Miriam Kooger over Conversiegericht schrijven: ‘De dag vloog om en was erg inspirerend’

Leestijd: 2 minuten
Cursis Miriam Kooger van Avans Hogeschool

We vroegen cursist Miriam Kooger, redacteur bij Avans Hogeschool, hoe ze de online training Conversiegericht schrijven heeft ervaren. In deze rubriek deelt ze haar verhaal.

Conversiegericht schrijven

En daar zaten we dan, achter ons beeldscherm naar de trainer te luisteren. Ik zag er tegenop, 1 hele dag lang een online training. Maar de dag vloog om en was erg inspirerend. Vol met informatie, maar de trainer wist de aandacht goed vast te houden en ons op het juiste moment met opdrachten weg te sturen, om er vervolgens met elkaar over te brainstormen.

De trigger

Nog niet zo lang geleden volgde ik een vrij intensieve cursus in zoekmachineoptimalisatie. Het is fijn als je daarmee meer bezoekers bereikt, maar als ze vervolgens geen actie ondernemen en jouw websitepagina weer verlaten is dat een gemiste kans natuurlijk. Hoe kun je dan hun keuzes beïnvloeden? Dat was voor mij de trigger om de training Conversiegericht schrijven van De Redactie te volgen.

Als webredacteur bij Avans Hogeschool ben ik bijna dagelijks met teksten bezig; wervende teksten, informatieve teksten, interviews. Ik was om die reden toch ook wel nieuwsgierig naar wat deze training me nog zou brengen. Maar het verraste mij positief. Ik leerde teksten tegen een meetlat te leggen gericht op conversie. Bijvoorbeeld door de principes van Cialdini toe te passen op mijn content. Niet alleen wervend schrijven, maar ze ook tot een handeling over te halen. En dat kun je beïnvloeden.

Inspelen op de snelle beslissers

Je neemt beslissingen bewust en onbewust. We denken dat onze bewuste keuzes veel groter zijn dan de keuzes die we onbewust nemen, maar niets is minder waar. 20% van al je beslissingen neem je op basis van rationele keuzes, gegronde beslissingen vanuit logisch redeneren. Een vaak langzaam en moeizaam proces. 80% van al je beslissingen neem je vaak snel, automatisch en intuïtief. En daar kun je op inspelen en mensen beïnvloeden om bepaalde keuzes te maken.

Terugkomend op Cialdini: Dat kunnen we bijvoorbeeld doen door wederkerigheid toe te passen, of schaarste te benoemen: Nog maar 4 plaatsen vrij voor deze cursus. Als je dan ook nog sympathie opwekt door de mensen achter het bedrijf zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door iets persoonlijks te vertellen over de redactie, dan kun je al keuzes en beslissingen beïnvloeden. Maar vergeet ook niet hoe belangrijk sociale bewijskracht is. Mensen zijn sociale dieren en zoeken voorafgaand aan een aankoop bevestiging voor hun keuze. Door het gebruik van reviews kun je daar als organisatie op inspelen.

Beïnvloed

Ik wil verder niet uitgebreid ingaan op de inhoud van deze training, maar dat beïnvloeding werkt, bewijst wel het feit dat ik na deze training het boek van Cialdini ga kopen. Een bewuste keuze? Een vrij snelle beslissing. Uiteraard wel om er iets mee te gaan doen: content meer beoordelen op basis van de principes van Cialdini.

 

Je gebruikers over de streep trekken. In deze incompany training leren deelnemers hoe ze beproefde technieken inzetten om online conversiedoelen te halen.

Robert Cialdini, hoogleraar en onderzoeker, wordt gezien als dé expert op het gebied van overtuigen. Hij schrijft boeken en reist de hele wereld rond om lezingen te geven over beïnvloedingsprincipes. Tijdens de training Verleidend schrijven: toegepaste lezerspsychologie leer je de…
 

Van plan tot uitvoering. In deze training leer je van Etienne Donicie hoe je de strategische doelstellingen van je organisatie vertaalt in een contentplan en hoe je dat plan vervolgens via verschillende kanalen uitvoert.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×