Yvonne Schoneveld – van Campenhout ontwikkelt contentstrategie voor NBD Biblion

Leestijd: 4 minuten

De Tilburgse Yvonne Schoneveld-van Campenhout is opgeleid als tekstschrijver en communicatieadviseur. ‘Die twee dingen heb ik altijd met elkaar gecombineerd. Eerst in loondienst en sinds 2016 als zzp’er,’ vertelt ze in een interview. Yvonne ontwikkelde zich verder richting online en inmiddels is ze in te huren als Professional Scrum Product Owner, contentstrateeg, contentmanager, maar ook nog als oldskool webredacteur, tekstschrijver en communicatieadviseur.

Je bent via De Redactie aan de slag gegaan bij NBD Biblion. Wat houdt je functie als adviseur contentstrategie precies in?

NBD Biblion heeft twee databanken voor het literatuuronderwijs: de Uittrekselbank met uittreksels van boeken en LiteRom met recensies over boeken en interviews met auteurs. Zij hebben het idee dat er meer uit die databanken te halen valt, maar dat vraagt wel om een nieuwe contentstrategie en daar kwam ik in beeld. In de eerste fase heb ik veel onderzoek gedaan onder de doelgroep, docenten en leerlingen van het voortgezet onderwijs. En ik heb me verdiept in wat er al geschreven is over literatuuronderwijs. Dat is met de ontlezing een hot topic, dus er is veel over te vinden.

Op basis van al die uitkomsten heb ik een nieuwe strategie gemaakt om de databanken relevanter én toekomstbestendig te maken. Vervolgens heb ik me gericht op de eerste stap van de uitvoering van de strategie: de uittreksels geschikt maken voor de doelgroep en voor online. Ik ontwikkelde een nieuw template en coachte de redacteuren in schrijven binnen dit nieuwe template. Dat template hebben we vervolgens weer voorgelegd aan het onderwijs om het nog verder te finetunen.

Je hebt gewerkt aan een specifiek project en vraagstuk: het in kaart brengen van de klantvraag en het uitwerken van een plan van aanpak. Kun je hier meer over vertellen?

‘Om de databanken toekomstbestendig te maken, is het het allerbelangrijkst dat die databanken precies aansluiten bij de wensen van de doelgroep. Wat hebben ze nodig? Wat verwachten ze van NBD Biblion? Daarom ben ik in eerste instantie uitgebreid met de doelgroep in gesprek gegaan. Dat was nog best een uitdaging, want door de lockdown kon ik niet op bezoek gaan bij scholen. Alles moest dus online gebeuren. Ik heb via Teams interviews gedaan met mediathecarissen en docenten Nederlands, ik heb een survey uitgezet op de databanken om de leerlingen uit het voortgezet onderwijs vragen te kunnen stellen en ik heb een Kahoot! gemaakt die docenten met hun leerlingen in de klas konden spelen.

Uit deze onderzoeken bleek dat NBD Biblion de doelgroep op nog veel meer manieren kan bedienen. De uiteindelijke contentstrategie is dus ook behoorlijk omvangrijk geworden. Ik heb mijn strategie opgeknipt in fases, van dingen die ze nu al kunnen aanpassen tot dingen waar een compleet nieuw cms voor nodig is en die dus voor een later moment zijn. Ik heb de redacteuren op weg geholpen met de eerste stap: de uittreksels geschikt maken voor online en meer richting B1-niveau schrijven.’

Hoe verliep de samenwerking met je collega’s en opdrachtgever bij Biblion?

‘Ik heb veel contact gehad met de product owner van de databanken en dat verliep heel soepel. We hadden regelmatig overleggen om resultaten en vervolgstappen te bespreken. Maar er was soms ook best wat weerstand op dingen die ik voorstelde. Niet van mijn directe collega en het management, die waren enthousiast, maar wel van anderen die ermee aan de slag moesten. Maar dat is volgens mij onvermijdelijk als je een andere koers gaat varen.

Werkte je thuis of op locatie?

‘Ik ben in het begin één keer op locatie geweest, maar daarna werd de lockdown weer strenger en deed ik alles vanuit huis. Met het onderzoek was dat soms wel ingewikkeld. Zeker omdat het onderwijs in die periode ook steeds switchte van helemaal online onderwijs naar toch weer gedeeltelijk op school. Daardoor hadden docenten niet altijd tijd om mee te werken aan mijn onderzoek.

Met mijn directe collega was het totaal geen probleem. Lang leve Teams! Maar wat ik wel merkte, is dat je zo op afstand wat minder makkelijk onderdeel wordt van het team. Mensen die ik inhoudelijk niet nodig had voor mijn werk, sprak ik nu ook niet. Dat is anders wanneer je samen in dezelfde kantoortuin werkt.’

Hoe is het project verlopen en ben je tevreden met het eindresultaat?

‘Mijn klus zit er voor nu op, maar het project staat echt nog in de kinderschoenen. Er moet zo veel gebeuren, het gaat echt nog wel even duren voor daar resultaten van te zien zijn. En dat vind ik eerlijk gezegd best moeilijk. Het voelt toch een beetje alsof ik ver voor het eindstation uitstap. Graag zou ik het project helemaal tot het einde begeleiden om ook het uiteindelijke resultaat te kunnen zien en bij te kunnen sturen als dat nodig is. Maar ik twijfel er niet aan dat mijn collega dat fantastisch gaat doen.’

Hoe vond je het contact met De Redactie tijdens de bemiddeling?

‘Ik vond de bemiddeling vanuit De Redactie heel fijn. Anke Brummerhop was mijn contactpersoon voor deze klus en ze heeft me heel goed begeleid. In de voorbereiding op het gesprek, maar ook daarna heeft ze nog een paar keer gebeld om te horen hoe het ging. Ik ben echt heel blij met de bemiddeling!’

 

Wil je net zoals Yvonne Schoneveld – van Campenhout door De Redactie bemiddeld worden bij een van onze opdrachtgevers? Schrijf je dan nu in als kandidaat! Of ben je op zoek naar de juiste kandidaat voor een tijdelijke klus of vast dienstverband? We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden! Neem contact met ons op via info@deredactie.nl of tel. 0299 65 38 53.

Lees ook

 

Van plan tot uitvoering. In deze training leer je van Etienne Donicie hoe je de strategische doelstellingen van je organisatie vertaalt in een contentplan en hoe je dat plan vervolgens via verschillende kanalen uitvoert.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×