Van een rondje lopen word je een stuk creatiever

Leestijd: 3 minuten

Het was half elf.

Nog lang geen tijd voor lunchpauze. Ik staar naar mijn scherm, naar het artikel wat ik aan het schrijven ben. Het schiet niet echt op. Ik kijk naar buiten en zie wat me nog niet eerder is opgevallen: een stralende winterzon tegen een strakblauwe lucht.  

Ik klap mijn laptop dicht, trek mijn schoenen aan en loop naar buiten richting mijn favoriete park. De koude lucht prikkelt in mijn neus, de zon voelt warm op mijn gezicht. Ik sla een zandweggetje in. Hoor honden blaffeneen kind schaterlachen, bouwvakkers herrie maken, autos voorbijrazen 

En dan, terwijl ik afgeleid word van mijn gepiekerborrelt er een idee op. Ik begin sneller, enthousiaster te lopen. Ineens heb ik haast om naar huis te gaan. In mijn telefoon krabbel ik alvast wat aantekeningen. Wanneer ik thuis kom, pak ik direct mijn laptop en begin met typen. 

Wandelen activeert de hersenen

Je hoort het vaak: ‘Ik ga even een rondje lopen om ideeën op te doen.’ Waarom word je hier zoveel creatiever van? Hoe werkt dat in ons brein? Ik besluit om op onderzoek uit te gaan.

Hoewel er (nog) geen onomstotelijk bewijs voor is gevonden, is de meest gangbare theorie dat door te wandelen er extra zuurstof in de hersen terecht komt. Hierdoor worden verschillende hersengebieden geactiveerd. Hersengebieden die normaal onderdrukt worden door de prefrontale cortex (de plek in je hersenen waar o.a. redenerend vermogen en zelfreflectie ontstaatkrijgen meer ruimte. Je wordt je meer bewust van het hersengebied dat associaties legt.

Een kort rondje is genoeg

Voorvechter van meer beweging is (de enthousiaste) neuropsycholoog Erik ScherderIn een interview roept hij thuiswerkers op meer te gaan wandelen zodat ‘we weer mijmeren en creatief zijn’.

Volgens twee Amerikaanse onderzoekers Marily Oppezzo en Daniel Schwartz (2014) word je na 8 minuten wandelen al 60% creatiever. Dit concluderen ze na een reeks van experimenten – Give Your Ideas Some Legs: The Positive Effect of Walking on Creative Thinking. Het werkt natuurlijk alleen als je niet koortsachtig over je werk of vraagstuk nadenkt maar je gedachten even loslaat. 

 ‘Wandelen leidt de prefrontale cortex af en dat zorgt voor een stroom van informatie, waardoor nieuwe of alternatieve ideeën binnensluipen’, schrijven zeDaarnaast verbetert wandelen vaak je stemming. ‘Goede stemmingen leiden ertoe dat mensen meer nieuwe concepten ontdekken.’  

De voordelen van een lange lunchwandeling

Wel werd duidelijk in het onderzoek van Oppezzo en Schwartz dat de beste ideeën ontstaan tijdens de wandeling of kort daarna. Wandel je langer dan 8 minuten, dan heb je dus een langere periode waarin creatieve ideeën kunnen ontstaan.  

Maakt het nog uit waar je wandelt? Verrassend genoeg niet. Of je nou beweegt op een loopband of een rondje in de natuur loopt, het effect blijkt even sterk. Je brein reageert kennelijk meer op beweging en minder op de omgeving. 

Wat beroemde kunstenaars en filosofen al eeuwen wisten 

Grote filosofen zoals Nietzsche en Kant waren beide fervent lopers. 

‘All truly great thoughts are conceived by walking’ – Friedrich Nietzsche. 

 Van componisten Mozart en Mahler is bekend dat ze de beste muzikale ingevingen kregen tijdens een wandelingCharles Dickens, Winston Churchill, Charles Darwin, Steve Jobs – veel grote denkers praatten en schreven over het positieve effect van lopen.

Het tempo versnellen

Een rondje joggen of hardlopen schijnt ook heel goed te zijn voor je creativiteit. Daar vonden onderzoekers aan de universiteit van Aberdeen (Schotland) aanwijzingen voor. Een rondje hardlopen zou creatief denken in gang zetten doordat de hersenen een voorwaartse beweging associëren met de toekomst. 

 Voor een maximaal effect is het wel beter om een vast (bekend) rondje te rennen. Zo wordt je brein niet afgeremd door zorgen over welke kant je op moet gaan. Daarnaast kun je het beter rustig aan doen, want anders is je brein te veel bezig met het tempo en invaltijden en houd je minder ruimte over voor creativiteit. 

 Als ik al niet overtuigd was door mijn eigen ervaring, dan ben ik het nu helemaal. Vanmiddag vind je mij weer in het park. 

 

In deze bezielende training leer je van Cathelijn Schilder hoe je de aandacht van de lezer vastgrijpt en hoe je de doelgroep meer betrekt bij wat je wilt vertellen.
 

Steengoede webteksten.  In deze verfrissende training leer je van Merel Roze en Cathelijn Schilder originele en overtuigende online teksten schrijven.  
×

    Direct contactBel me terug





    • De Redactie
    • Noordeinde 5
    • 1141AE Monnickendam

    • info@deredactie.nl
    • 0299 - 65 38 53
    • Btw: NL8017.10.960B.01
    • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
    • KVK: 36040811
    ×