastisch om in contact te zijn met zoveel professionals die allemaal – vanuit verschillende branches – zo bevlogen bezig zijn met ons communicatievak. Ook de sprekers en de seminars hebben mij geïnspireerd. De hoge opkomst en het feit dat nagenoeg iedereen nog aanwezig was tot het einde van het programma zegt iets over het hoge inhoudsniveau van CDAY. Ik ben er volgend jaar zeker weer bij.
Isabel: Ik vond het een hele inspirerende dag, fantastisch afgetrapt door de key note van Gerry McGovern. Heel bijzonder om zelf ook het podium te mogen betreden met mijn verhaal, ten overstaan van zoveel communicatiecollega’s. De opkomst was enorm, dus ik ben dankbaar voor die kans!
Waarom heb jij gewonnen?
Rudolph: Ik denk omdat ik op 21 juni een duidelijke boodschap heb neergezet. En ook omdat ik de jury en het publiek heb kunnen laten zien wat de impact is van onze keuze om bij Hulphond Nederland communicatiebeleid en -uitvoering een hele centrale rol in de organisatie te geven. Communicatie is een essentieel onderdeel van alles wat wij doen bij de stichting. Het bepaalt ook hoe wij waarde creëren voor onze stakeholders, waaronder de meeste voorname: de mensen die wij helpen met de inzet van onze hulphonden. Alles begint voor ons met communicatie.
Isabel: Ik heb de Nationale Week Zonder Vlees bedacht en volledig vanaf de grond af met mijn eigen handen opgebouwd. Het was een maatschappelijk relevante campagne, gericht op een onderwerp waar nu heel veel aandacht voor is, dus dat werkt mee. Daarnaast denk ik dat de campagne ook vaktechnisch goed in elkaar zat door de multimediale aanpak, het inzetten van de vele partners en een goede storytelling. Zoals de jury zei: “Het oprichten van de stichting, het werven van partners én het bedenken en uitvoeren van een uitgekiend, creatief en innovatief communicatieprogramma: Isabel heeft het voor elkaar gekregen. Met jaloersmakend mooie resultaten”
Welke reacties heb je mogen ontvangen?
Rudolph: De eerste WhatsApp berichtjes kwamen vrijwel direct binnen. Het blijft verrassend hoe snel dat gaat! Er waren veel mensen die mij direct persoonlijk kwamen feliciteren en complimenten gaven. Dat voelt als een warm bad. Al zeg ik hier bij de stichting altijd; ‘we doen het allemaal samen’.
De dag erna kreeg ik thuis boeketten bezorgd van relaties en bleven de mooie felicitaties per email en sociale media maar komen. En de aandacht loopt nog steeds door. Mijn eerste bericht op LinkedIn na het winnen van de titel is inmiddels door bijna 25.000 mensen gezien. Extra bijzonder is de naar mij uitgesproken dank door veel mensen die wij hebben geholpen met onze hulphonden.
Isabel: Ik heb al gedurende C-DAY na mijn pitch hele leuke reacties ontvangen. Veel mensen die het onderwerp aansprak en zelf actief met het ‘minder vlees’-thema bezig zijn, maar ook van mensen die mijn verhaal en missie inspirerend vonden. Daarnaast ben ik al door een aantal partijen uitgenodigd als spreker – superleuk natuurlijk – en willen bedrijven praten over de mogelijkheid om de Nationale Week Zonder Vlees te ondersteunen. Goed nieuws dus!
Wat is er voor jou veranderd nu je deze mooie titel mag dragen?
Rudolph: Er is naast vreugde niet zoveel veranderd voor mij persoonlijk, moet ik eerlijk zeggen. Er is vooral nog meer aandacht gekomen voor wat ik bij Hulphond Nederland doe met mijn collega’s. Met deze mooie titel krijg ik meer mogelijkheden om mijn werk voort te zetten en om mijn visie op mooie vak te delen. Ik ben inmiddels door een aantal organisaties uitgenodigd om over het werk van Hulphond Nederland te komen spreken en hoe wij met nagenoeg geen communicatiebudget toch zo ontzettend sterk in onze communicatie zijn.
Isabel: Mijn ambitie en missie zijn nog net zo groot, maar dankzij deze titel krijg ik een springplank om hopelijk mijn verhaal in versneld tempo op de kaart te zetten. Vorige maand lanceerde ik officieel mijn eigen bureau: Green Food Lab, een food consultancy & communications agency (www.greenfoodlab.nl). Hiermee wil ik (food) bedrijven adviseren en ondersteunen bij hun duurzame missie. Ik hoop dat ik dit jaar nog de kans krijg om voor veel bedrijven iets te mogen betekenen. Ik zie zoveel kansen, ik kan niet wachten!
Wat is het belang van het benadrukken van talent in jouw vakgebied?
Rudolph: Talent verdient het om zich te laten ontwikkelen. Organisaties dienen hier oog voor te hebben en ruimte te bieden om dit talent te laten groeien. Het is aan jou als professional om in jezelf te durven investeren en je talenten verder te ontwikkelen. Ik ben mij in de loop van mijn carrière pas later gaan richten op het vakgebied communicatie. Ik had kunnen denken dat het te laat was om een dergelijke stap te maken. Maar ik durfde het wel. Ik nam de ruimte om mijn vaardigheden te ontwikkelen. We moeten ons realiseren dat ons vakgebied zich blijft ontwikkelen, zeker nu. Het is dus belangrijk dat ook iedere communicatieprofessional zichzelf blijft ontwikkelen. Stilstaan is geen optie.
Isabel: In veel bedrijven is communicatie nog een ondergeschoven kindje, of wordt er – naar mijn idee – erg gefocust op marketing en het zenden van de boodschap. Ik geloof veel meer in dialoog, transparantie en cocreatie, en ben ervan overtuigd dat veel van mijn jonge vakgenoten dat met mij eens zullen zijn. Hopelijk kan ik samen met hen de communicatiecultuur in bedrijven positief beïnvloeden en bedrijven helpen daadwerkelijk met hun consument in gesprek te gaan.
Isabel Boerdam won de prijs voor CommunicatieTalent. Wat vind je van haar werk?
Isabel staat voor mij gelijk aan elektriciteit. Wat een energie heeft zij! Ik ben onder de indruk van haar krachtige uitstraling en haar bevlogenheid voor haar vak. Ze heeft een geweldige presentatie neergezet tijdens CDAY. Ik denk dat door mensen zoals Isabel wij ons nog bewuster worden wat de effecten zijn van het eten van vlees. Zowel voor onze samenleving als voor onze gezondheid. Inmiddels heb ik haar website bezocht en heb ik nieuwe ideeën opgedaan voor een aantal heerlijke recepten waar ik beslist mee aan de slag ga!
Rudolph Strickwold won de prijs voor Communicatieman. Wat vind je van zijn werk?
Ik vind zijn onderwerp mooi en bijzonder relevant, die honden maken echt een verschil, maar ben bovenal geïnspireerd geraakt door zijn kijk op het fondsen werven. Zoals hij met potentiële partners in gesprek gaat over hun uitdagingen en vervolgens met een concreet communicatieplan komt om via HulpHond deze doelen te bereiken – dat vind ik een echt fondsenwerven anno 2018. Ik ga hier zelf zeker iets van meenemen voor Nationale Week Zonder Vlees 2019. Een eer om naast zo’n bevlogen man te mogen winnen!
[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie: bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.