Een up[date met Zyg Murach, Technisch Schrijver (a.i.) bij Rijkswaterstaat

Leestijd: 4 minuten
Zyg bij Rijkswaterstaat

Nederland ligt vol met snelwegen. Als daar iets op gebeurt, weten wij binnen de kortste keren wat en waar precies. De mensen van Rijkswaterstaat, politie en ANWB staan in nauw contact met elkaar om oponthoud te voorkomen en verhelpen. Om dit soepel te laten verlopen, moeten er duidelijke werkinstructies zijn. Daar schuift Zyg Murach in beeld, Technisch Schrijver (a.i.) bij Rijkswaterstaat (RWS).

 

Duidelijker en overzichtelijker

Vragend naar zijn opdracht bij Rijkswaterstaat barst hij meteen vol enthousiasme los: ‘Mijn project bij RWS vind ik echt leuk. Het voelt eigenlijk niet als werken!’ Om daar meteen aan toe te voegen: ‘Binnen dit project krijg ik hele directe feedback, dat geeft mij energie. Ik zie dat wat ik doe nut heeft.’

De technisch schrijver verbetert in deze rol de verkeerskundige afspraken tussen alle partijen die zich bezig houden met het wegverkeer in Nederland. ‘Dat zijn bijvoorbeeld mensen uit de verkeerscentrale en de weginspecteurs (WISsen), maar ook Politie, ANWB en de NOS in sommige gevallen.’

Hij vertelt dat het format van de afspraken niet goed werkte en dat hij die heeft helpen aanpassen. ‘De tekst was niet slecht, maar een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dus ik heb een stroomschema toegevoegd, zodat de tekst een stuk korter en overzichtelijker werd.’

‘Ook hebben we tekst voor verschillende rollen uit elkaar gehaald,’ wijdt hij uit. ‘Dan kun je het duidelijker neerzetten. Als gebruiker wil je snel bij de informatie komen die op jou van toepassing is. Dit nieuwe format werk veel beter en sneller.’

 

Van ingenieur naar (technisch) schrijver

Zyg noemt zichzelf Technisch Schrijver en dat doet een technische achtergrond vermoeden. ‘Ik ben aan de TU Delft afgestudeerd als ingenieur. Als ingenieur ben je bezig met dingen bedenken en maken,’ vertelt hij. ‘Daar heb je technische kennis voor nodig, een zekere nieuwsgierigheid en een gevoel voor logica. En een drive om goed te willen zijn. Het werk als ingenieur is erg competitief.’

Maar waarom dan technisch schrijver en geen ingenieur? Zyg legt uit: ‘De opleiding vond ik heel leuk, maar het werk als ingenieur gaf me geen voldoening. Ik kwam erachter dat het mij meer voldoening geeft mensen uit te leggen hoe bijvoorbeeld een ingewikkelde installatie werkt.’

 

Taal en techniek

Naast zijn onmiskenbare interesse in techniek, heeft deze ingenieur ook een meer dan gemiddelde waardering voor taal en geschiedenis. ‘Ik heb gymnasium gedaan en ik ben lid van een literaire club, waar we regelmatig boeken bespreken. Die aandacht heb ik altijd gehouden.’

Voor Zyg komen die twee interesses van hem samen in zijn werk. ‘Ik communiceer over technische onderwerpen, dat is toch wel een specialisatie. Het bleek voor mij een gouden greep. Ik zag de term “technisch schrijver” in een vacature en ik dacht: “dat hebben ze uitgevonden voor mij!” Het is een mooie mix van techniek aan de ene kant en de menselijke factor aan de andere kant.’

 

Ogen en oren op de weg

Terug naar Rijkswaterstaat. De ingenieur legt verder uit waarom hij zijn werk bij RWS zo inspirerend vindt: ‘Mijn doelgroep bestaat uit hele uitvoerende, praktische en pragmatische mensen. Die moeten zorgen dat het verkeer doorgaat. Dat vind ik een hele fijne omgeving om te werken.’

Het is daarom belangrijk te weten wat die mensen doen. ‘Het werk is complex,’ benadrukt hij. ‘De WISsen zijn de ogen en oren op de weg. Ze rijden in grote gele jeeps die je vaak aantreft bij ongevallen of ander oponthoud.’

‘De keer dat ik meereed waren er twee auto’s tegen elkaar gereden midden op een brug. Gelukkig was het geen ernstig ongeval, maar ze hielden wel het verkeer op,’ vertelt de technisch schrijver. ‘Er zit veel kennis in de hoofden en de communicatie tussen collega’s is duidelijk. Dat is nodig, want je moet snel beslissingen kunnen nemen in soms ingewikkelde situaties.’

‘Binnen no time was er politie en een ambulance ter plaatse. Ook kwam er een bergingswagen, die staan altijd stand by. Er werd een rijbaan afgesloten, zodat het verkeer veilig kon worden verwerkt. Dat gaat ongelofelijk snel, de samenwerking loopt gesmeerd. Dat viel mij echt op.’

 

Praktisch en duidelijk

Efficiënt aangelegd als Zyg is, kon hij de dienstverlening van De Redactie erg waarderen: ‘Ik heb een kort telefonisch gesprek gehad en daarin werd alles meteen duidelijk. De begeleiding ging ook heel goed, ik kreeg duidelijk te horen wat ik moest aanleveren aan documenten.’

Tevens is hij erg te spreken over de netwerkactiviteiten van De Redactie: ‘Mensen die via De Redactie werken, werken natuurlijk verspreid over heel Nederland. Ik kan me voorstellen dat het dan moeilijk is om met al die mensen contact te houden. Ik vond het heel leuk dat ik een uitnodiging kreeg voor een borrel met relaties. Dan kan ik mensen ook in het echt zien.’

 

Volg jouw weg

Gedurende het interview laat Zyg zien dat hij een scherp analytisch denker is. Gevraagd om een advies voor andere communicatieprofessionals slaat hij echter dicht. ‘Waar denk je ongeveer aan?’

Toch komt er iets naar boven. ‘Probeer open te zijn. Als je iets niet kunt of kent, vraag het. Ik mag rustig vragen stellen, want ik ben nu eenmaal geen verkeersleider en ik moet mijn kennis ergens vandaan halen.’

Met zijn passie voor geschiedenis en taal heeft hij een boek geschreven over zijn pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, genaamd “Tamme kastanjes op een wilde camino.” De reis en het schrijven van het boek hebben hem inzichten gegeven: ‘Het was een geweldige ervaring en ik had het gevoel dat ik daar iets mee moest. Het is sowieso een geweldig onderwerp, dat dieper gaat dan alleen interesse. Het voelde of de wandeling symbool stond voor mijn leven, op verschillende vlakken.’

Hij concludeert: ‘Het pad dat je gaat is van jou, dus volg jouw weg. Maak je leven van jou, dan krijg je opdrachten die bij je passen.’

Lees ook

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×