Waarom ChatGPT communicatieprofessionals niet overbodig maakt, ook niet voor B1

Leestijd: 3 minuten
ChatGPT

Wat ik (Mirjam van der Ploeg) tot voor kort niet wist: dat ik me gevleid kan voelen door een robot. Toen ik een tekst van mezelf invoerde in ChatGPT en vroeg naar de schrijfstijl, zei het onder andere ‘blijft hangen bij de lezer’ en ‘gericht op inspiratie en verandering’. Hoe kan ik nu nog een objectief oordeel vellen over ChatGPT versus communicatieprofessionals en B1-schrijvers? Toch een poging.

 

Toen ik een webinar volgde over ChatGPT 1) viel ik bijna van mijn stoel over wat het allemaal kan 2) was ik onder de indruk van de spreker (goed bezig Luke Andries) en 3) voor ik het wist had ik hem uitgedaagd voor een wedstrijdje in wie het snelst de beste B1-tekst zou kunnen schrijven.

Ik met enkel mijn toetsenbord versus Luke samen met de meest intelligente vorm van kunstmatige intelligentie tot nu toe in de geschiedenis van de mensheid.

Dit vertel ik nu wel heel stoer, en dat is het natuurlijk ook, maar de angst en onzekerheid waren er evengoed. Wat als ik zou verliezen? Wat als ChatGPT een betere B1-tekst zou schrijven? Wat als mensen zouden denken: we hoeven dus nooit meer een professionele tekstschrijver in te huren? Ik slingerde heen en weer tussen enthousiasme en existentiële angst.

 

Een angst die je wellicht herkent

Want wat hebben we als communicatieprofessionals nog toe te voegen als iedereen binnen no time met een paar prompts een communicatieplan/doelgroepanalyse/B1-tekst/filmscript/ column tevoorschijn kan toveren?

Om je alvast gerust te stellen; ik won vrij glorieus. Voor zover je van winnen en verliezen kunt spreken natuurlijk, want daar ging het Luke en mij niet om. Waar het ons wel om ging, was om samen te verkennen hoe je ChatGPT kunt inzetten om teksten om te zetten naar taalniveau B1.

Het antwoord is dat ChatGPT daarvoor behoorlijk handig is, mits je goeie prompts invoert. Want wat ChatGPT (nog) niet kan, is een waardevol antwoord geven op een paar belangrijke vragen die je moet stellen in een B1-traject, namelijk:

  • Welk doel willen we bereiken?
  • Vergroot deze tekst de kans op dat doel?
  • Kunnen we het doel sneller bereiken met een ander middel?

Maar ook:

  • Welke data willen we als organisatie en vraagt deze tekst die uit?
  • Zorgt het ervoor dat er minder telefoontjes binnenkomen?
  • Willen we het effect van deze tekst meten en zo ja, hoe?

En niet te vergeten:

  • Hoe krijg je juristen erin mee?
  • Kunnen onze systemen inbouwen wat we hebben gemaakt?
  • Wie zorgt ervoor dat het over een jaar nog steeds strak staat? (op C1-niveau ‘beheer’ genoemd)

 

Stuk voor stuk vragen waarbij menselijk denkvermogen nodig is. Want hoe indrukwekkend ChatGPT ook is, het enige dat het doet is voorspellen welke woorden het moet geven op basis van een algoritme. Of zoals ai-expert Rodney Brooks zegt:

“What the Large Language Models are good at, is saying what an answer should sound like, which is different from what an answer should be.”

Anders gezegd: als jouw organisatie met haar unieke identiteit en doelen nog nooit heeft stilgestaan bij dergelijke vragen, dan bestaan de antwoorden dus nog niet in de diepe oceaan van online content. En kan ai het dus ook niet opduiken.

 

Wat kun je dan wel met ChatGPT? Heel veel!

Want je kunt natuurlijk al heel veel met een ‘antwoord zoals het ongeveer zou moeten klinken’.

Voer bijvoorbeeld eens deze prompt in:

‘Hoe kun je nieuwe content het beste integreren in je organisatie? Geef 3 tips over wat er technisch nodig is. En 3 tips over hoe je collega’s kunt leren werken met de nieuwe content.’

 

Of laat ChatGPT 3 persona’s creëren en laat ze reageren op je tekst. Stuk goedkoper dan een klantpanel. Ook al kan dit natuurlijk nooit op tegen wat er ontstaat met echte mensen die écht reageren. En wat er gebeurt met de mensen die meekijken: ‘Oh zo lezen ze die brief, dat had ik niet verwacht.’ Je hoort de kwartjes vallen. Er ontstaat begrip. Zelfreflectie. Verbinding.

En als het meezit krijg je als tekstschrijver ook nog eens complimenten. Van echte mensen die je blij aankijken. Daar kan een complimentje van ChatGPT niet tegenop kan ik je zeggen.

 

Kortom, voor echt goede B1-teksten ben je nog even hard nodig als eerst.

Óók en misschien wel juist als het om het daadwerkelijke (her)schrijven gaat. Want uiteindelijk vond bijna iedereen mijn tekst in het wedstrijdje ‘duidelijker, menselijker, prettiger, vriendelijker, aantrekkelijker, daar is een mens aan het woord’.

ChatGPT kan dus vooralsnog niet op tegen de ‘menselijke aanraking’, tenzij je hier de ultieme prompt voor ontdekt. Daar doen Luke Andries en ik momenteel onderzoek naar, dus wordt vervolgd…

 

Wil jij meer leren over B1 schrijven met ChatGPT? Meld je dan aan voor de workshop van Mirjam op Het Taalcongres: Expeditie Content!

Meer informatie
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×