Logeion zet ieder jaar twee communicatieprofessionals in de schijnwerpers tijdens de Verkiezing van de Communicatieman/vrouw en het CommunicatieTalent van het Jaar.
De finalisten voor Communicatieman/vrouw zijn:
Corine van Impelen – Hoofd communicatie Naturalis;
Klaas Kregel – Communicatieadviseur Domesta;
Wim van der Weegen – Hoofd Bestuurlijke zaken, Advies en Communicatie Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
De genomineerde talenten zijn:
Florence Meesters – ABN Amro;
Laura Peels – Ministerie van Infrastructuur en Milieu;
Kelly Verdonk – Ortec.
Wij interviewen de 6 finalisten. Deze keer is dat Kelly Verdonk.
Waarom ben juist jij een van de drie genomineerden?
‘Als ik terugkijk naar mijn gesprek met de jury, denk ik door drie dingen. Ten eerste mijn passie voor het vak, niet voor niets was ik op mijn vijfde al fan van Loeki de Leeuw. Ten tweede heb ik een duidelijke visie als het gaat om communicatie en als laatste vond de jury mij een typisch voorbeeld van de generatie Y. En dat is ook zo. Ik streef naar vernieuwing en zie het als mijn taak om concepten future proof te maken. Ik houd van disruptive en duurzame bedrijven die de wereld beter en makkelijker maken. Daarom werk ik nu ook voor een bedrijf dat organisaties een platform aanbiedt waarop ze (op basis van big data) volledig gepersonaliseerd nieuws kunnen aanbieden aan werknemers op ieder mogelijk communicatiekanaal. Ik geloof daarin.’
Jij bent nog helemaal fris in dit vak. Wat kunnen ‘oude rotten’ van jou leren?
‘Het belangrijkste dat ik heb geleerd is dat de mensen aan de andere kant van het veld ook gewoon mensen zijn. Wees open, weer eerlijk, wees transparant en menselijk. Alleen op die manier kun je een echte verbinding maken vanuit een stevige basis en dan is het ook niet erg om een keer een fout te maken. Daarnaast leven we in een netwerksamenleving en geloof ik dat veel bedrijven daar meer voordeel uit kunnen halen. Wees eerlijk in wat je zelf kunt waarmaken en wat niet en schakel partners in. In mijn communicatiestrategie voor deze nominatie staat het netwerk ook centraal: de basis is een platform waarin onze klanten elkaar helpen om hun interne communicatie succesvol te maken, en tegelijkertijd vertaal ik dit weer terug naar de afdelingen binnen onze organisatie om te zorgen dat we nog klantgerichter worden. Daarnaast werken we samen met externe, innovatieve partijen die het succes van onze klanten nog groter kunnen maken. Daardoor wordt ons netwerk in Nederland ook weer groter. Een win-win!’
En wat kan jij van hen leren?
‘Oh heel erg veel! Mijn boekenkast staat vol met succesverhalen van merken. Zo ben ik net begonnen aan het nieuwe boek van de oprichter van NIKE (Shoe Dog. Het verhaal van de oprichter van NIKE: Phil Knight). Daar haal ik dan weer dingen uit die ik meeneem in mijn eigen werk. Zodra de mogelijkheid er is, ga ik dat testen. Daarnaast probeer ik vooral veel te leren van mensen die zich bezighouden met het bredere aspect van communicatie. Denk aan Brene Brown, over de kracht van kwetsbaarheid, dat ook heel goed toepasbaar is op een merk. Maar ook aan Nir Eyal, die de pyschologie achter gewoontes beschrijft of Farid Tabarki, die maatschappelijke veranderingen beschrijft. Dat zijn onderwerpen die ik probeer terug te vertalen naar mijn werk.’
Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Weet de oude garde communicatieprofessionals wel hoe ze deze kanalen moeten inzetten?
‘Ik denk veel mensen ondertussen wel weten welk kanaal waarvoor geschikt is – ook al denk ik dat personalisatie hierbij super belangrijk is en dat gebeurt zeker nog niet overal. Maar ik denk dat het vooral om de relevantie gaat en wie de boodschap communiceert. Wil je dat je bericht gedragen wordt door je doelgroep, laat je doelgroep dan onderdeel zijn van je contentcreatie en zoek je influencers. Het gaat erom wat mensen achter je rug om zeggen en als je die informele communicatie kunt beïnvloeden, dan zit je pas echt op de goede weg.’
