Het houdt ons contentmakers vaak bezig: trends. Wat vorig jaar nog relevant was, werkt vandaag niet meer. Welke contenttrends zien we terug in 2020? Redacteur Dominique neemt in deze blog data gedreven content onder de loep.
Creativiteit en data: ze versmelten steeds meer met elkaar. Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken met je boodschap, via een artikel of video, dan moet je diep in de huid van je doelgroep kruipen. Aan de hand van data puzzelen hoe je de doelgroep het beste bedient en op basis daarvan content maken, dat is een trend die in 2020 nog belangrijker wordt.
Waarom meer data gedreven content?
De behoefte aan effectieve, data gedreven content groeit. Waarom? Mensen swipen en klikken steeds genadelozer weg. Is je artikel niet meteen boeiend of relevant, dan is het einde verhaal. Daarnaast is het bijna een Olympische sport geworden om in de top 10 van Google te finishen. Hoe beter jouw content aansluit bij de zoekintentie van bezoekers, hoe meer mensen jouw artikel vinden en minder snel zullen afhaken. Data gaat je hierbij helpen.
Eerst onderzoeken, dan content maken
Je gaat dus eerst onderzoeken aan de hand van data wat de behoeftes van je doelgroep zijn. Data kun je verkrijgen op basis van analyses, met bijvoorbeeld Google Analytics, gebruikersonderzoeken en enquêtes. Analytics is een veelgebruikte tool om te achterhalen wat je bezoekers doen op de website, welke pagina’s ze bezoeken en wat voor zoektermen ze gebruiken. Verstuur je een nieuwsbrief? In veel systemen zoals Mailchimp krijg je, na het versturen van de mailing, een overzichtelijk rapport over het aantal opens en clicks. Online zijn er nog veel meer tools te vinden. Laat je vooral ook inspireren en informeren tijdens een van onze trainingen.
Relevante en unieke content
Na het analyseren ga je werken aan een strategie. Hoe bied je de gewenste inspiratie of informatie waarmee je jouw bezoeker echt vooruit helpt? Nu denk je misschien: ‘Kan ik nog iets toevoegen aan een onderwerp waar honderd anderen al over geschreven hebben?’ Ja, absoluut. Er zijn veel verschillende manieren om een tekst eigen te maken. Bijvoorbeeld door je persoonlijke ervaring of jouw kijk op een gebeurtenis te delen.
De manier waarop je informatie verzamelt voor een artikel is ook onderscheidend. Ga maar na. De invalshoek die je kiest voor het artikel, de mensen die je interviewt, de cijfers die je verzamelt, hoe je de alinea’s samenstelt; het is een keuze vanuit jou en niet van een ander. Ook met de presentatie van content kun je je onderscheiden zoals een herkenbare eigen schrijfstijl, opvallende beeldkeuze of quotes die vragen oproepen.
Wie, waarom en met welke content
Trainer en schrijfexpert Merel Roze voorspelde voor 2019 al een belangrijke trend die in 2020 doorzet. ‘Je kunt je beter onderscheiden voor een specifieke groep dan (wéér) kopieergedrag vertonen voor de massa’, vertelt ze. ‘Maak een goed plan: wie wil je nou echt bereiken, en waarom – en met welke content. Lezers verlangen naar creatieve online teksten en andere soorten content, die eigen en origineel zijn, met inhoud waar ze iets aan hebben.’
Gebruik een contentkalender
Consistent relevante content produceren vereist tijd en planning. Een contentkalender is een handig hulpmiddel om vooruit te plannen en een slim naslagdocument wanneer je gaat evalueren. Combineer bijvoorbeeld jouw contentkalender met een issuekalender. Als jouw doel is lezers te informeren over gezond bewegen, dan kan je inhaken op speciale dagen zoals ‘Fiets naar je Werk Dag’ of ‘Wereld gezondheidsdag’.