Overtuig de recruiter: 5 tips voor een ijzersterke motivatiebrief

Leestijd: 2 minuten

Bijna iedere dag stellen we kandidaten voor bij onze opdrachtgevers. We zien steengoede, maar ook wollige, langdradige motivatieteksten voorbij komen. In deze post geven onze recruiters 5 tips voor het schrijven van een goede motivatiebrief. Doe er je voordeel mee!

1. Voorbereiding is het halve werk

Scan de vacature grondig. Ben jij de juiste persoon voor deze klus? Naar wie is de opdrachtgever op zoek? Onderzoek de organisatie en zorg dat je op de hoogte bent van de actuele zaken die in het bedrijf spelen. Laat in je motivatie merken dat je je huiswerk hebt gedaan.

2. Het schaap met de 5 poten

Haak niet af omdat je bang bent dat je niet voldoet aan de gestelde voorwaarden. Het is met name belangrijk dat je voldoet aan de belangrijkste punten. Het is vaak niet erg als je je nog moet ontwikkelen op bepaalde vlakken. Wees hier gewoon eerlijk over.

3. Bel ons!

Recruiters weten exact welke kandidaat de opdrachtgever zoekt voor de functie. Neem contact met ons op zodat we je aanvullende informatie kunnen geven over de functie en opdrachtgever. Dat helpt jou en ons om een goede inschatting te maken of deze functie bij je past. Bovendien kun je met de verkregen informatie je motivatie nog scherper en treffender maken.

4. Kort en krachtig

Schrijf geen langdradige teksten over wat je allemaal gedaan hebt, want dat zien we al in je cv. Opdrachtgevers krijgen vaak 10 of meer sollicitaties naar aanleiding van een vacature of opdracht. De motivatiebrieven en cv’s moeten zij allemaal doorspitten, lezen en beoordelen. Zorg er dus voor dat jouw motivatietekst kort én krachtig is. Een to the point geschreven tekst, niet langer dan 100-150 woorden, maakt veel meer kans om in z’n geheel gelezen te worden dan een motivatie van een hele pagina.

5. Wat heb jij de opdrachtgever te bieden?

Natuurlijk heb je je eigen en zeer persoonlijke motieven waarom je reageert op een vacature. Je kunt lekker dichtbij huis werken of het aantal werkuren is goed te combineren met je overige opdrachten. Argumenten die voor een opdrachtgever niet tellen. Hij wil alleen maar de best geschikte en meest enthousiaste kandidaat vinden. Verplaats je dus bij het schrijven van je motivatie in de wensen van de opdrachtgever.

Het is belangrijk dat je goed verwoordt waarom jij de beste kandidaat voor de functie bent. Ga concreet in op de belangrijkste functie-eisen en maak duidelijk dat jij de gevraagde kennis of vaardigheid in huis hebt. Laat jouw enthousiasme voor de functie en de opdrachtgever blijken. Ook handig: benoem je persoonlijke en professionele competenties in bulletpoints.

Werken via De Redactie

Zoek je een leuke tijdelijke klus, een vaste baan of een project om je op te storten? Voor onze opdrachtgevers in de mediabranche, communicatieafdelingen van grote bedrijven en (semi) overheidsinstellingen plaatsen we al ruim 20 jaar communicatietalenten en contentspecialisten op interessante functies en uitdagende projecten. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Lees meer
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×