Misschien heb je de melding bovenaan je account al gespot of een cursus voorbij zien komen: Google Analytics ontwikkelt een nieuwe tool genaamd GA4. Waarom het slim is nu al over te stappen, dat lees je hier.
Tip | Op 12 oktober vertellen trainers Lars Maat en Nick Heurter je alles over GA4 en hoe je dit kunt gebruiken naast je bestaande Universal Analytics-account. Lees meer over de training Google Analytics & website usability >>
Waarom een nieuwe tool?
Eén van de redenen waarom team Google kiest voor een nieuwe tool is privacy. Er komen namelijk striktere regels aan die het bedrijven moeilijker maken om data te vergaren. ‘De third party cookies gaan natuurlijk verdwijnen en dat is heel spannend voor bedrijven. Data die je eerst mocht verzamelen, dat mag straks niet meer’, vertelt Lars Maat, marketingspecialist en trainer bij De Redactie.
Met GA4 krijg je door machine learning en artificial intelligence ook meer inzicht in gebruikers over verschillende apparaten en platformen heen. Waar Universal Analytics alleen websites trackt, kun je met GA4 data uit apps en/of websites halen. Vidhya Srinivasan, projectlead bij Google, legt in dit artikel uit welke veranderingen je nog meer kunt verwachten.
In het begin zal het even wennen en puzzelen zijn als je UA gewend bent. Maar de makers van GA4 hebben de tool zodanig ingericht dat het makkelijker moet zijn om je data te analyseren en te verwerken in rapporten. GA4 staat echter nog in de kinderschoenen en wordt regelmatig geüpdatet.
Begin met dual tracking
Zover bekend blijft je huidige account (UA) voor een x-periode nog wel werken, Lars schat 2 tot 3 jaar, maar de tool zal niet meer doorontwikkeld worden. Je kunt UA en GA4 nu nog naast elkaar gebruiken, in de toekomst moet iedereen overstappen. Door dit jaar een GA4-property aan te maken, kun je direct profiteren van de nieuwe mogelijkheden en nog steeds gebruik maken van je huidige metingen.
Ben jij klaar voor de toekomst?
Tijdens de training Google Analytics en website usability leren trainers Lars Maat en Nick Heurter je hoe je een GA4-account aanmaakt en inricht (naast je bestaande account). Heb je nog geen Universal-account, dan begin je direct met een GA4-property.
De training is zowel voor beginners als meer ervaren analisten interessant. ‘Het niveau van de deelnemers bepaalt de insteek van de training’, legt Lars uit. ‘Opdrachten spits ik hierop toe. Meer gevorderde deelnemers hebben vaak specifieke vragen en die krijgen van mij dan wat meer training.’
Meld je aan >