Het abc van een top cv

Leestijd: 2 minuten
Illustratie van mensen die naar hun werk gaan.

Is jouw cv nog up to date? Ook als je je cv op dit moment niet nodig hebt, is het handig om deze regelmatig bij te werken. Zo kun je snel reageren wanneer er een leuke vacature op je pad komt en gelijk (de juiste) indruk maken op onze recruiters en je potentiële werkgever. Met deze tips kun je direct aan de slag!

 

Abc van een top cv

A-chronologisch: Zet je werkervaring in a-chronologische volgorde. Zet bijvoorbeeld je meest recente werkgever bovenaan en werk zo omlaag.

Authentiek: Zelfstandig, ambitieus, flexibel, proactief: Wil je opvallen tussen de andere cv’s, probeer dan zo authentiek mogelijk te zijn in je woordkeuze. Als je containerbegrippen zoals ambitieus wel gebruikt, leg dan uit wat je daarmee bedoelt en hoe je er zelf invulling aan geeft in de praktijk.

CMS: Vaak zoeken we kandidaten met CMS ervaring zoals Hippo en Drupal. Als je ervaring hebt met een Content Management Systeem, zet dit dan duidelijk in je cv. Dit heeft ook als voordeel dat je sneller gevonden wordt in onze database op basis van bepaalde zoekcriteria.

Creëer overzicht: Gebruik herkenbare tussenkopjes zoals ervaring, competenties, vaardigheden en studies zodat recruiters in één opslag kunnen zien waar ze welke informatie over jou kunnen vinden. Som je werkzaamheden puntsgewijs op om het snel en makkelijk leesbaar te maken.

Foto: Kies voor een recente, professionele foto en zorg dat de foto niet te donker is.

Ik-vorm: Gebruik de ik-vorm in een intro over jezelf, want dat maakt de tekst persoonlijker. Maar zorg dat je in de rest van je cv geen ‘ik’ gebruikt. Schrijf liever ‘meegewerkt aan project A’ in plaats van ‘ik heb meegewerkt aan project A’.

Persoonlijk: Ben jij een hobbykok of fanatieke wielrenner? Laat in je cv iets van je persoonlijke interesses zien zodat je onze recruiters en de opdrachtgever een completer beeld geeft van wie je bent en of je binnen de organisatie past.

Profiel: Waar ben je goed in en wat zijn jouw sterke kanten? Op de eerste pagina kun je een korte profielschets plaatsen waarin je in eigen woorden vertelt hoe jij de vacature het best kunt invullen. Let op: Zorg dat je de inhoud van vacature goed kent en richt je daarop.

Referenties: Een referentie maakt objectief duidelijk hoe jij hebt gefunctioneerd en dat is waardevol voor jouw cv.

Successen: Vertel niet alleen over je werkzaamheden, maar laat ook zien in hoeverre je daarin geslaagd bent en hoe je ervoor gezorgd hebt.

Uitgebreid: Maak je cv niet te kort. We willen het liefst zoveel mogelijk van je weten. Het is vooral belangrijk dat je taakinhoudelijke werkervaring zo uitgebreid mogelijk beschrijft. Als je bijvoorbeeld hebt meegewerkt aan een groot project binnen de overheid, benoem dan voor welk ministerie je dit gedaan hebt.

Vaardigheden: Naast je functietitel, het bedrijf en de successen die je hebt behaald, is het belangrijk te omschrijven wat je vaardigheden zijn. Zo laat je zien dat je over de kwaliteiten beschikt voor de baan die je zoekt.

Verschillende versies: Het communicatievak is breed en veelomvattend, maar de kennis en kunde waar een opdrachtgever naar op zoek is, is vrij specifiek. Het is daarom slim om naast een algemeen cv verschillende versies te maken waarin je inzoomt op specifieke vaardigheden die in de vacature gevraagd worden.

Ook interessant

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×