u bent hier: Home > Communicatie > Wim van der Weegen finalist Communicatieman/vrouw 2017

Wim van der Weegen finalist Communicatieman/vrouw 2017

GEPLAATST OP: 19 april 2017

Logeion zet ieder jaar twee communicatieprofessionals in de schijnwerpers tijdens de Verkiezing van de Communicatieman/vrouw en het CommunicatieTalent van het Jaar.

De genomineerden voor Communicatieman/vrouw 2017 zijn:

Corine van Impelen – Hoofd communicatie Naturalis;
Klaas Kregel – Communicatieadviseur Domesta;
Wim van der Weegen – Hoofd Bestuurlijke zaken, Advies en Communicatie Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

De genomineerde talenten zijn:
Florence Meesters – ABN Amro;
Laura Peels – Ministerie van Infrastructuur en Milieu;
Kelly Verdonk – Ortec.

Op 1 juni is het C-Day, nationaal vakcongres voor communicatieprofessionals in Nieuwegein. Daar worden tevens de 2 winnaars bekendgemaakt. Wij interviewen elke week een van de in totaal 6 genomineerden. Deze keer is dat Wim van der Weegen.

Waarom ben jij een van de drie genomineerden?

‘Het communicatievak stelt ons in de gelegenheid mooie dingen te doen, maar we hebben ook een taak als er slecht nieuws te melden is of er duidelijkheid geboden moet worden. De Onderzoeksraad had die taak met het MH17-onderzoek. De presentatie van het eindrapport moest wereldwijd het nieuws over de toedracht brengen en op overtuigende wijze duidelijkheid bieden. Beeldregie heeft daarbij een doorslaggevende rol gespeeld.’

Waarmee ben je op dit moment bezig bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid?

‘We leggen vandaag de laatste hand aan de publicatie van een rapport over de veiligheid van het vliegverkeer op Schiphol, waarbij ook beeldcommunicatie een belangrijke rol speelt.’

Wat zijn jouw uitdagingen?

‘De Onderzoeksraad is een gedegen onderzoeksorganisatie, die met zijn oordeel verandering teweeg brengt. De wijze waarop wij onze boodschap presenteren, wordt daarbij steeds belangrijker. Het rapport is weliswaar het fundament, maar de meeste mensen kennen ons toch van het nieuws, onze animaties of de website. Dat vraagt om een goede vertaalslag van een doorwrocht rapport naar een duidelijke boodschap in woord en beeld. Die ontwikkeling wil ik verder doorzetten.’

Op welke prestatie ben je trots?

‘Hoe verschrikkelijk de aanleiding ook was: De presentatie van het MH17-rapport bracht in professioneel opzicht het beste van collega’s, partnerorganisaties en leveranciers bijeen. Samen hebben zij gezorgd dat de hele wereld weet wat ons onderzoek heeft opgeleverd.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?

‘Gesprekken met mensen binnen en vooral ook buiten het vak. Hoe kijken zij aan tegen de communicatie van onze organisaties? Tijdens het rondje hardlopen vallen later vaak de puzzelstukjes op hun plek.’

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar (nieuwe) tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

‘In elk geval YouTube. Beeld wordt steeds belangrijker als je de regie wilt nemen bij je presentatie. Onze animaties worden vaak tienduizenden keren bekeken. Voor alle andere platformen zou ik zeggen: investeer in content die door mensen eenvoudig is te delen op de platformen van hun voorkeur.’

Van welke collega uit het vak kan je nog iets leren?

‘Van de collega die open staat voor vernieuwing: jong of oud, nestor of aanstormend talent. Wij werken allemaal voor organisaties in een steeds sneller veranderende omgeving. Ik hoor graag hoe zij daar op inspelen en wat dat betekent voor hun bijdrage aan de organisatiedoelen.’

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

‘Die dag begint met een goed bericht op Teletekst direct na de publicatie van een rapport en vervolgens stevige, maar genuanceerde berichtgeving in de media. Die aandacht maakt het onderzoek onontkoombaar voor de betrokken organisaties: zij moeten de veiligheid verbeteren. Op zo’n dag komt alle inspanning van de onderzoekers en adviseurs samen in een duidelijke boodschap aan Nederland.’

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

‘Die afdeling heeft een solide positie in het primaire proces van de organisatie, met ruimte voor ambachtelijk vakmanschap en tegelijk een duidelijk strategische orientatie. Klein en wendbaar met een flexibele schil.’

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

‘De relevantie alleen maar zal toenemen. Deze samenleving verwacht communicatieve organisaties en de lat ligt hoog. Dat daagt onze professionaliteit uit, maar biedt vooral ook veel kansen voor de ontwikkeling van ons vak.’