Verander bezoekers in klanten met behulp van carewords

Leestijd: 2 minuten

Je hebt veel tijd gestoken in zoekmachine geoptimaliseerde teksten en je bent tevreden over de traffic naar je website. Maar je wilt ook dat je bezoekers iets gaan doen; een bestelling plaatsen, whitepaper downloaden, contact opnemen of misschien abonneren op een nieuwsbrief. Die conversie kun je volgens contentgoeroe Gerry McGovern bereiken met carewords.

Careword verfijnde variant van een keyword

Een careword is eigenlijk een soort verfijnde variant van een keyword (zoekterm). Volgens McGovern, wie het begrip introduceerde, is er meer nodig om de conversie op je website te verhogen. Je hebt een bezoeker binnengehaald, waarschijnlijk via een zoekmachine, maar nu wil je dat hij of zij blijft en iets gaat doen.

Wat lezers echt belangrijk vinden

De woorden (keywords) die we intypen in een zoekmachine zijn eigenlijk hints voor wat we echt proberen te vinden. Carewords, claimt McGovern, zijn woorden die precies samenvatten wat lezers belangrijk vinden. Naar deze woorden zijn ze eigenlijk op zoek.

Een voorbeeld. Stel, je overweegt een nieuwe fiets te kopen. Zoek je dan in Google naar ‘betrouwbare garantie’ of ‘band met lage rolweerstand’? Het is waarschijnlijker dat je zoekt naar een specifiek merk of fietsendealers in de buurt. Maar wanneer je op de website komt, wil je wel precies weten wat er wordt aangeboden. Garantie, productbeschrijvingen, testresultaten, levertijd en eventuele extra’s bijvoorbeeld. Dit zijn carewords.

Tip: Verwerk carewords niet alleen in een lopende tekst, maar denk ook aan de navigatie en call to action buttons.

De carewords van jouw doelgroep

Hoe kom je erachter wat de carewords van jouw bezoekers zijn? Dat doe je door nog dieper in de huid van je doelgroep te kruipen. Verplaats je in zijn of haar schoenen. Waar is je bezoeker naar op zoek? Wat vindt hij of zij belangrijk? Los je een probleem op?

McGovern heeft een eenvoudige methode ontwikkeld waarmee je behoefte van je doelgroep kunt onderzoeken:

  1. Maak een lijst met 100 tot 150 potentiële carewords.
  2. Laat je doelgroep hun favoriete (bijvoorbeeld 10) carewords kiezen uit de lijst.
  3. Analyseer de resultaten.

Leer ook conversiegericht schrijven

Wil je meer weten over dit marketingbegrip en ben je benieuwd hoe je de conversie van je website kunt verhogen? Trainer Etienne Donicie gaat tijdens zijn training Conversiegericht schrijven verder in op het analyseren van carewords en leert deelnemers beproefde technieken inzetten om conversiedoelen te behalen. Ontdek meer over deze training >

Meer lezen

 

Een online eindbaas worden. In deze training leer je strakke en originele webteksten maken én de ander overtuigen van jouw wijzigingen.
×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×