Je hebt een té gek idee voor een communicatiestrategie. Hoe krijg je je leidinggevende en je teamleden hierin mee?
‘Ik baseer alles wat ik doe op onderzoek. Ik lees heel veel boeken, doe marktonderzoek, speur naar de laatste trends, en zorg voor voldoende klanteninput. Kijk, ik kan iets roepen, maar als de klant het ook roept, dan zit er wel degelijk een noodzaak bij. Ik probeer zoveel mogelijk te laten zien vanuit de klant en te laten zien hoe het relevant is voor die specifieke afdeling, want als je het uit de mond van degene hoort die het product daadwerkelijk gebruikt, dan kun je er niet meer omheen.’
Kan jij een voorbeeld van een communicatiestrategie of case noemen die je enorm inspirerend vindt?
‘Hmm, lastig. Ik heb er een paar in mijn hoofd die ik erg goed vind, maar ik zal het beperken tot een communicatiestrategie waar ik in geloof en hoe ik het ook zou doen. Het gaat over de vegetarische industrie, opgezet door een Nijmeegs reclamebureau. In plaats van te focussen op kortetermijn strategieën zoals stakingen bij de AH voor de verwijdering van de plofkip en bijvoorbeeld het Belgische varkensslachthuis (waar ik overigens wel geld aan gedoneerd heb, want zoiets moet natuurlijk stoppen en is nog steeds belangrijk) focussen zij zich op de lange termijn: ervoor zorgen dat mensen minder vlees gaan eten. Dat doen zij niet door te zeggen: kijk, wat hier gebeurt is fout, dus stop allemaal met vlees eten. Immers, als je dat doet, dan blijf je focussen op het probleem en kom je niet met een oplossing. Hoe moeten mensen dan weten wat hun alternatief is? Bovendien zijn de enige woorden die dan blijven hangen: “vlees eten.” Zo werkt ons brein (helaas) nou eenmaal. Daarom lag de focus op een positieve uitkomst: het creëren van een community met ‘coole hippies’ waar mensen bij willen horen, inclusief voorbeelden en proeverijen van heerlijke vegetarische gerechten. En voila, dat werkt!’
Wat is volgens jou de grootste misvatting over het vak?
‘Als ik puur naar interne communicatie kijk, dan vind ik dat dit echt het ondergeschoven kindje is heel veel in organisaties, terwijl het een van de belangrijkste pilaren is. Het doel is in mijn ogen dan ook niet om te communiceren vanuit de board, maar om alle leiders van de toekomst te coachen en juist bij hen de interne communicatie skills verbeteren. Een andere misvatting vind ik dat iedereen denkt dat alles in marketing/communicatie perfect moet zijn en dat je geen fouten mag maken. Zowel de consument als werknemer verwacht dat merken steeds authentieker, persoonlijker en transparanter worden. Als ik bijv. kijk naar onze klanten, dan zien werknemers liever een nieuwsbericht met een paar spelfouten dan een perfect marketingbericht, want dan weten ze ten minste dat het echt is.’
Wat zijn jouw uitdagingen en waar sta jij over 5 jaar?
‘Mijn uitdaging is dat ik niet teveel tegelijkertijd wil doen; er zitten nog heel veel ideeën in mijn hoofd. Uiteindelijk zie ik het als mijn doel om een steentje bij te dragen aan het verbeteren van onze wereld. Het liefst doe ik dat door ervoor te zorgen dat mensen actief gebruik maken van innovatieve, duurzame producten en services, zodat ik op de lange termijn kan bijdragen aan positieve veranderingen. Daar ben ik nu al mee bezig, en daar hoop ik over 5 jaar nog actiever in te zijn.’
Maak de volgende zin af: Als ik de prijs CommunicatieTalent 2017 win, dan….
‘…Ga ik heel hard gillen en hoop ik dat dit een boost geeft om mijn skills in communicatie, marketing, psychologie en strategie in te zetten om mijn doelstelling van de vraag hierboven te bereiken!’