4 tips voor verhalen met impact

Leestijd: 2 minuten

In deze digitale tijd kun je van alles meten: hoeveel mensen je verhaal lezen, hoe lang ze op de pagina blijven en hoeveel er doorklikken. Dat zegt alleen vaak niet zoveel over of het verhaal blijft hangen, of de ontvangers er iets mee doen en of ze weten wie eigenlijk de afzender was. Die laatste dingen zijn impact.

Gonnie Spijkstra kan je hier alles overtellen tijdens de training Verhalen maken met impact‘. In dit artikel geeft ze alvast 4 tips die je direct kunt gebruiken.

Maak verhalen vanuit je why

Je maakt pas impact met content als mensen weten dat jij de afzender bent. Inwisselbare verhalen dragen weinig bij aan het merk. Omschrijf waarom je doet wat je doet en bedenk vanuit die missie een scherpe, onderscheidende invalshoek. De sociale algoritmes belonen nog steeds verhalen voor de massa en het is niet erg als je een keer bereik scoort met een inwisselbaar verhaal, maar pak daar dan op door. Wat kun je nog meer met dit onderwerp? Kun je een analyse toevoegen? Of een expert uitnodigen voor een podcast? Alles natuurlijk met een insteek die past bij het merk.

Denk in campagnes

Als je een goed verhaal te pakken hebt, wil je daar natuurlijk zoveel mogelijk mensen mee bereiken. Je kunt dan alle kanalen inzetten, maar je wilt je fans niet vervelen met eindeloze herhalingen. Dus voeg je extra verhalen toe, in de vorm van bijvoorbeeld een quiz, een video, een whitepaper: denk in campagnes. Hoe creatiever, hoe beter. En omdat je meer te vertellen hebt, heb je meteen een oplossing voor het dalende social bereik.

Vertel waarom je een verhaal hebt gemaakt

Je verhaal verschijnt op social tussen kattenplaatjes en je neefje die zijn zwemdiploma A heeft behaald. Zelf ben je de hele dag bezig met je merk, maar je fans niet. Ze hebben vaak geen idee waarom je bepaalde content hebt gemaakt. Het kan geen kwaad om ze dat gewoon te vertellen. In de copy bij een social post bijvoorbeeld, maar misschien kun je ook een video maken over hoe de content tot stand kwam. Dat is meteen een uitgelezen kans om mensen te vertellen over je why, waardoor de afzender weer beter blijft hangen.

Rapporteer ook op impact

Er luisterden maar 50 mensen naar je podcast, terwijl je duizenden bereik op Facebook gewend bent. Bedenk dan dat deze mensen een uur van hun leven aan jou hebben besteed en nu extra veel gevoel hebben bij waar het merk voor staat. Maak dat duidelijk aan je manager en vertel zoveel mogelijk anekdotes, bijvoorbeeld over die ene fan die de moeite nam om een e-mail te sturen met een bedankje, omdat de podcast haar de moed gaf om [vul hier de why van je merk in]. Missie geslaagd.

Meer leren? Bekijk de trainingsagenda van [De Redactie] Trainingen >>

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×