Freelance journalist en tekstschrijver Rhijja Jansen volgde de training Geweldloze communicatie van trainer Simon Groen en ze schreef er een blog over.
Toen ik voor het eerst hoorde van geweldloos communiceren, dacht ik: uhm… is dat met elkaar praten zonder de ander te meppen? Nope, geweldloze communicatie is een manier om iets aan te kaarten, zonder dat je hiermee weerstand bij de ander opwekt. Een vaardigheid die je op de werkvloer kunt toepassen, bijvoorbeeld bij het bespreekbaar maken van spanningen met een collega, of slecht nieuws brengen aan een freelancer. Maar ook in je privéleven: iedereen snijdt wel eens iets aan waarbij het gesprek vervolgens een totáál andere kant opgaat dan je wil. Gevolg: je komt niet tot oplossingen, maar raakt alleen maar verder van elkaar verwijderd door onbegrip.
Dus ik was razend benieuwd naar de training Geweldloze communicatie van trainer Simon Groen, ook bekend als acteur van Het Klokhuis. Groen is een enthousiaste, vriendelijke trainer die geduldig uitleg geeft bij de bulk aan informatie die je tijdens deze workshop krijgt. Stap voor stap legt hij het principe van geweldloos communiceren uit, wat mij een aantal eyeopeners opleverde. Zo dacht ik dat als je in discussies de woorden ‘ik heb het gevoel dat’ voor een zin plakte, je zéér geweldloos bezig bent. Zoals: ‘Ik heb het gevoel dat je me niet waardeert.’ Dat blijkt dus níet de juiste aanvliegroute te zijn, stelt Simon Groen. Want indirect zeg je hier –en zo zal de ander het ook interpreteren-: je waardeert me niet. Een verwijt dus, en verwijten zijn uit den boze in een constructief gesprek.
Met schrijfoefeningen en oefengesprekken met de medecursisten, krijg je in één dag de basisprincipes van het geweldloos communiceren mee. Dit werd onderbroken door een zalige lunch. De cursus geweldloze communicatie kent vele vormen en maten, maar met deze training van [De Redactie] krijg je een goede basis mee, die je direct in de praktijk kunt toepassen. Een aanrader!
De training Geweldloze communicatie
Geweldloze communicatie is gebaseerd op de vier verbindende taalelementen: waarneming, gevoel, behoefte en verzoek. Met deze elementen genereer je maximale empathie voor de belevingswereld van de ontvanger. Je teksten worden effectiever dan ooit. Na de training doorgrond je de vier elementen en kun je ze inzetten om je lezers mee te krijgen in de meest uitdagende situaties. Lees meer >