Zo geef je een oordeelvrij compliment met diepgang

Leestijd: 2 minuten
geweldloze-communicatie-simon

Op 1 juni is het Say something nice day. De bedenkers van deze dag willen hiermee pesten en het groeiende gebrek aan beleefdheid onder de aandacht brengen. Trainer Simon Groen, expert op het gebied van communicatie, geeft tips hoe je een oordeelvrij compliment met meer diepgang kunt geven. Ook vertelt hij in dit artikel meer over de communicatiemethode Geweldloze Communicatie en hoe je deze kunt toepassen.

Simon, we vallen gelijk met de deur in huis. Hoe geef je iemand een oordeelvrij compliment met meer diepgang?

‘Er is een aparte tak van Geweldloze Communicatie die gaat over hoe je op een oordeelvrije manier iets leuks kunt zeggen. Want… positieve oordelen zijn ook oordelen en kunnen heel beklemmend overkomen. ‘Wat ben je toch lief!’ is bijvoorbeeld iets dat ook stigmatiserend kan vallen.’

Een compliment met diepgang bevat de volgende geweldloze elementen:

Observatie: Jij bracht koffie tijdens de vergadering.
Gevoel: Daar werd ik blij van.
Behoefte: Fijn om me helemaal op de vergadering te focussen en me niet met de koffie bezig te hoeven houden. Dat geeft rust!

 

Wat is geweldloos communiceren?

‘Geweldloze Communicatie (G.C.) is de koning van de communicatie-methoden. Het helpt je om alles wat lastig is, bespreekbaar te maken op de meest verbindende manier. Of het nu gaat om constructief ruzie maken, feedback geven of assertief zijn, geweldloos is de weg.’

 

Wat wordt bedoeld met verbindende of oordeelvrije communicatie?

‘Met oordeelvrij wordt bedoeld dat je alleen maar communiceert over wat ‘bij de hand’ is: je observaties, je gevoelens en je universele verlangens. Dat is oordeelvrij omdat er geen discussie over mogelijk is. De crux is dat we veel meer oordelen dan we denken: oordelen zitten heel subtiel in taal en denken verweven. In bijna elke onschuldige zin die we uitspreken zitten oordelen verstopt. Iedereen oordeelt dus voortdurend en daar is niks mis mee, totdat je ruzie krijgt. Dan heb je namelijk taal nodig, waarmee je aan taal kunt ontsnappen. Oordeelvrij is verbindend: er komt ruimte voor toenadering en voor de meest creatieve oplossingen.’

 

Kun je twee herkenbare voorbeelden noemen van Geweldloze Communicatie?

‘Vroeger zei ik tegen de buurman: ‘Kan die pokke-muziek zachter?’. Nu zeg ik: “Ik werd zojuist  wakker van je muziek en ik wil heel graag slapen”.

Vroeger zei ik: “Nee daar heb ik geen zin in”. Nu zeg ik: “Nee, ik wil niet helpen verhuizen, want ik wil dit weekend uitrusten”.

Zo simpel is het om je behoeften te communiceren. Maar ook weer niet: beginnende G.C.-ers zijn echte tovenaarsleerlingen. Ze gaan helemaal de mist in, want je moet het trainen.’

 

Waarom is het belangrijk Geweldloze Communicatie toe te passen?

‘Met G.C. voorkomt conflicten en je bespaart zeeën van tijd en bakken met energie. Mondiaal voorkom je bloedvergieten en op persoonlijk vlak worden je relaties (zakelijk én pivé) rijker en inspirerender.’

 

Wat leer je deelnemers tijdens je training?

‘Tijdens de training gaan we G.C. gebruiken voor teksten die moeilijke boodschappen bevatten: slecht nieuws, veranderingen, excuses, enz. Alles waar de lezer niet op zit te wachten. Hoe breng je dat zo, dat je niets uit de weg gaat en dat ze toch méér in plaats van minder van je gaan houden.’

 

Wat voor vragen of leerdoelen hebben veel deelnemers aan het begin van de training?

‘Iedereen heeft conflicten en iedereen wil conflicten vermijden of omzetten in groei. Daarom wordt iedereen uiteindelijk verliefd op G.C. Soms zijn deelnemers sceptisch, omdat de methode nog niet zo main-stream is. En iedereen stoort zich aan de naam ‘geweldloos’. Terecht vind ik trouwens!’

Ook interessant

 

Wat kun je doen als je weerstand verwacht? In deze incompany training leren de deelnemers zo communiceren dat ze lezers en toehoorders meekrijgen in de meest uitdagende situaties.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×