John Verhoeven over masterclass infographics

Leestijd: 3 minuten
John Verhoeven crossmediale contentcreatie

John Verhoeven is eigenaar van bureau Inspiring data (infographics & visual storytelling), schrijver en consultant. Hij geeft o.a. de training ‘Crossmediale Content Creatie’ bij [De Redactie].

Wat is volgens jou de definitie van een goede infographic?

‘Definitie: een infographic is de weergave van de analyse, interpretatie en selectie van een bepaalde hoeveelheid informatie, op zo’n manier dat er een informatieve meerwaarde ontstaat. Dat klinkt very boring, maar het geeft een paar essentiële dingen weer: het gaat allereerst om het terugbrengen van een hoeveelheid informatie tot de kern. En dat wordt vervolgens in een vorm gegoten die niet zomaar een leuk plaatje is bij een verhaal, maar die echt informatieve meerwaarde geeft. Dus je moet het verhaal sneller en beter snappen dankzij het gebruikte beeld. Als je daar niet aan voldoet, is het geen infographic.’

Maken communicatieprofessionals en journalisten voldoende gebruik van datavisualisering?

‘Nee, zeker niet. Professionals weten inmiddels maar al te goed dat ze er steeds slechter in slagen hun verhaal nog voor het voetlicht te krijgen bij de doelgroep. De oplossing van dat probleem wordt vaak nog gezocht in aardigheidjes, leuke plaatjes, of in het terugsnoeien van het verhaal tot een kleine ‘bite’, een Jip-en-Janneke verhaal. Dat lukt natuurlijk niet.’

Waar ligt dat aan?

‘Communicatie-professionals beschouwen een infographic nog vaak als een soort veredelde illustratie, iets waar de afdeling vormgeving verantwoordelijk voor is. Dat is een misverstand: een goede infographic is een effectieve manier om een verhaal beter te vertellen. Het is dus een communicatie-tool, geen ‘vormgevingsdingetje’.’

Een infographic anno 2017 is niet meer wat die 2, 3 jaar geleden was. Welke ontwikkelingen zie je?

‘Een paar. Om te beginnen is de drempel om ermee aan de slag te gaan een stuk lager geworden. Ik merk in mijn trainingen en workshops dat veel communicatie-professionals al hebben kennisgemaakt met eenvoudige online tools, zoals Piktochart. De tools om een goeie infographic te maken zijn veel eenvoudiger en goedkoper geworden.

Een tweede trend is de dood van de interactieve infographic. Nog niet zo lang geleden lieten organisaties voor veel geld prachtige en complexe interactieve infographics maken waarop je lekker kon doorklikken. Maar we klikken niet meer. We zitten vooral op onze mobiel naar content te kijken, en dan wil je helemaal niet klikken. Je wilt swipen en vegen. We weten uit onderzoek dat maar tien tot vijftien procent van de mensen doorklikt op een infographic. Dat is dus zonde van al dat werk en dat geld.’

Kun je 3 goede redenen geven waarom infographics onmisbare visual content zijn?

‘Visual content helpt mij bij het snappen van een verhaal en ik onthoud het ook allemaal een stuk beter. Dat is wetenschappelijk aangetoond. In social media worden posts met een visueel element tot wel tachtig procent vaker bekeken en gedeeld dan bijdragen van alleen tekst. Reden twee: ons hoofd is gebouwd op visual content, niet op een woordenbrij en al helemaal niet op een Excelsheet. Onze hersens kunnen er meer mee, we worden niet zo gauw moe van visual content, en we vinden het ook gewoon leuker. Want visual content, en dat is de derde reden, zit veel dichter op je emotie. In je hoofd is het hersendeel dat verantwoordelijk is voor het visuele communiceren, helemaal ingesloten door het deel van je hersens dat emoties aanstuurt. Je kunt met visual content dus veel eenvoudiger emoties oproepen dan met tekst. Om over cijfers maar te zwijgen.’

Wat kunnen de deelnemers van jouw presentatie tijdens de masterclass verwachten?

‘Ik laat inspirerende voorbeelden zien, en ik leg uit hoe je van een hoeveelheid informatie naar een concept voor een infographic komt, een concept. Dat ‘platslaan’ van informatie is een essentiële voorwaarde voor een goeie infographic. Daarnaast gaan we schetsen, met kleurpotlood en papier. Dan merk je zelf hoe leuk en eenvoudig het is om het beeld-denken bij jezelf te ontwikkelen en toe te passen in de praktijk.’

En wat nemen ze mee ‘naar huis’?

‘Het besef dat je een goeie infographic niet kunt overlaten aan een vormgever. En, hopelijk, gaan de deelnemers ook voelen hoe leuk het is om er zelf mee aan de slag te gaan.’

Meer leren? John Verhoeven geeft de training ‘Crossmediale Content Creatie’. Schrijf je in en doe mee!

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×