u bent hier: Home > Communicatie > Klaas Kregel: ‘Ik geloof in ondernemen vanuit je bestaansrecht’

Klaas Kregel: ‘Ik geloof in ondernemen vanuit je bestaansrecht’

GEPLAATST OP: 4 april 2017

Logeion zet ieder jaar twee communicatieprofessionals in de schijnwerpers tijdens de Verkiezing van de Communicatieman/vrouw en het CommunicatieTalent van het Jaar.

De genomineerden voor Communicatieman/vrouw van het jaar zijn:
Corine van Impelen – Hoofd communicatie Naturalis;
Klaas Kregel – Communicatieadviseur Domesta;
Wim van der Weegen – Hoofd Bestuurlijke zaken, Advies en Communicatie Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

De genomineerde talenten zijn:
Florence Meesters – ABN Amro;
Laura Peels – Ministerie van Infrastructuur en Milieu;
Kelly Verdonk – Ortec.

Wij interviewden alle 6 finalisten. Deze keer is dat Klaas Kregel.

Waarom ben juist jij een van de drie genomineerden?

‘Ik denk omdat ik gepassioneerd ben over de case die is ingebracht. De case heet Ruimte om te Leven en gaat over het terugvinden van de why bij woningcorporatie Domesta. Concreet betekent dat de verschuiving van administratief gedreven vastgoed verhuurder naar sociaal gedreven verbeteraar van de levens van huurders. Dat hebben we zo concreet mogelijk gemaakt, door de betaalbaarheid van de huizen prioriteit nummer één te maken.’

Waarmee ben je op dit moment bezig bij je werkgever?

‘Onlangs ben ik overgestapt naar Unigarant, het verzekeringsbedrijf van de ANWB. Als corporate communicatieadviseur ga ik Unigarant onder andere  helpen de verhalen achter de klanttevredenheid om te zetten in content.’

Wat zijn jouw uitdagingen?

‘Ik geloof in ondernemen vanuit je bestaansrecht, in populaire termen de ‘why’ of ‘purpose’ genoemd. Het is mijn uitdaging organisaties te helpen zoeken naar het bestaansrecht en dit vervolgens te gebruiken als het kompas van de organisatie.’

Op welke prestatie ben je trots?

‘Dat ik met de case van Domesta genomineerd bent voor communicatieman van het jaar. Vooral toen ik mezelf in het rijtje met professionals van veel grotere spelers zag staan. ‘

Waar haal je je inspiratie vandaan?

‘Ik ben erg geïnteresseerd in branding en hoe je dit als bedrijf kunt toepassen. Verleden jaar heb ik de opleiding Strategic Brand Management van SRM gedaan. Die opleiding bestaat feitelijk uit één grote wervelstorm van inspiratie.’

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar (nieuwe) tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

‘Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de doelgroep en wat je probeert te bereiken ;). Zelf ben ik erg benieuwd naar waar Whatsapp uiteindelijk gaat landen. Ook denk ik dat het belangrijk is om niet achter elke trend aan te hollen. Bij Domesta hadden we bijvoorbeeld een relatief oude doelgroep, waarom zouden we daar met Snapchat aan de slag gaan?’

Van welke collega uit het vak kan je nog iets leren?

‘Ik vind vooral bepaalde merken inspirerend. ‘Iedereen is een buitenmens’ van Bever bijvoorbeeld. Dat is echt een schitterende campagne die voorbij gaat aan het product en vooral de beleving van buiten benadrukt. Ik zou graag eens de mensen willen ontmoeten die dit bedacht hebben.’

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

‘Ik ben blij als ik anderen heb kunnen helpen om focus en richting aan te brengen. Ook vind ik het fijn om mijn kennis te delen met collega’s of vakgenoten.’

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

‘Dit is natuurlijk een platgetreden pad, maar ik geloof dat de rol van communicatieprofessionals steeds meer verandert van uitvoerend naar coaching. Dat betekent dus dat we onze kennis over communicatie moeten delen met andere collega’s en afdelingen. Ook moeten wij aanjager zijn van de interne dialoog over hoe je als organisatie wilt communiceren en wat je wilt vertellen.

Tot slot denk ik dat de generalistische communicatieadviseur steeds verder gaat verdwijnen en dat er binnen het vak steeds meer specialistische rollen ontstaan.’

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

‘Omdat we met mensen werken.’