Freek Janssen

Leestijd: 3 minuten
Freek Janssen

Freek Janssen is content director bij LEWIS PR.

Wat doet een content director bij LEWIS PR eigenlijk?

Ik noem het wel eens ‘account director met een voorliefde voor bloggen’. Ik houd me met name bezig met campagnes voor klanten waar een content-component in zit, samen met de verantwoordelijke account-teams.  Daarnaast mag ik onze internationale bedrijfsblog, de LEWIS 360, coördineren – dus samen met collega’s van over de hele wereld zorgen dat we elke dag goede, interessante verhalen online plaatsen.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

Eerlijk is eerlijk: ik lees geen e-books en ik koop ook nog best regelmatig cd’s (voor in de auto). Het boek dat ik het minst kan missen is The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy. Ik heb dat denk ik al een stuk of vier keer gelezen; ik ben jaloers op de creativiteit van schrijver Douglas Adams en op zijn taalgebruik. Daar heb ik ook nog eens een blogje over geschreven: Omdenken als storyteller-baas Douglas Adams.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

Tweetbot: die is zijn bijna vijf euro wel waard, als Twitter-client op de iPhone.

Wie was jouw leermeester?

Yvonne van Bokhoven: zij heeft het LEWIS-kantoor in Nederland in 2000 opgericht, sinds 2008 mag ik daar onderdeel van zijn. Af en toe heb je in je loopbaan het geluk om iemand tegen te komen waar je je echt aan kunt optrekken, dat was (en is) Yvonne voor mij.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

Als ik ‘de consument’ mag vertalen in ‘bedrijven waarvoor we werken’; als een bureau dat je kan helpen bij je hele online marketingstrategie en -uitvoering. Dat doen we zoals we altijd al gewend zijn om te werken: vanuit goede verhalen.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Absoluut oneens. Mensen blijven altijd papier lezen.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Ach, zóveel! In mijn vrije tijd blog ik samen met andere muziekfanaten op Ondergewaardeerde Liedjes, ik zou het fantastisch vinden om een keer een boek uit te geven vanuit dat blog. Verder denk ik dat er voor ons als PR-bureau de komende jaren veel kansen liggen om meer als uitgever te werken en dus zelf online en printpublicaties te maken. Onze collega’s in Zweden zijn daar al heel voortvarend mee bezig. We werken voor veel IT-bedrijven en in Zweden zijn er nauwelijks nog serieuze IT-titels over. Het kantoor in Stockholm is bezig met het lanceren van online IT-publicaties waarop niet alleen hun klanten, maar ook externe partijen nieuws en achtergronden kunnen delen.  Dat vind ik een hele pragmatische vorm van brand journalism: met een aantal partijen samenwerken om de doelgroep te voorzien van nieuws en achtergronden. In Nederland is de noodzaak voor dit soort initiatieven niet zo groot, omdat het medialandschap veel rijker is, maar ook wij hebben plannen om binnenkort een thema-website te lanceren over een onderwerp dat voor verschillende klanten interessant is. Maar daarover later meer wink.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

Het eerste wat me te binnen schiet is Allerhande. Ooit begonnen als magazine en nu op een hele nuttige manier verrijkt met een website en app, waar je recepten kunt terugvinden.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

So long, and thanks for all the fish (zie vraag 2).

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Aan Denise van Iersel. Ik werk met samen met haar aan de PR-campagne van Cendris, een onderdeel van PostNL. Zij is een feest om mee samen te werken, vanwege haar enthousiasme, creativiteit en pragmatische aanpak.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×